Gjest nickless Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Jeg blir alene fra palmesøndag til langfredag, gleder meg veldig til noen avslappende dager. Noen som kan tipse om bra lesestoff på biblioteket? Liker å lese krim, og om det overnaturlige. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Umberto Eco: Rosens navn Krimroman med middelaldermiljø, munker, kloster, tro (og overtro). Og en av bøkene på topp 100 listen over verdens beste bøker. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shave my poodle Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Jeg har nettopp lest ferdig "jomfrugraven" av Jeffery Deaver..veldig spennende, vanskelig å legge fra seg..det er en krim-bok da, ikke noe overnaturlig. Men kanskje litt psykologisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 Har du lest Henning Mankells krimbøker? Han har også skrevet bøker i andre sjangre, så sjekk at det er krim, primært med Kurt Wallander som hovedperson som går igjen i bøkene, i rollen som politimann. Bøkene bør leses i rekkefølge (mener jeg)... http://www.bokkilden.no/Article.aspx?ArticleID=4199 Hver av bøkene til under hundrelappen, pocketutgaver. Selges også over alt ellers, bensinstasjoner, Narvesen, bokhandlere osv. (det er kanskje litt sent å bestille påskekrim fra nettbokhandlere nå...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 17. mars 2005 Del Skrevet 17. mars 2005 "Sort Messe" av John Dickson Carr - en stor klassiker i sjangeren. "Angels & Demons" av Dan Brown - actionpreget forløper til Da Vinci-koden, finfin braincandy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noami Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Neil Gaiman - American gods & neverwhere Aner ikke om små lokalbibliotek har Gaiman da...og bør leses på engelsk, usikker om disse er oversatt i det hele tatt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Prozak Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Umberto Eco: Rosens navn Krimroman med middelaldermiljø, munker, kloster, tro (og overtro). Og en av bøkene på topp 100 listen over verdens beste bøker. "Krimroman med middelaldermiljø, munker, kloster, tro (og overtro). Og en av bøkene på topp 100 listen over verdens beste bøker." Og glimrende hvis man liker å lese side opp og side ned med møysommelige beskrivelser av portaler etc. :-) Og de sier han som skrev American Psycho er syk som bruker 16 sider på å beskrive et stereoanlegg...:-) Men neida - glimrende bok, om enn noe vel tungrodd på en del steder. "..............................." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Robert Goddard- Fanget i lyset(kan du starte med.) Pluss hans andre bøker. "De fremmede"- Dean R. Koontz Det spørs litt på alderen din. (I tidlig 20 år- helt topp) Også "Midnatt" Han her er glad i det overnaturlige. Jonathan kellerman- Spør Emma. Min inngangsport til denne forfatteren. Tror nesten jeg vil sette den på første. Jean cristophe Grange- purpurelvene Peter Robinson.(ikke overnaturlig) Etterspill Dennis Lehane- De gales øy. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Arnaldur Indriðason! Islandsk forfatter om du skulle lure på det, men bøkene hans er såpass nye og knakende gode at de sannsynligvis er utlånt! Ellers er May B. Lund "Stykkevis og delt" en morsom liten krimsak! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hawkwind Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 ...supplerer med noen bøker til her: Forfatter: Douglas Adams Bøker: Dirk Gentlys Holistic Detective Agency The Long dark Tea-time of the soul - Husker ikke så mye av de bøkene lenger (mange år siden jeg leste dem), men husker at de er engasjerende. Tor og Odin er bipersoner i den ene av dem. Forfatter: Terry Pratchett Bøker: Guards, Guards Feet of Clay - Krimbøker i en fantasysetting. To av flere bøker i Pratchetts serie om fantasiverdenen Discworld - disse to er ganske rene krimhistorier. Forfatter: Rex Stout Bøker: Samtlige Koselige krimbøker om en sær detektiv, øl, gourmetmat og orkideer. Samt hardtarbeidende men ganske enfoldige politifolk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurulf Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 "Sort Messe" av John Dickson Carr - en stor klassiker i sjangeren. "Angels & Demons" av Dan Brown - actionpreget forløper til Da Vinci-koden, finfin braincandy. Jeg hadde også tenkt å anbefale "Sort Messe"! Den leste jeg for første gang som tenåring, og det er fortsatt den eneste boken jeg har snudd og startet på ny gjennomlesing straks jeg var ferdig med siste side! Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har lest den - siste gang for ca et år siden 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nedtelling Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Jeg anbefaler deg å lese noen bøker av Wilbur Smith.. Bøkene hans er fengende og du klarer ikke å legge fra deg boka.. Jeg er så fasinert av hans bøker, og likte spesielt bøkene fra det gamle egypt-- Han har skrevet mange bøker i serie.. Man kan lese en uten å starte på den neste.. men anbefaler å begynne på den første, og da vil du mest sannsynlig ville lese de resterende også! Den første serien om Courtney-familien * Ung manns land * Torden over landet * En spurv til jorden Den andre serien om Courtney-familien * Brennende kyst * Sverdets makt * Svart hevn * Dødens time * Dolket Ballantyne-familien * Falkens flukt * Diamantlandet * Falkens hevn * Leoparden jager i mørket Andre * Siste tog til Katanga * Oppgjør i jungelen * Skinnende gull * Diamantjegere * Solfuglen * Fri som ørnen * Tigerens øyne * Farlig opptakt * Katastrofen * Terror * Elefantenes sang * Hapi - elvegudinnen * Taita - og den 7. gåten * Rovfuglene * Monsun * Blå horisont se engelsk hjemmeside http://www.wilbursmithbooks.com/wilburindex.html Lykke til med god lesning! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nedtelling Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Et litterært eventyr! Det kan man trygt kalle karrieren til den hvite sørafrikanske forfatteren Wilbur Smith. Han er født i Zimbabwe i 1933, og vokste opp i en velstående familie. Allerede som ganske liten fikk han bli med på safari med ladd gevær. Utdannelsen fikk han i Sør-Afrika, men i stedet for å bli journalist, slik han selv ville, ble han etter sin fars vilje utdannet i skattevesenet. Han giftet seg, fikk barn, hatet jobben, kranglet med kona, og fikk stadig større vanskeligheter med å betale regninger.Han var ingen lykkelig mann. Men hele tiden skrev han fortellinger, det hadde han gjort siden han var ni år. Han fullførte en roman som gikk runden i britiske forlag. Samtlige refuserte den, menWilbur Smith ga ikke opp. Han skrev en roman til, og denne gangen hadde han lykken med seg. Livet endret seg dramatisk. Pengeproblemene tok slutt, det samme gjorde ekteskapet. Han giftet seg etter hvert om igjen, og alle hans senere bøker, blir innledet med varme dedikasjoner til den nye kona, Danielle. Hun tar aktivt del i sin manns forfatterskap og hjelper ham spesielt med forberedelsene og bakgrunnsmaterialet. Flere av Wilbur Smiths bøker har vært forbudt i Sør-Afrika. Smith er temmelig brutal i sine intriger, og skildringer av vold og sex. Han legger heller ikke skjul på de grusomheter som begge sider begår i en borgerkrig, eller en rasekonflikt. Wilbur Smiths bøker er oversatt til 26 språk, og solgt i millioner eksemplarer verden over. Flere er filmet. I nesten alle Smiths romaner er handlingen lagt til Afrika, og de to familiene Courtney og Ballantyne opptrer i de fleste av dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurulf Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Et litterært eventyr! Det kan man trygt kalle karrieren til den hvite sørafrikanske forfatteren Wilbur Smith. Han er født i Zimbabwe i 1933, og vokste opp i en velstående familie. Allerede som ganske liten fikk han bli med på safari med ladd gevær. Utdannelsen fikk han i Sør-Afrika, men i stedet for å bli journalist, slik han selv ville, ble han etter sin fars vilje utdannet i skattevesenet. Han giftet seg, fikk barn, hatet jobben, kranglet med kona, og fikk stadig større vanskeligheter med å betale