ssssss1365380604 Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Hei!Jeg er en kvinne på 34, som har veldig hyppig bronkitter. De arter seg som hoste, smerter i brystet, tung pust, surkling osv. Ved siste legebesøk fikk jeg astma medisin av legen, Pulmicort og Bricanyl. Jeg bruker også bisolvon når jeg har bronkitt. Men jeg lurer på hva forskjellen på kronisk bronkitt og astma er? Er det astmabronkitt jeg har? Hvordan kan man få utredet det? Jeg har sjelden tung pust eller lignende, kun disse bronkittene som kommer ca. 4-5 ganger i året. De kan var ganske lenge, opp til 3 måneder. Jeg røyker ikke og trener daglig. Men dette startet da jeg var 19, og da hadde jeg røkt i 6 år, og det åpenbart røykinga som utløste dette. Senere har jeg også utviklet litt allergi, pollenallergi, litt matvareallergi (frukt og nøtter) og dyreallergi. Det er ingen astma i familien. Men betyr det at det kan være astma, eller er det kronisk bronkitt eller astmabronkitt (og hva er egentlig forskjellen på disse??) KJempefint hvis noen har noen synspunkter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178136-astmabronkitt-hva-er-det/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thor-Øistein Endsjø, barne- og idrettslege Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 -ssssss Dette er "et godt spørsmål" som det ikke er helt enkelt å svare på. Men vi forsøker. Det typiske ved astma er bronkiene i perioder blir trangere. Det er pga. sammentrekning av glatt muskulatur, slimdannelse, og hovne slimhinner.Dette er i større eller mindre grad reversibelt, dvs. det lar seg normalisere ved bruk av medisiner. Når bronkitt får ett kronisk forløp, eller stadig kommer og varer lange perioder, kaldes det idag KOLDS (kronisk obstruktiv lungesykdom). Svært ofte er røyking en utløsende faktor. Hoste med mye slim er ofte sammen med tungpust det mest fremtredende i sykdomsbilde. Endel KOLDS-pasienter har også plager som lar seg reversere med astmamedisiner. Det gjelder både akutte trangpust og den mer kroniske som lar seg påvirke av betennelses-dempende astmamedisiner. Som du vel forstår av dette, kan dine plager kanskje være en slik "blandingsform". For å få utredet dette nærmere og for å finne frem til den rette behandling, synes jeg undersøkelse hos en lungespesialist er å anbefale. Snakk med fastlegen din om det. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178136-astmabronkitt-hva-er-det/#findComment-1202436 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.