amber sun Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Nå kommer de derre dialekt-vikarierende-motiver-folkene på banen. Jepp. Skulle da bare mangle også 0 Siter
Babette Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Å fy, det der er grusomt å høre på. Høres ut som småunger som ikke har lært seg å prate reint. Æsj, jeg har mensen. Jeg synes også det høres ut som barnespråk. Første gang jeg hørte skjino og skjøkken ble det uttalt av unge jenter fra Oslos beste vestkant. Og ikke nok med skj-lyden, de hadde også en utpreget baby-aktig måte å snakke på i det store og hele. 0 Siter
flisa Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Ikke helt likt, men ikke så langt unna. Jeg sier ikke skjøre og skjøkken til kjøre og kjøkken, men lyden heller mer mot skj-uttalen enn den harde kj-uttalen. Kjøkken blir vel som kjøkken med en liten s rett "bak svingen" før kj-lyden, på en måte. Hvis den forklaringen var forståelig Du har sikkert hørt stavangerfolk si disse ordene, det er ganske så vanlig uttale her. (Uten at jeg vil påstå at absolutt alle stavangerfolk gjør det) Hvem er det som sier Tjøkken igjen? 0 Siter
Velouria Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Hvem er det som sier Tjøkken igjen? Ålesund og sånn tror jeg de snakker sånn. 0 Siter
amber sun Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Hvem er det som sier Tjøkken igjen? Tjøkken sier de ihvertfall på øyene rett nord for her, i Boknafjorden. Der går det i Tjøkken, Tjøre osv, altså med sånn spyttende hard måte å si begynnerstavelsen på. 0 Siter
Prozak Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 NEI! NEI! NEI! NEINEINEINEINEEEEEEEIIIIIIIII!!!! Beklager, jeg vet det er litt fordomsfullt, men jeg forbinder det med mindre begavede personer. Kanskje fordi de jeg har kjent som har snakket slikt har vært nettopp det. "......................................" 0 Siter
Gjest malun Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Jeg kommer til å stå på mitt og kommer aldri til å godta at barna mine skulle si noe annet heller. Jeg har ikke måttet rette på dem enda, men retter stadig på min niese som er 13. Helt enig. Hvis guttungen kommer og ber om å få dra på schino, kommer jeg rett og slett ikke til å forstå hva han mener før han har lært seg riktig uttale. 0 Siter
Velouria Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Helt enig. Hvis guttungen kommer og ber om å få dra på schino, kommer jeg rett og slett ikke til å forstå hva han mener før han har lært seg riktig uttale. Og jentene mine får ikke lov å gå skjino med din sønn selvom han er skjærsten. Om han er kjæresten og de vil på kino er saken selvsagt en annen 0 Siter
Gjest malun Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Og jentene mine får ikke lov å gå skjino med din sønn selvom han er skjærsten. Om han er kjæresten og de vil på kino er saken selvsagt en annen Da er vi enige om det! 0 Siter
Gjest jeg snakker rett Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Jeg uttaler dem rett, og kommer til å fortsette med det til jeg går i graven. Altså kommer jeg til å bli som disse gamle som fortsatt sier De og Dem og nu. Alt ligger til rette for at jeg skal bli en bitter gammel mann som ikke forstår ungdommen. Jeg er allerede på god vei. Mannen min sier "nu".. Han har bodd litt her og der, og i Danmark også. 0 Siter
cecily Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Hvem er det som sier Tjøkken igjen? De fra Haugalandet. 0 Siter
cecily Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 *blæh!* PÅ MIN DIALEKT ER DET LOOOOOOOOOOV!!!!! *frese* Som amber sier, vi har ikke kj-lyden langt opp i ganen, men med tungespissen langt fremme i munnen. Men ikke som i Haugesund, der de nesten spytter. Vi sier ikke sch- til alt, men kjøkken og sjokolade har to ulike lyder. Hvor mange ganger skal vi terpe på dette? Det er like teit å si at vi har talefeil som det er teit å fortelle andre at deres "itte" og "æ" og "itj" er talefeil. 0 Siter
