Gå til innhold

Orfiril og endringer av serumkonsentrasjonen i blodet

Anbefalte innlegg

Gjest epilepsi

Jeg har epilepsi og går på Trileptal og orfiril. Jeg trappet litt ned på Trileptal da jeg ble gravid for noen måneder siden, og da gikk også Orfiril serum ned - uvisst hvorfor - man antok at det kom av svangerskapet. Nå er jeg ikke gravid lenger (hadde en spontanabort for 1 mnd siden), og tok ny blodprøve 2 uker etter aborten - det viser seg nå at Orfirl har gått ytterligere ned - hva kan det komme av? Hva er det egentlig som gjør at konsentrasjonen kan rase opp og ned i blodet? Jeg tar medisinene til samme tid hver dag, og prøvene er tatt til samme tid og med.fastende.

Fortsetter under...

Rolf Salvesen, spesialist i nevrologi

Kjære epilepsi !

Ulike antiepileptiske medikamenter blir omdannet i leveren, og når de tas samtidig kan de påvirke hverandres omdannelse. Også på andre måter kan medikamenter innvirke på hverandres serumkonsentrasjon og effekt. Ellers kan en del andre faktorer som graviditet påvirke serumkonsentrasjonen. Vanligvis er serumkons. stabil når man bruker ett medikament og kroppen ellers ikke er syk eller utsettes for andre særlige forhold.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...