Jentungen1365380808 Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Ei venninne skal ha navnefest for ungen sin. Hvis det hadde vært dåp, ville jeg kjøpt gave og gått i kirka. Har aldri vært borti dette før, så jeg lurer på om det er vanlig å gi gave selv om man ikke er invitert til festen. Hadde tenkt å gi det samme som jeg ville gjort til en dåp, for å vise at jeg respekterer det valget de har gjort. Høres det greit ut, eller? 0 Siter
Moraki Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Jeg hadde ikke kjøpt gave. Bare hvis barnet var døpt. Har med mine egne prinsipper å gjøre. Ja, så gammeldags er jeg. 0 Siter
Spirello Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Navnefest? Har jeg aldri hørt om. Hadde nok ikke kjøpt gav hvis jeg ikke var bedt. Kjøpt noe klær hvis jeg var bedt. Man kan vel ikke bare ha navnefest i stedet for dåp for å samle inn gaver??? Vi skal ikke ha navnefest for ungen vår. Han skal ikke døpes, tror jeg.. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Navnefest? Har jeg aldri hørt om. Hadde nok ikke kjøpt gav hvis jeg ikke var bedt. Kjøpt noe klær hvis jeg var bedt. Man kan vel ikke bare ha navnefest i stedet for dåp for å samle inn gaver??? Vi skal ikke ha navnefest for ungen vår. Han skal ikke døpes, tror jeg.. Har du ikke hørt om navnefest? Vi har hatt det til alle fire barna våre. De to eldste hadde vi i Oslo Rådhus. Det var kjempehøytidlig. En kjempefin anledning til å samle familien og til å feire det nye barnet og navnet. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Jeg hadde gjort som du. Hadde du kjøpt hvis det var en dåp så kjøper du en ting når de har navnfest, men styr unna kors og sånn kanskje ) 0 Siter
Spirello Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Har du ikke hørt om navnefest? Vi har hatt det til alle fire barna våre. De to eldste hadde vi i Oslo Rådhus. Det var kjempehøytidlig. En kjempefin anledning til å samle familien og til å feire det nye barnet og navnet. Nei det har jeg aldri hørt om... Hva skjer på Rådhuset da? Verken samboern eller jeg er døpt, og det nærmeste jeg kommer Gud er en bønn i dann og vann om at barnet vårt skal ha det bra og være frisk.. : ) Tror jeg bare skal samle familien til fødselsdag jeg rett og slett. Hvis formen vår er ok da.. Men kan du fortelle litt mer om denne navnefesten? *nysgjerrig* 0 Siter
Åsemor Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Nei det har jeg aldri hørt om... Hva skjer på Rådhuset da? Verken samboern eller jeg er døpt, og det nærmeste jeg kommer Gud er en bønn i dann og vann om at barnet vårt skal ha det bra og være frisk.. : ) Tror jeg bare skal samle familien til fødselsdag jeg rett og slett. Hvis formen vår er ok da.. Men kan du fortelle litt mer om denne navnefesten? *nysgjerrig* Det er human-etisk forbund sin velkomst-fest til livet. http://www.human.no/templates/Page____220.aspx Her kan du lese litt om det. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Ja, jeg synes du tenker helt riktig. Navnefest er en hyggelig og minnerik dag, jeg har selv vært "vitne" til en gutt som nå er 18 år og husker dagen som meget hyggelig dag. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Har du ikke hørt om navnefest? Vi har hatt det til alle fire barna våre. De to eldste hadde vi i Oslo Rådhus. Det var kjempehøytidlig. En kjempefin anledning til å samle familien og til å feire det nye barnet og navnet. Helt enig fei. Da mine var små var det ikke vanlig, men to av mine barn valgte borgerlig konfirmasjon og jeg synes det var vel så koselig som i kirken som mitt yngste "barn" valgte. