Gå til innhold

Tvangstanker


wertyu

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn i tenårene som, etter det jeg har lest meg frem til, sliter med tvangstanker. Han sier han får beskjed av en "stemme" om å utføre visse handlinger, og hvis han ikke gjør det vil noen av hans nærmeste dø eller det som verre er. Han har vært plaget til og fra med dette i noen mnd. Jeg har positiv erfaring selv med psykolog og terapi, og ønsker at sønnen min skal få behandling. Men han nekter plent å bli med. Han er redd for å være "gal". Han er en humoristisk gutt, gjør det OK på skolen, sliter riktignok med konsentrasjon der, men har mange venner og interresser. Han er plaget med angst i forb. med disse tankene. Jeg snakker mye med ham og han er åpen for meg. Men likevel er jeg redd for å komme til kort. Noen ganger får han umulige oppgaver av tankene, f.eks holde pusten LENGE eller løpe opp og ned en bakke mange ganger osv. Da blir han redd forat straffen skal ramme.Jeg tror kanskje disse tankene er noe han må lære og leve med. Jeg ønsker han skal lære seg å gjøre det han selv vil og ikke det en tanke krever av ham. Jeg hjelper så godt jeg kan. Prøver å bevise at en tanke ikke har makt til å straffe osv. At ingenting skjer om han ikke gjør som "stemmen" sier. Er det uansvarlig av meg og ikke tvinge ham med til legen for å få henvisning til evt. BUP?? Jeg er redd for han skal slutte og snakke om problemet hvis jeg tvinger ham med til legen. Er det noe jeg som mor kan hjelpe ham med. Eller trenger han proff hjelp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja og nei.

På den ene siden kan slike episoder i ungdommen være relativt uskyldige og ha kort varighet på 1-2 mnd.

På den annen side er tvangslidelse, OCD , en ekstremt alvorlig lidelse. Ekstremt alvorlig fordi:

Den fører til betydelig lidelse hos den som har den og omgivelsene.

Den fører til betydelig funksjonstap.

Den er svært vanskelig å behandle.

Det er en livslang disposisjon og svært mange havner ut med livslang medisinering.

Du kan lese mer på

http://www.ananke.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og nei.

På den ene siden kan slike episoder i ungdommen være relativt uskyldige og ha kort varighet på 1-2 mnd.

På den annen side er tvangslidelse, OCD , en ekstremt alvorlig lidelse. Ekstremt alvorlig fordi:

Den fører til betydelig lidelse hos den som har den og omgivelsene.

Den fører til betydelig funksjonstap.

Den er svært vanskelig å behandle.

Det er en livslang disposisjon og svært mange havner ut med livslang medisinering.

Du kan lese mer på

http://www.ananke.no

Han har slitt med dett i 1 1/2 år. Jeg ser det hjelper ham når han snakker med meg. Jeg lurer på om jeg er"god" nok til å hjelpe eller om det må fagfolk til? Har noen erfaring med hvordan en forklarer en 13-åring at han trenger psykoterapi? Hna har som sagt ingen andre problemer utover det å være ung...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...