regninger.Han var ingen lykkelig mann. Men hele tiden skrev han fortellinger, det hadde han gjort siden han var ni år. Han fullførte en roman som gikk runden i britiske forlag. Samtlige refuserte den, menWilbur Smith ga ikke opp. Han skrev en roman til, og denne gangen hadde han lykken med seg. Livet endret seg dramatisk. Pengeproblemene tok slutt, det samme gjorde ekteskapet. Han giftet seg etter hvert om igjen, og alle hans senere bøker, blir innledet med varme dedikasjoner til den nye kona, Danielle. Hun tar aktivt del i sin manns forfatterskap og hjelper ham spesielt med forberedelsene og bakgrunnsmaterialet. Flere av Wilbur Smiths bøker har vært forbudt i Sør-Afrika. Smith er temmelig brutal i sine intriger, og skildringer av vold og sex. Han legger heller ikke skjul på de grusomheter som begge sider begår i en borgerkrig, eller en rasekonflikt. Wilbur Smiths bøker er oversatt til 26 språk, og solgt i millioner eksemplarer verden over. Flere er filmet. I nesten alle Smiths romaner er handlingen lagt til Afrika, og de to familiene Courtney og Ballantyne opptrer i de fleste av dem. Jeg har lest mange av bøkene til Wilbur Smith, men har ikke visst noe om forfatteren, så dette var interessant. Men jeg klarer ikke å lese for mange av bøkene hans etter hverandre. De er så blodige at jeg flere ganger har fått lesevegring mot ham og måtte tatt meg flere års lesepause. Husker ikke nå hva de bøkene het, men etter at jeg hadde lest flere der en neger var hovedperson (Han ønsket makt og drepte andre negere for å skape rasehets - du vet kanskje hvilken jeg mener?), så hadde jeg bestemt meg for å ligge helt unna bøkene hans for alltid. Det holdt til jeg fikk "Blå Horisont" i gave. Den fikk stå i fred et helt år før jeg orket å bla i den - og slukte den på et par dager. Veldig god bok, blodig, men langt fra hans verste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Jeg har lest mange av bøkene til Wilbur Smith, men har ikke visst noe om forfatteren, så dette var interessant. Men jeg klarer ikke å lese for mange av bøkene hans etter hverandre. De er så blodige at jeg flere ganger har fått lesevegring mot ham og måtte tatt meg flere års lesepause. Husker ikke nå hva de bøkene het, men etter at jeg hadde lest flere der en neger var hovedperson (Han ønsket makt og drepte andre negere for å skape rasehets - du vet kanskje hvilken jeg mener?), så hadde jeg bestemt meg for å ligge helt unna bøkene hans for alltid. Det holdt til jeg fikk "Blå Horisont" i gave. Den fikk stå i fred et helt år før jeg orket å bla i den - og slukte den på et par dager. Veldig god bok, blodig, men langt fra hans verste. :-) Blå horisont ble innkjøpt i går... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurulf Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 :-) Blå horisont ble innkjøpt i går... Kos deg med den i påsken! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Kos deg med den i påsken! Ja, det var lissom planen det da. Men hvis den er så bra som du sier varer den vel ikke helga ut engang :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurulf Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Ja, det var lissom planen det da. Men hvis den er så bra som du sier varer den vel ikke helga ut engang :-) Kanskje du skal spare den til du er kommet på hytta? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Kanskje du skal spare den til du er kommet på hytta? Så stor selvdisiplin vet jeg ikke om jeg har. Da den femte Harry Potter boka ble utgitt en uke før vi skulle på ferie, bestemte eg meg for å spare den til ferien. Det var en hard uke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurulf Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Så stor selvdisiplin vet jeg ikke om jeg har. Da den femte Harry Potter boka ble utgitt en uke før vi skulle på ferie, bestemte eg meg for å spare den til ferien. Det var en hard uke. Jeg hadde ikke klart å spare på Harry Potter, så da var du flink! Her i huser så sloss vi om den, så det lå tre bokmerker inne i boka samtidig 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.