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Nei det har jeg aldri hørt om... Hva skjer på Rådhuset da? Verken samboern eller jeg er døpt, og det nærmeste jeg kommer Gud er en bønn i dann og vann om at barnet vårt skal ha det bra og være frisk.. : ) Tror jeg bare skal samle familien til fødselsdag jeg rett og slett. Hvis formen vår er ok da.. Men kan du fortelle litt mer om denne navnefesten? *nysgjerrig* Når vi hadde det i Oslo så var det masse fin musikk og tale av en ganske kjent person, den første gangen var det Mosse Jørgensen. Det var skikkelig høytidlig. Man får også en slags navnfest diplom. Vi gikk ut og spiste etterpå alle sammen, hvor gjestene selv betalte for maten og så hadde vi kaker hjemme hos oss etterpå. Med nest yngstemann var vi her vi bor nå, det var nok ikke fullt så flinke talere. Sistemann var 19 måneder når vi kom hjem med henne så da hadde vi en privat navnfest hjemme og vi hadde fått samme navnfestdiplom fra HEF slik at alle fire skulle få likt. Da hadde bestemor laget en liten tale og vi sang noen sanger og så hadde vi bestilt kinamat fra restauranten rett over veien, siden hun var adoptert fra Kina. Veldig hyggelig det også. Selvfølgelig kan dere bare ha en privat liten "nå er hun/han født fest", men en liten fest er vel på sin plass c",), man må da kunne få lov til å feire litt selvom man ikke er kristen. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Helt enig fei. Da mine var små var det ikke vanlig, men to av mine barn valgte borgerlig konfirmasjon og jeg synes det var vel så koselig som i kirken som mitt yngste "barn" valgte. Jeg konfirmerte meg borgerlig for mange herrens år siden, (meldte meg selv ut av statskirken når jeg var 15 år) det var kjempe høytidelig syntes jeg. Ingen av mine barn er døpt så jeg regner med at de gjør det samme hvis de ikke har lyst til å døpe seg og konfirmere seg i kirken, og det er selvfølgelig opp til dem. 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Har du ikke hørt om navnefest? Vi har hatt det til alle fire barna våre. De to eldste hadde vi i Oslo Rådhus. Det var kjempehøytidlig. En kjempefin anledning til å samle familien og til å feire det nye barnet og navnet. er det folk som både har navnefest og som døper ungen etterpå? Er navnefest kun for de som er humanister? artig fest uannsett da:) 0 Siter
Gjest kjempeanonym Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Har du ikke hørt om navnefest? Vi har hatt det til alle fire barna våre. De to eldste hadde vi i Oslo Rådhus. Det var kjempehøytidlig. En kjempefin anledning til å samle familien og til å feire det nye barnet og navnet. Navnefest og borgerlig konfirmasjon får det til å boble av irritasjon inni meg. Hvorfor skal dere adoptere og gjøre om alle kirkens handlinger??? Jeg har respekt for de som velger å ikke døpe ungene sine, og også for de som velger å ikke konfirmere seg, men når de begynner med sånt tull som navefest og borgerlig konfirmasjon forsvinner respekten. Sorry, sånn er jeg bare. Regner med at det kommer en rekke svar på dette så jeg sier det nå; INGENTING får meg til å skifte mening i denne saken! Ergo gidder jeg ikke svare. ulig at innlegget mitt ble feilplassert, så ikke ta det personlig:o) Var innmari godt å få det ut! 0 Siter
Moraki Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Navnefest og borgerlig konfirmasjon får det til å boble av irritasjon inni meg. Hvorfor skal dere adoptere og gjøre om alle kirkens handlinger??? Jeg har respekt for de som velger å ikke døpe ungene sine, og også for de som velger å ikke konfirmere seg, men når de begynner med sånt tull som navefest og borgerlig konfirmasjon forsvinner respekten. Sorry, sånn er jeg bare. Regner med at det kommer en rekke svar på dette så jeg sier det nå; INGENTING får meg til å skifte mening i denne saken! Ergo gidder jeg ikke svare. ulig at innlegget mitt ble feilplassert, så ikke ta det personlig:o) Var innmari godt å få det ut! Jeg har heller ingen respekt for folk som "kopierer" kristne skikker til noe eget og annet. Absolutt ingen. 0 Siter
Gjest Skrevet 18. mars 2005 Skrevet 18. mars 2005 Navnefest og borgerlig konfirmasjon får det til å boble av irritasjon inni meg. Hvorfor skal dere adoptere og gjøre om alle kirkens handlinger??? Jeg har respekt for de som velger å ikke døpe ungene sine, og også for de som velger å ikke konfirmere seg, men når de begynner med sånt tull som navefest og borgerlig konfirmasjon forsvinner respekten. Sorry, sånn er jeg bare. Regner med at det kommer en rekke svar på dette så jeg sier det nå; INGENTING får meg til å skifte mening i denne saken! Ergo gidder jeg ikke svare. ulig at innlegget mitt ble feilplassert, så ikke ta det personlig:o) Var innmari godt å få det ut! Jeg er faktisk helt enig med deg! At human etisk forbund kaller det for "borgerlig konfirmasjon" er kun for å provosere. Hadde ett liknende innlegg for en tid tilbake, jeg mister også respekten når de skal ta kirkens tradisjoner og forandre litt på dem for så å kalle dem for sine egne. Når begynner de med borgerlig gudstjeneste da? Eller borgerlig nattverd, kanskje? Hehe 0 Siter
