Gå til innhold

Sier du skjøkken og skjino?

Anbefalte innlegg

Gjest Ikke-språkforsker
Skrevet

I programmet "Typisk Norsk" ble det fleipet en hel del med folk som ikke klarer å skille "skj"-lyder og "kj"-lyder. ...og det høres jo for j....g ut, også.

Men språkforskere sier at denne utviklingen ikke kan stoppes. Kommer til å le meg ihjel den dagen vi får den første stortingsrepresentanten som fra ærverdige Stortingets talerstol, sier f eks skjedereaksjon...

Er det noen her som vet at de ikke behersker disse lydforskjellene, men som heller ikke vil gjøre noe for å endre seg?

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

7

• cecily

6

• Velouria

4

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest Timari
Skrevet

jeg må innrømme at jeg må konsentrere meg for å si disse lydene riktig. Det kommer litt an på hvor fort jeg snakker også. Tror nok at jeg har en lei tendens til å si Schino ja...Jeg får skylde på mine venner som ikke har norsk som morsmål og som sikkert har påvirket meg litt der

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg uttaler dem rett, og kommer til å fortsette med det til jeg går i graven. Altså kommer jeg til å bli som disse gamle som fortsatt sier De og Dem og nu.

Alt ligger til rette for at jeg skal bli en bitter gammel mann som ikke forstår ungdommen. Jeg er allerede på god vei.

Gjest Ikke-språkforsker
Skrevet

Jeg uttaler dem rett, og kommer til å fortsette med det til jeg går i graven. Altså kommer jeg til å bli som disse gamle som fortsatt sier De og Dem og nu.

Alt ligger til rette for at jeg skal bli en bitter gammel mann som ikke forstår ungdommen. Jeg er allerede på god vei.

Nå er det vel en viss forskjell på de eldre De/Dem/Nu-folkene og andre vanlig folk som mestrer disse lydene.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nå er det vel en viss forskjell på de eldre De/Dem/Nu-folkene og andre vanlig folk som mestrer disse lydene.

Poenget er at jeg kommer til å henge ved det gamle. Som gammel snakke som jeg gjør nå. På samme måte som enkelte eldre tvilholder på det som var vanlig når de var unge.

Skrevet

JEG også, bare dame.

Annonse

Gjest Ikke-språkforsker
Skrevet

Poenget er at jeg kommer til å henge ved det gamle. Som gammel snakke som jeg gjør nå. På samme måte som enkelte eldre tvilholder på det som var vanlig når de var unge.

I see.;-)

Skrevet

Enig med deg. Synes det er forferdelig å høre på. Så derfor drilles vesla på 5 i dette nå. Ho skal ikke være en av de som innfører dette!!!

Skrevet

Nei, og ungene på 6 og 9 får klare meldinger, selv om noen lærere, og medelever og andre foreldre synes det er helt greitt at avkommet skvaldrer i vei om å spise schøtt og å gå på schino og hva med litt schylling (til middag) så orker jeg ikke å høre på sånn latsnakking. Nå retter jeg på verbene deres og, 6-åringen er for stor til å si drikte om drakk f.eks. Hvis de ikke kan snakke korrekt, så vil de få problemer med rettskrivinga og.

Gjest knarbk
Skrevet

For et par år siden spilte RBK på Lerkendal mot Bayern München i Mesterligaen.

Det var utrolig flaut da innleid "ekspertkommentator" sa Münschen og ikke München.

Skrevet

For et par år siden spilte RBK på Lerkendal mot Bayern München i Mesterligaen.

Det var utrolig flaut da innleid "ekspertkommentator" sa Münschen og ikke München.

Er du samboeren til Per Kristian Foss?

"Knarbak"... *LOL*

bugge -jenta
Skrevet

En jeg kjenner kunne fortelle at ei jente hadde kommet heseblesende inn på studiet litt for sent og hikstet ut av seg at hun hadde fått problemer med skjeden.... Ja, slikt blir ikke gått upåaktet hen av oss som snakker "rent".

Men visse områder av landet er nok tapt. Dessverre.

Skrevet

Jeg kommer til å stå på mitt og kommer aldri til å godta at barna mine skulle si noe annet heller. Jeg har ikke måttet rette på dem enda, men retter stadig på min niese som er 13.

Annonse

Skrevet

Skrekk og gru. Får håpe vi aldri får oppleve stortingsrepresentanter som f. eks. advarer mot å "skjøpe seg ut av problemene"...

Men det virker som om dette fenomenet like mye er motesjargong som talefeil. Enkelte kan uttale kj-lyden korrekt i noen ord, men sier likevel "skjærsten min".

Skrevet

På min kant av landet hører det med i dialekten å uttale disse lydene mer som skj- enn kj.

Selv om mange ikke liker det.

Skrevet

Nei. Men jeg hadde ikke Kj-lyden før en stund etter jeg fylte 8. Hørte ikke forskjellen selv heller. Hehe.

Men det gikk seg til.

Skrevet

På min kant av landet hører det med i dialekten å uttale disse lydene mer som skj- enn kj.

Betyr det at du uttaler kjøre og skjøre akkurat likt?

Skrevet

Betyr det at du uttaler kjøre og skjøre akkurat likt?

Ikke helt likt, men ikke så langt unna.

Jeg sier ikke skjøre og skjøkken til kjøre og kjøkken, men lyden heller mer mot skj-uttalen enn den harde kj-uttalen.

Kjøkken blir vel som kjøkken med en liten s rett "bak svingen" før kj-lyden, på en måte. Hvis den forklaringen var forståelig ;)

Du har sikkert hørt stavangerfolk si disse ordene, det er ganske så vanlig uttale her. (Uten at jeg vil påstå at absolutt alle stavangerfolk gjør det)

Skrevet

Skrekk og gru. Får håpe vi aldri får oppleve stortingsrepresentanter som f. eks. advarer mot å "skjøpe seg ut av problemene"...

Men det virker som om dette fenomenet like mye er motesjargong som talefeil. Enkelte kan uttale kj-lyden korrekt i noen ord, men sier likevel "skjærsten min".

Å fy, det der er grusomt å høre på. Høres ut som småunger som ikke har lært seg å prate reint.

Æsj, jeg har mensen.

Gjest cally
Skrevet

Nå kommer de derre dialekt-vikarierende-motiver-folkene på banen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...