Gå til innhold

Hva husker du fra barndommen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Musikk på skolegården ja.

Husker fra ungdomsskolen at en av låtene til Beranek ble forbudt av skolens ledelse.

Omtrent på samme tid var det en annen låt som ble forbudt - husker ikke artist eller låtnavn, men enkelte av strofene fra sangen...

"Dette er ikke reklame, dette er ikke promotion. Jeg synger om ting som har skjedd meg..."

Og selvsagt masse produkter som ble nevnt ved navn i den sangen *s*

Var ikke den siste Ole Paus da? Synes jeg husker det men er som alltid aldri helt sikker :o)

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• maire

11

• Dorthe

10

• Hawkwind

10

• amber sun

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

At det var fint vær hele sommeren og mye snø hver vinter.

Barnetimen for de minste med Alf Prøysen og Marie Takvam. (Ja, ikke sammen, da.)

Melk på brune flasker. Saba-bind med belte. Siko med fluor. Hylands hørna på svensk TV.

Jeg husker til og med melk på hvite flasker og at mora mi satte dem mellom dobbeltvinduene for å holde dem kalde.

Vi fikk kjøleskap den sommeren jeg fyllte to år og jeg husker to menn som kom med kjøleskapet :o)

Skrevet

Sannidal ungdomsskole sier meg ikke noe. Jeg gikk blant annet på Hersleb skole som ligger mellom Tøyen/Grønland og Grünerløkka i Oslo (det er derfra jeg husker musikkavspilling over skoleanlegget i store fri:)

Sannidal er nord for Kragerø i Telemark - så definitivt ikke samme skole - eller distrikt for den saks skyld *s*

Skrevet

Jeg husker til og med melk på hvite flasker og at mora mi satte dem mellom dobbeltvinduene for å holde dem kalde.

Vi fikk kjøleskap den sommeren jeg fyllte to år og jeg husker to menn som kom med kjøleskapet :o)

Vi hadde nok kjøleskap da jeg ble født, men jeg husker godt at vi fikk innedo, bad , TV og bil.

Også husker jeg at vi leide fryseboks hos kjøpmannen, det var vanlig der jeg vokste opp.

I kiosken kjøpte vi heia fruktkarameller og frossen leskedrikk. Og 5-øres salti.

Skrevet

Vi hadde nok kjøleskap da jeg ble født, men jeg husker godt at vi fikk innedo, bad , TV og bil.

Også husker jeg at vi leide fryseboks hos kjøpmannen, det var vanlig der jeg vokste opp.

I kiosken kjøpte vi heia fruktkarameller og frossen leskedrikk. Og 5-øres salti.

Og 5-øres salti, det var godt. Etterligningen som finnes nå er ikke så god :o)

Skrevet

Og 5-øres salti, det var godt. Etterligningen som finnes nå er ikke så god :o)

Jeg har nok ikke smakt salti siden hine dager.

En annen ting jeg husker med vemod var en pinneis som het nøtteis. Omtrent som det brune i tress-is. Krokanpinne var også kjempegod.

I dag har iskremene for mye dill og dall og oversøt klissepynt, synes jeg.

Jeg blir kvalm før jeg har spist halvparten.

Gjest midia
Skrevet

Fra min barndom husker jeg dette: Stjerneposen,10 øres drops,Bon jovi,tnt,tindrum,alice cooper,smokie,nazaret mfl.

svære snøhytter,halmhytter m/fengsel,lommelykt turer.

ligge i telt og snike oss ut om natta,hoppe strikk,donkey kong spill.

Så husker jeg toro's gryterett "pytt i panne" den var rågod men forsvant fra butikkhylla for ihvertfall 20 år siden.

husker sikkert mye mer etter at jeg poster dette.

Gjest midia
Skrevet

Hmmm...jeg husker at en gjeng rare menn i dress var med i NM i rock ved å spille norske versjoner av 50-tallsslagere. Husker ikke om de vant, men populære ble de, Vazelinagutta.

Husker radioshowet 1001 Watt, ledet av en ung og entusiastisk hardrockgutt ved navn Thor Rune Haugen. Ukens høydepunkt på NRK Radio.

