Gå til innhold

Ned for telling

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 30 år gammel kvinne som trener aktivt kondisjon og vektløfting 6 dager x 2 timer i uka (fem dager på, en dag av). Før dette inntraff var jeg i svært god fysisk form. På grunn av treningen er jeg opptatt av å spise riktig (kan nevne at jeg ikke spiser kjøtt og buljongprodukter, men fisk og skalldyr inngår i kosten for å sikre protein og B12). For ca to uker siden ble jeg akutt syk: pulsen ble meget høy, almenntilstanden ble svært redusert (orket ikke gå, smerter i mageregionen, kvalme, feber, besvimelsesanfall. Jeg hadde gått og følt meg slapp i ca en uke før dette anfallet kom. Så fulgte dager med lett feber, men forholdsvis god form, med unntak av en gryende stivhet i nakke og øvre del av ryggen samt smerter i øvre del av magen. Så forværret tilstanden seg igjen, jeg ble svimmel og hadde reelle problemer med å treffe døråpningene i huset hvis jeg ikke holdt meg fast. Lymfene i nakken ble større. ca en uke etter det første anfallet steg feberen igjen og jeg har nå hatt temp på over 39 hver dag i ca en uke. Jeg har vært i kontakt med legen min, han tok prøver på viruslungebetennelsene og testet meg også for kyssesyken (disse prøvene foreligger ikke ennå), men siden CRP-en ikke ga utslag kunne han ikke tilby noen behandling. De siste dagene har luftveiene tetnet: jeg hoster til jeg brekker meg, men det sitter såpass langt nede at jeg ikke får noe opp. Jeg føler meg medtatt og er svært sliten av å hoste. Burde jeg oppsøke legen igjen? Dersom det er kyssesyken jeg har fått (og hostingen er en tilleggs komplikasjon), kan jeg da risikere at leveren eller milten sprekker når jeg hoster kraftig?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178275-ned-for-telling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det du forteller om dine symptomer høres absolutt noe som kan være en infeksjon, og jeg ville tenke på virusinfeksjon. Dette støttes også av lav CPR. Hva slags infeksjon det er, og hvor det sitter er det vanskelig å si noe om. Du har helt klart symptomer fra sentralnervesystemet, men det kan være sekundært i forhold til en primærinfeksjon, f. eks. i luftveiene. Kyssesyke kan forårsake mange av slike symptomer som du beskriver. Forstørret lever og milt er vanlig, likedan store lymfeknyter. Det er beskrevet at milten kan sprekke, men i tilfelle som resultat av direkte traume, f. eks. slag, ikke som resultat av hoste. Jeg regner med at du har fått resultatet av prøvene som er tatt. Det er ikke lett å få gjort noe meningsfult i disse påskedagene, men har du fremdeles markerte symptomer ville jeg absolutt anbefale å oppsøke legen igjen. Blir det konstatert kyssesyke bør du ha in mente at du ikke kaster deg ut i ditt vanlig treningsprogram, men tar det med ro. Kyssesyke kan ha ganske langvarig ettervirkninger, som påvirkes uheldig av fysisk anstrengelse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178275-ned-for-telling/#findComment-1200476
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...