Gå til innhold

Hva husker du fra barndommen din?

Anbefalte innlegg

Skrevet

kanskje jeg finnerr en link....

tenk deg denne - dratt opp i høyden med vaniljeis i http://www.vidcom.no/Bilder/iskrem.jpg

(finner jo ikke så gamle ting på internett)

Ringer ingen bjeller her ;-) Vi sognet til Drammens Is,da. Kanskje noe lokale varianter ute og går? Var det porsjonsis eller liter?

På hytta husker jeg at de hadde melk på brune glassflasker, med fløte som fløt øverst... Men hjemme var det papp.

Fortsetter under...

• Svar 87
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• maire

11

• Dorthe

10

• Hawkwind

10

• amber sun

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ringer ingen bjeller her ;-) Vi sognet til Drammens Is,da. Kanskje noe lokale varianter ute og går? Var det porsjonsis eller liter?

På hytta husker jeg at de hadde melk på brune glassflasker, med fløte som fløt øverst... Men hjemme var det papp.

Dette var i trøndelag - og melka var i - hold deg fast: POSER! .)

Skrevet

Ja, de posene har jeg hørt om ;-) Men det var kanskje ikke så mange årene før dere var over på pappkartongene? Det måtte da være et søl?

Nå kom jeg på hva de to fyrene het i krim-serien: Smith & Jones. Ha. Da kan jeg slappe av. Hater å ikke huske noe.

Skrevet

Og en is med en figur inni som vi samlet på! Husker du den? Før man begynte å spise på den, hadde den en plastikkpine som vi holdt i. Og som var en del av figuren.

Jeg husker vi var veldig spent på hva slags figur som ville dukk opp. Jeg husker isen som rund, bortsett fra pinnen.

Hva pokker het denne isen? Husker du?

Var det ikke tom og jerryis?

mil1365380270
Skrevet

Stjernepose, ullstilongs, sandete cherrox, hjemmesydde klær, hvor kald og våt man blir av å sitte to timer i snøen, "de store barna", skrubbsår, lukten av sankasse og husekstativ, bilsyke, skiturer, maur som biter, lekebilene, barbie og lekesoldatene. Også hadde jeg glemt hvor viktig det var å passe på at man ikke satte seg i hundebæsj ;-) Og "hemmelige" steder og skatter :-)

Skrevet

Posemelk hadde de i Nordland også da jeg var tenåring.

Annonse

Gjest Shave my poodle
Skrevet

En orange saccosekk, lego, en snill barnehagetante, lange skiturer hver helg. Sösteren min sin turkise boblejakke. At jeg fikk en smurfefigur av den förste kjäresten min.

Dukken som ble levert inn til dukkedoktoren pga en ödelagt arm - da hun kom hjem igjen hadde hun fått en helt ny kropp som var hard og fäl.

Borgen skole, särlig romansen mellom Petter og Karoline. Gulars og Indigo. Sjiraffen i Portveien 2. Lördagsgodteri for 10 kr.

Att alle andre kunne svömme og ikke jeg, og hvor stolt jeg var da jeg hadde lärt det.

Hun jenta som sang på midt i smöröyet og som döde av kreft.

Eventyrkasetter, lillebror og knerten, mormor og de åtte ungene, musikalen Annie med Jannicke Öynes.

Grand Prix og ompa-holle-holle-holle!

Eternal flame med bangels og Abbas Knowing me knowing you syntes jeg var kjempefine.

Skrevet

Fra min barndom husker jeg dette: Stjerneposen,10 øres drops,Bon jovi,tnt,tindrum,alice cooper,smokie,nazaret mfl.

svære snøhytter,halmhytter m/fengsel,lommelykt turer.

ligge i telt og snike oss ut om natta,hoppe strikk,donkey kong spill.

Så husker jeg toro's gryterett "pytt i panne" den var rågod men forsvant fra butikkhylla for ihvertfall 20 år siden.

husker sikkert mye mer etter at jeg poster dette.

Det bare digga jeg!

Skrevet

Knestrømper, tresko, klær av chenille (skrives det sånn? neppe...)

Ciny-dukke med rødt hår, røde kassetter med grønne etiketter - med folkeeventyr. Min egen paraply og barnekoffert.

Litt bilsjuke, baksetet på pappas grønne Volvo, hjemmesydde dukker og hjemmesydde bobledresser, mariusgenser og mariuslue, underbukser med rosenknopper, oransje barnetv-pose.

Lekestue, halv-sju, Huskerdu (jeg elska Odd Grythe og kledde meg ut som prinsesse og danset programmet gjennom).Krinkelkroken. Solstollarna på SVT. Og mimieklovnen Janne, på svensk barnetv...merkelig fyr...ikke snakket han og dessuten hadde han jentenavn! Husker jeg ELSKA den serien!

Hjemmelaget dukkehus, med hjemmelagde ørsmå møbler. Mammas hjemmelagde jule-oppstilling laget av valnøtter som nisser. Den nydelige dukkevogga i kremfarget silke og "ekte" rosenknopper mamma sydde til meg en jul.

Mammas blå gåbortbukser og brune fotformsko. Hårruller.

Rød sykkel med så brede dekk at jeg var helt flau! Gyngehest som pappa hadde amputert beina på så den ikke skulle være så høy!