Gjest Mr Papp Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 NEI! NEI! NEI! NEINEINEINEINEEEEEEEIIIIIIIII!!!! Beklager, jeg vet det er litt fordomsfullt, men jeg forbinder det med mindre begavede personer. Kanskje fordi de jeg har kjent som har snakket slikt har vært nettopp det. "......................................" Jeg tenker det samme. MEN: Jeg kjenner en statsviter som sier "skjøkken" og "skjino".. Han er høyskolelektor. :-P 0 Siter
amber sun Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 *blæh!* PÅ MIN DIALEKT ER DET LOOOOOOOOOOV!!!!! *frese* Som amber sier, vi har ikke kj-lyden langt opp i ganen, men med tungespissen langt fremme i munnen. Men ikke som i Haugesund, der de nesten spytter. Vi sier ikke sch- til alt, men kjøkken og sjokolade har to ulike lyder. Hvor mange ganger skal vi terpe på dette? Det er like teit å si at vi har talefeil som det er teit å fortelle andre at deres "itte" og "æ" og "itj" er talefeil. Tar bølgen for den, cecily! Og freser litt med 0 Siter
Prozak Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Jeg tenker det samme. MEN: Jeg kjenner en statsviter som sier "skjøkken" og "skjino".. Han er høyskolelektor. :-P Jada - jeg påstår ikke at det ER bare mindre begavede personer som snakker slik :-) ".................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 *blæh!* PÅ MIN DIALEKT ER DET LOOOOOOOOOOV!!!!! *frese* Som amber sier, vi har ikke kj-lyden langt opp i ganen, men med tungespissen langt fremme i munnen. Men ikke som i Haugesund, der de nesten spytter. Vi sier ikke sch- til alt, men kjøkken og sjokolade har to ulike lyder. Hvor mange ganger skal vi terpe på dette? Det er like teit å si at vi har talefeil som det er teit å fortelle andre at deres "itte" og "æ" og "itj" er talefeil. Det er vel heller snakk om folk som snakker østlandsdialekt som bruker sh-lyd istedetfor kj-lyd, og ikke de som har lydene i dialekten. "....................................." 0 Siter
Moraki Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 *blæh!* PÅ MIN DIALEKT ER DET LOOOOOOOOOOV!!!!! *frese* Som amber sier, vi har ikke kj-lyden langt opp i ganen, men med tungespissen langt fremme i munnen. Men ikke som i Haugesund, der de nesten spytter. Vi sier ikke sch- til alt, men kjøkken og sjokolade har to ulike lyder. Hvor mange ganger skal vi terpe på dette? Det er like teit å si at vi har talefeil som det er teit å fortelle andre at deres "itte" og "æ" og "itj" er talefeil. Huff. Jeg takler ikke folk som ikke kan snakke ordentlig. Kan la være å si de ordene da, hvis man ikke er intelligent nok til å uttale dem. 0 Siter
cecily Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Huff. Jeg takler ikke folk som ikke kan snakke ordentlig. Kan la være å si de ordene da, hvis man ikke er intelligent nok til å uttale dem. Og intelligensen sitter i tunga hos deg, skjønner jeg. 0 Siter
amber sun Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Huff. Jeg takler ikke folk som ikke kan snakke ordentlig. Kan la være å si de ordene da, hvis man ikke er intelligent nok til å uttale dem. Det har ikke noe med intelligens å gjøre! Det er dialekten som spiller inn. Dermed sier vi ordene ordentlig, med den dialekten vi bruker. Vi blir da ikke mindre intelligente av den grunn. Eller vil du hevde at f eks de som i dialekten sin sier "bannan" f eks er mindre intelligente fordi de ikke kan si "banan" ordentlig? Det er jo ordentlig i deres dialekt. 0 Siter
cecily Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Det har ikke noe med intelligens å gjøre! Det er dialekten som spiller inn. Dermed sier vi ordene ordentlig, med den dialekten vi bruker. Vi blir da ikke mindre intelligente av den grunn. Eller vil du hevde at f eks de som i dialekten sin sier "bannan" f eks er mindre intelligente fordi de ikke kan si "banan" ordentlig? Det er jo ordentlig i deres dialekt. Akkurat, ja. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.