Gå til innhold

Diskriminering? (svada om kongehuset)

Gjest lurer jeg på ja!

Anbefalte innlegg

Gjest lurer jeg på ja!

Tenkte bare jeg skulle advare i overskrifta at dette ikke er et veldig seriøst innlegg. Meeeeen. Jeg bare lurer.

Når Krompen gifta seg, og når han blir konge. Så blir MM dronning, sant?

Hvorfor er det da slik at når Ingrid A. blir dronning, så blir gubben hennes bare prins?

Altså, dette er jo diskriminering?! Er det ikke like bra å være dronning som regjerer enn konge nå da? HVOR er Ottar når man trenger dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi tittelen Konge er per definisjon av høyere rang enn Dronning. Når monarken så er en dronning, så kan ikke hennes gemal få en tittel som er av høyere rang enn hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurer jeg på ja!

Fordi tittelen Konge er per definisjon av høyere rang enn Dronning. Når monarken så er en dronning, så kan ikke hennes gemal få en tittel som er av høyere rang enn hennes.

Tenkte meg det. Jeg synes det er litt dårlig gjort jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel 49+

Tenkte meg det. Jeg synes det er litt dårlig gjort jeg.

Har aldri skjønt at MM kan bli dronning bare av å gifte seg! Nettopp med tanke på han i danmark som er gift med margrete, og han philip i englang -- de er jo gift med dronninger. Jeg skulle ønske MM var prinsesse! Og Sonja også, seff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri skjønt at MM kan bli dronning bare av å gifte seg! Nettopp med tanke på han i danmark som er gift med margrete, og han philip i englang -- de er jo gift med dronninger. Jeg skulle ønske MM var prinsesse! Og Sonja også, seff.

De som blir dronning ved å gifte seg til tittelen kan ikke bli regent. Ingrid Alexandra vil derimot bli regent når hun en dag blir dronning. Man har sånn sett to typer dronninger, de som er dronning i egenskap av å være gift med kongen, og de som selv er regenter, slik som Dronning Elisabeth, Dronning Margrethe osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo selvsagt fullt mulig å diskutere dette.

I UK kommer man etter alle solemerker til å gjøre dette når Sjarles en dag (?) blir konge - da blir Camilla kun prinsesse - ikke dronning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jo selvsagt fullt mulig å diskutere dette.

I UK kommer man etter alle solemerker til å gjøre dette når Sjarles en dag (?) blir konge - da blir Camilla kun prinsesse - ikke dronning.

Camilla blir vel ikke prinsesse engang? Var borti dette nettopp og jeg tror hun kom til å få en eller annen merkelig tittel - noe med *gemal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel 49+

Camilla blir vel ikke prinsesse engang? Var borti dette nettopp og jeg tror hun kom til å få en eller annen merkelig tittel - noe med *gemal?

trodde gemal var hannkjønn. Viser bare min utilstrekkelighet ... jeg mener, - at jeg ikke vet om jeg vet eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel 49+

trodde gemal var hannkjønn. Viser bare min utilstrekkelighet ... jeg mener, - at jeg ikke vet om jeg vet eller ikke!

hmm.. ja, det er korrekt: "(fyrsteleg) ektemann ", ref. ordlisten på nett, som vi ofte bruker her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Princess consort, tror jeg tittelen skulle være, som kanskje kan oversettes meg prinsgemalinne.

Har du sett mesterdetektiven Basil Mus? Der lages det en robotkopi av musedronningen, og denne roboten utnevner Rottenikken til dronningens nye "prinsgemal"! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Princess consort, tror jeg tittelen skulle være, som kanskje kan oversettes meg prinsgemalinne.

Har du sett mesterdetektiven Basil Mus? Der lages det en robotkopi av musedronningen, og denne roboten utnevner Rottenikken til dronningens nye "prinsgemal"! ;-)

Lurer på om det kunne vært Prinsgemalinne ja. Merkelig tittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsgemalinne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skorpionfisken

Sonja er ikke regjerende dronning. Hun er dronning i kraft av å være gift med kongen. Når kongen dør, blir kronprinsessen dronning, og Sonja degraderes til kongemor.

Dronning Margrethe er regjerende dronning. Det gjør ikke mannen hennes til konge.

Prinsesse Alexandra blir da regjerende dronning som Margrethe, ikke som sin bestemor Sonja.

Jeg er spent på om de vil kalle Camilla for dronning Camilla når ELizabeth trekker inn årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonja er ikke regjerende dronning. Hun er dronning i kraft av å være gift med kongen. Når kongen dør, blir kronprinsessen dronning, og Sonja degraderes til kongemor.

Dronning Margrethe er regjerende dronning. Det gjør ikke mannen hennes til konge.

Prinsesse Alexandra blir da regjerende dronning som Margrethe, ikke som sin bestemor Sonja.

Jeg er spent på om de vil kalle Camilla for dronning Camilla når ELizabeth trekker inn årene.

Ja, he he, selv om man NÅ sier at Camilla ikke skal få tittelen dronning, så kan jo Charles bestemme seg for noe annet når han en vakker dag står der som konge.

Men hvis dronninga blir like gammel som moren sin, så er vel det omtrent 20 år til? Og da er Charles nesten 80 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...