Gå til innhold

Navnefest

Anbefalte innlegg

Gjest Javeljaja
Skrevet
  Moraki skrev (På 18.3.2005 den 18.53):

Jeg hadde ikke kjøpt gave. Bare hvis barnet var døpt. Har med mine egne prinsipper å gjøre. Ja, så gammeldags er jeg.

Ikke bare er du gammeldags, du er jo rett og slett dum.

Skrevet
  kjempeanonym skrev (På 18.3.2005 den 23.33):

Navnefest og borgerlig konfirmasjon får det til å boble av irritasjon inni meg.

Hvorfor skal dere adoptere og gjøre om alle kirkens handlinger??? Jeg har respekt for de som velger å ikke døpe ungene sine, og også for de som velger å ikke konfirmere seg, men når de begynner med sånt tull som navefest og borgerlig konfirmasjon forsvinner respekten. Sorry, sånn er jeg bare. Regner med at det kommer en rekke svar på dette så jeg sier det nå; INGENTING får meg til å skifte mening i denne saken! Ergo gidder jeg ikke svare.

ulig at innlegget mitt ble feilplassert, så ikke ta det personlig:o)

Var innmari godt å få det ut!

Alle folkeslag feirer fødsler, barns overgang til ungdom/voksenlivet, at folk bestemmer seg for å leve med hverandre, og har ritualer ved begravelser. Navnefest og brgerlig konfirmasjon er IKKE en herming av kirka, men ble feiret i Norge lenge før kristendommen dukka opp.

Så det så.

Skrevet

Gjør akkurat som du ville ha gjort ved en dåp.

En navnefest er en fin og vakker seremoni.

Skrevet
  fei skrev (På 18.3.2005 den 22.31):

Jeg konfirmerte meg borgerlig for mange herrens år siden, (meldte meg selv ut av statskirken når jeg var 15 år) det var kjempe høytidelig syntes jeg. Ingen av mine barn er døpt så jeg regner med at de gjør det samme hvis de ikke har lyst til å døpe seg og konfirmere seg i kirken, og det er selvfølgelig opp til dem.

Selvfølgelig opp til dem skriver du.....nettopp det synes jeg også er viktig og riktig.

Jeg synes det er flott at ungdommen har en mening uansett hva dem vil.

Som sagt, av mine tre: De to eldste valgte borgerlig og "attpåklatten" som ble konfirmert ifjor valgte å konfirmere seg i kirken.

Det viktigste var at dem selv hadde en mening omkring dette, men personlig må jeg si at de to seremoniene i Oslo Rådhus var veldig minnerike og flotte for meg, likte dem bedre enn den i kirken.

Er selv både døpt og konfirmert i kirken, alle mine barn, 4 totalt ble døpt (var vanlig dengang han eldste ble født, men dessverre døde fra meg som 3åring) ja, ble til det siden det eldste barnet ble døpt. Ville da også døpe de neste.

Igjen, viktigst at de unge selv har en mening - synes jeg!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...