Gjest navnefest må da være greit? Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Navnefest og borgerlig konfirmasjon får det til å boble av irritasjon inni meg. Hvorfor skal dere adoptere og gjøre om alle kirkens handlinger??? Jeg har respekt for de som velger å ikke døpe ungene sine, og også for de som velger å ikke konfirmere seg, men når de begynner med sånt tull som navefest og borgerlig konfirmasjon forsvinner respekten. Sorry, sånn er jeg bare. Regner med at det kommer en rekke svar på dette så jeg sier det nå; INGENTING får meg til å skifte mening i denne saken! Ergo gidder jeg ikke svare. ulig at innlegget mitt ble feilplassert, så ikke ta det personlig:o) Var innmari godt å få det ut! Jeg er ikke kristen, og har valgt å ikke ha hverken dåp eller navnefest for barna mine, og giftet meg i en ambassade. Jeg skjønner hvorfor "borgelig konfirmasjon" kan provosere - det er for meg en ren religiøs markering, konfirmasjon betyr jo bekreftelse - så jeg forstår ikke helt hva man skal bekrefte ved borgelig konfirmasjon, selv om jeg skjønner at mange unge kan ha glede av en rituell markering av overgangen til "nesten voksen-livet", selv om det kanskje burde finnes et bedre navn, og et rituale som ligner litt mindre på det kristne. Men samtidig må det vel være bra at alle ungdommer, uansett tro eller ikke tro, får anledning til å diskutere livsyn og etikk med andre med omtrent samme verdier - å stille spørsmål til likesinnende? De aller fleste mennesker har behov for å markere viktige hendelser i livet - giftermål og velkomst til ett nytt lite menneske blir markert med fest i mange ulike kulturer - kristne har slett ikke noe monopol på dette, blir nokså søkt å si i og med at mange kristne samfunn bruker voksendåp. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Navnefest og borgerlig konfirmasjon får det til å boble av irritasjon inni meg. Hvorfor skal dere adoptere og gjøre om alle kirkens handlinger??? Jeg har respekt for de som velger å ikke døpe ungene sine, og også for de som velger å ikke konfirmere seg, men når de begynner med sånt tull som navefest og borgerlig konfirmasjon forsvinner respekten. Sorry, sånn er jeg bare. Regner med at det kommer en rekke svar på dette så jeg sier det nå; INGENTING får meg til å skifte mening i denne saken! Ergo gidder jeg ikke svare. ulig at innlegget mitt ble feilplassert, så ikke ta det personlig:o) Var innmari godt å få det ut! Gidder overhodet ikke å la meg provosere ) Det må da være helt greit å feire et barns fødsel, skal kirken ha enevelde over festligheter? Vi feirer også jul og påske. Ikke fordi vi tror på kirkens budskap, men fordi det er hyggelig med noen fridager og litt fest. Nå er det jo stort sett kirken som har eneretten over fridager her i landet så da er det greit med festen i forbindelse med disse høytidene. Borgelig konfirmasjon vet jeg ikke om barna mine kommer til å velge, men hvis de velger å ville ha en liten fest samtidig som de som konfirmerer seg i kirken så skal de gjerne få lov til det. Du må gjerne bli så provosert som bare det, det er rett og slett noe jeg driter i! 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 er det folk som både har navnefest og som døper ungen etterpå? Er navnefest kun for de som er humanister? artig fest uannsett da:) Jeg tror ikke man gjør begge deler, men jeg vet om ungdommer som når de kommer i konfirmasjonsalder døper seg fordi de har kommet fram til en erkjennelse om at de er kristne og det syns jeg er helt greit, akkurat som noen finner ut at de ikke er kristne og ikke vil stå i statskirken mer. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 19. mars 2005 Skrevet 19. mars 2005 Jeg hadde ikke kjøpt gave. Bare hvis barnet var døpt. Har med mine egne prinsipper å gjøre. Ja, så gammeldags er jeg. Så du skal straffe barnet fordi foreldrene velger navnefest? Jepp, fine prinsipper! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.