Husker naboene som var så heldige at de hadde svenskeantenne, og dermed kunne se på Svensk TV og ikke bare NRK.

Husker at vi ved spesielle anledninger fant frem filmapparatet, for å se på 8 mm film.

Og husker min mor ikke ble helt blid når min stefar svidde av en del penger på en nymotens dyr dippedutt som het videomaskin (format Betamax).

Husker når Brødrene dal og jakten på Profesor Drøvel ble sendt på lørdagene etter "halvsju".

Og Barne-TV programmet lekestue - med Vibeke Løkkeberg om jeg ikke husker helt feil.

Og Trond Viggo og Flode.

Professor Balthazar.

Agaton Sax - det var kjempekult det, den gangen.

For ikke å snakke om "Det var en gang et menneske".

Husker Kim Carnes sang om "Bette Davies Eyes". Og Carambas "Hubba Hubba Zoot Zoot". F. R. David og "Words".

Og la min elsk på det nye, freshe fremadstormende britiske bandet Iron Maiden - det var kjempekult.

Og de ukentlige turene til S-laget for å kjøpe tegneseriene Atlantic ga ut - først og fremt Fantastiske Fire.

Samt at jeg kjøpte litt blåhvit kokesjokolade innimellom.

Men tidslinjen på disse sakene (samt de mange ting jeg ikke nevner av frykt for å lage DOLs lengste tråd noensinne) er jeg langt mer usikker på.

Menn, jeg er blant dem som har vage minner fra barndommen om at det kom noe rar musikk som ble kalt disco.

Og som husker når Lacoste og Poco Loco begge var hotte klesmerker blant fjortisene.

Pocoloco og pocolino ja!

Husker når jeg og min søster fikk joggedresser med pocolino på, det var stas det!

Skrevet

Herlige, gale Pompel og Pilt.

Fæle Pernille.

Kattene våre.

Heia karameller, Eggcognac (avlange karameller med eggcognac inni) Disse savner jeg!, rustne spiker

Ungdommen:

Familien Ashton. Forsyte sagaen. McLoud. Krim med to menn: Smith and ? Hmmm.

Slade, Pink Floyd, Nazareth.Uriah Heep.

Skrevet

Smågodt som ikke var fra selvplukk ja. At jeg kunne glemme det! Stakkar'n i kiosken nede i gata sto i evigheter og plukka pulverpadder (10 øre stykke), polkagriser, sure smokker osv..

Og bugg-tyggegummien som kom i "vanlig" smak og med banansmak. Jeg ble kjempepopulær blant ungene i gården da jeg hadde vært med besteforeldrene mine til Sverige og kom hjem med smaker på buggen vi ikke hadde fått hit ennå. Sitron og bringebær.

Og den Date-parfymen, kom ikke den med sånne jentenavn ala "jessica" og sånn?

Date-parfymen ja! Den husker jeg godt. Den var i blå, oransje, rosa, gul osv, og hadde jentenavn. "Alle" brukte den, hahahaha.

Skrevet

Jeg har nok ikke smakt salti siden hine dager.

En annen ting jeg husker med vemod var en pinneis som het nøtteis. Omtrent som det brune i tress-is. Krokanpinne var også kjempegod.

I dag har iskremene for mye dill og dall og oversøt klissepynt, synes jeg.

Jeg blir kvalm før jeg har spist halvparten.

Jeg husker både nøtteis, krokanis og jordbæris.

Og coca cola og solo i bittesmå flasker :o)

Skrevet

Jeg husker fruktknott, rosa, gule og grønne knott med fruktsmak. De var gode. Jeg tror ikke de kan ha vært på markedet særlig lenge, for det er ingen andre som husker dem.

Som den systematikeren jeg var sorterte jeg dem i skåler etter farge...

Og så hadde de punchemaskin til hullkort der pappa jobbet, så jeg kunne sitte og punche hullkort hvis jeg var med han på jobben. Jeg hadde stabler hjemme... Og nederst på maskina var det en liten luke, og hvis man åpnet dem fant man igjen alle de små tallene man hadde punchet bort fra kortene. Programmeringen har endret seg en god del siden da...

Skrevet

Herlige, gale Pompel og Pilt.