Barnetimen på radioen om morran...Kirsti Langboe, Anne Cath Vestly og ..hva het han..Vidar Sandbekk! Da Øyvind Blunck kom på med en veeeldig fantasifull serie om noen som bodde bak flaskene i en bod(?) skjønte jeg at jeg var blitt voksen.

Ønsket om å ringe inn til "Hei", eller komme med i Barnetimeboka. "Tordivelen flyr i skumringen", Ni-timen og reiseradioen.

Og mye mer... :-)

var det tjorven? nei, det hørtes feil ut...

Gjest midia
Skrevet

Det bare digga jeg!

Ja det var mye bra i den!

Skrevet

Og så husker jeg godt barndommens lørdagsgodt, som vi kjøpte i løsvekt - men som ble plukket av hun bak disken.

Vi pekte på gjennomsiktige plastbokser hva vi ville ha, 25øre for den, 50øre for den, osv, til vi hadde godteri for 7 kroner, eller kanskje hele 10kroner...hehe

Av leker husker jeg at vi lekte mye "Et lite vink", "Boksen av", og "hål i hatten". Og diverse andre greier.

Og så hoppet vi strikk og tau. Kunne masse hoppeleker, som vi drev med i timesvis utover våren og sommeren.

Så husker jeg nye joggesko hver vår. Gjerne med noen kule striper på siden, det var greier det.

Var det på den lille godtebutikken i madlakrossen? Der pleide jeg også å kjøpe lørdagsgodter. Jeg sa at jeg likte best sjokolade og salt snop. Så jeg fikk mest av det, og så litt av det andre :)

Skrevet

Jeg husker sofan vår, som var stripete i brunt, orange og offwhite, og hadde "belter" med knapper på over armelenet.

Digre veggtepper og rare dingleting i taket.

Yougurt-boksen som hadde gule og orange ovaler på seg.

Jeg husker smågodt som ikke var i løsvekt og "Kulekoe" og "Stupedama", som ikke het stupedama, men bare "Saltpastiller". Mio- og Tusenfryd-drops.

Senere husker jeg SadSam og HappyFant - tyggis med klistremerker som vi selvfølgelig måtte ha ALLE av.

Også husker jeg ball-genseren, olabuksene som skulle være snnnnnnnurpa sammen i livet og min første permanent i 6. klasse.

På tv husker jeg Colargol, Barnetv-ormen og to plastelinafigurer som fant på mye rart og snakket tullespråk. (Hva het de?)

Jeg husker også Blikkbox, HalvSju og Midt i Smørøyet. "Borgen Skole" var en kjempehit!

Jeg husker Duran-Duran, ABBA, senere Return og enda senere New Kids on the Block.

Patric Swayze var den store filmhelten og Dirty Dancing så jeg sikkert 384 ganger.

Plastelina-figurene skulle ikke tilfeldigvis være "To gode naboer"?

Skrevet

Plastelina-figurene skulle ikke tilfeldigvis være "To gode naboer"?

Dem husker jeg! Tjekkisk eller noe sånt? De snekret og sto på, mye rart som kom ut av det.

Annonse

Skrevet

Dem husker jeg! Tjekkisk eller noe sånt? De snekret og sto på, mye rart som kom ut av det.

Mener den var østeuropeisk ja, og godt mulig at den var tsjekkisk.

NRK hadde jo en god del andre tsjekkiske barnetv-filmer. Mener at også "Den lille andungen" (eller var det Andungen Kvakk Kvakk den het?) hadde sin opprinnelse der.

Skrevet

Var det på den lille godtebutikken i madlakrossen? Der pleide jeg også å kjøpe lørdagsgodter. Jeg sa at jeg likte best sjokolade og salt snop. Så jeg fikk mest av det, og så litt av det andre :)

Nei det var på Snarkjøpen på Auglend.

:)

Gjest engel 49+
Skrevet

Jeg skjønner at jeg begynner å dra på årene.

Jeg husker at faren min kjøpte bil da bilene ble frigitt, husker at tven komjeg husker Rolf Riktor og Falkeklubben og Pernille og mister Nelson.

Og så husker jeg ekle ullstillongs og tjukke gensere og så husker jeg mine første polvotter.

hva betyr "da bilene ble frigitt"?

Husker du at folk sto på venteliste for å få telefon? Var det flere år..?

Skrevet

hva betyr "da bilene ble frigitt"?

Husker du at folk sto på venteliste for å få telefon? Var det flere år..?

Bilene ble frigitt i 1960 og da jeg flyttet hjemmenifra i 1978 så ventet jeg 4 år på telefon. Det var lenge det og telefonen som sto hjemme hos foreldrene mine var egentlig min men mora mi ville ikke gi meg den ?!

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Var det ikke tom og jerryis?

Husker du parfymen som var i støtet blant jentene da? Den var på blå spruteflasker, Doxa, var det det?

Gjest engel 49+
Skrevet

Bilene ble frigitt i 1960 og da jeg flyttet hjemmenifra i 1978 så ventet jeg 4 år på telefon. Det var lenge det og telefonen som sto hjemme hos foreldrene mine var egentlig min men mora mi ville ikke gi meg den ?!

oj,,oj,, var det slik det var!

Og så var det visst strengt forbudt å ta med seg telefonen, ja!! *LOL* Jommen er vi blitt lovløse, slik vi flyr rundt med mobilene våre :)

Skrevet

Husker du parfymen som var i støtet blant jentene da? Den var på blå spruteflasker, Doxa, var det det?

Dø, jeg var hippi jeg da og brukte jasminolje :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...