Fæle Pernille.

Kattene våre.

Heia karameller, Eggcognac (avlange karameller med eggcognac inni) Disse savner jeg!, rustne spiker

Ungdommen:

Familien Ashton. Forsyte sagaen. McLoud. Krim med to menn: Smith and ? Hmmm.

Slade, Pink Floyd, Nazareth.Uriah Heep.

Og liters-is,- i firkantet papp. Før fryserens tid, syklet og kjøpte (pakket inn i avispapir for at den ikke skulle smelte helt før man kom hjem.)

Skrevet

Jeg husker sofan vår, som var stripete i brunt, orange og offwhite, og hadde "belter" med knapper på over armelenet.

Digre veggtepper og rare dingleting i taket.

Yougurt-boksen som hadde gule og orange ovaler på seg.

Jeg husker smågodt som ikke var i løsvekt og "Kulekoe" og "Stupedama", som ikke het stupedama, men bare "Saltpastiller". Mio- og Tusenfryd-drops.

Senere husker jeg SadSam og HappyFant - tyggis med klistremerker som vi selvfølgelig måtte ha ALLE av.

Også husker jeg ball-genseren, olabuksene som skulle være snnnnnnnurpa sammen i livet og min første permanent i 6. klasse.

På tv husker jeg Colargol, Barnetv-ormen og to plastelinafigurer som fant på mye rart og snakket tullespråk. (Hva het de?)

Jeg husker også Blikkbox, HalvSju og Midt i Smørøyet. "Borgen Skole" var en kjempehit!

Jeg husker Duran-Duran, ABBA, senere Return og enda senere New Kids on the Block.

Patric Swayze var den store filmhelten og Dirty Dancing så jeg sikkert 384 ganger.

Skrevet

Og så husker jeg godt barndommens lørdagsgodt, som vi kjøpte i løsvekt - men som ble plukket av hun bak disken.

Vi pekte på gjennomsiktige plastbokser hva vi ville ha, 25øre for den, 50øre for den, osv, til vi hadde godteri for 7 kroner, eller kanskje hele 10kroner...hehe

Av leker husker jeg at vi lekte mye "Et lite vink", "Boksen av", og "hål i hatten". Og diverse andre greier.

Og så hoppet vi strikk og tau. Kunne masse hoppeleker, som vi drev med i timesvis utover våren og sommeren.

Så husker jeg nye joggesko hver vår. Gjerne med noen kule striper på siden, det var greier det.

Skrevet

Og liters-is,- i firkantet papp. Før fryserens tid, syklet og kjøpte (pakket inn i avispapir for at den ikke skulle smelte helt før man kom hjem.)

Jeg husker den isen i sånn "trekkspillkjegle" :)

Og lukten av Fiskebilen da mann! :) godt

Skrevet

Jeg husker den isen i sånn "trekkspillkjegle" :)

Og lukten av Fiskebilen da mann! :) godt

Is i trekkspillkjegle...? Skjønte jeg ikke noe av ;-) Og vi er jevngamle, ettersom jeg kan huske...

Skrevet

To viktige ting til jeg husker:

Sommeris...den oransje, litt porøse saftisen som var favoritten min.

Og den gamle utgaven av Rakettis, liten rund sak i rosa og grønn. Kostet 2,50 - den hadde vi alltid råd til ;)

Skrevet

Jeg husker både nøtteis, krokanis og jordbæris.

Og coca cola og solo i bittesmå flasker :o)

Og en is med en figur inni som vi samlet på! Husker du den? Før man begynte å spise på den, hadde den en plastikkpine som vi holdt i. Og som var en del av figuren.

Jeg husker vi var veldig spent på hva slags figur som ville dukk opp. Jeg husker isen som rund, bortsett fra pinnen.

Hva pokker het denne isen? Husker du?

Skrevet

Is i trekkspillkjegle...? Skjønte jeg ikke noe av ;-) Og vi er jevngamle, ettersom jeg kan huske...

kanskje jeg finnerr en link....

tenk deg denne - dratt opp i høyden med vaniljeis i http://www.vidcom.no/Bilder/iskrem.jpg

(finner jo ikke så gamle ting på internett)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...