Gå til innhold

Sier du skjøkken og skjino?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel heller snakk om folk som snakker østlandsdialekt som bruker sh-lyd istedetfor kj-lyd, og ikke de som har lydene i dialekten.

"....................................."

Det er ikke alle som er like milde i uttalelsene sine. Jeg har kranglet om dette med dialekter før.

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• amber sun

7

• cecily

6

• Velouria

4

• Prozak

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

*blæh!*

PÅ MIN DIALEKT ER DET LOOOOOOOOOOV!!!!!

*frese*

Som amber sier, vi har ikke kj-lyden langt opp i ganen, men med tungespissen langt fremme i munnen. Men ikke som i Haugesund, der de nesten spytter.

Vi sier ikke sch- til alt, men kjøkken og sjokolade har to ulike lyder.

Hvor mange ganger skal vi terpe på dette?

Det er like teit å si at vi har talefeil som det er teit å fortelle andre at deres "itte" og "æ" og "itj" er talefeil.

Spytter??? *Fornærmet*

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Det har ikke noe med intelligens å gjøre! Det er dialekten som spiller inn.

Dermed sier vi ordene ordentlig, med den dialekten vi bruker.

Vi blir da ikke mindre intelligente av den grunn.

Eller vil du hevde at f eks de som i dialekten sin sier "bannan" f eks er mindre intelligente fordi de ikke kan si "banan" ordentlig? Det er jo ordentlig i deres dialekt.

"Vi blir da ikke mindre intelligente av den grunn."

Muligens, men dere høres i alle fall sånn ut.

Skrevet

*skuler fornærmet*

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Jeg tenker det samme. MEN: Jeg kjenner en statsviter som sier "skjøkken" og "skjino".. Han er høyskolelektor. :-P

Han hadde sikkert flaks på eksamenene sine. :-)

Gjest '!-o-!'
Skrevet

*skuler fornærmet*

I det minste sa du jo ikke noe nå da. ;-)

Annonse

Skrevet

Iddiot!

Gjest Mr Papp
Skrevet

Spytter??? *Fornærmet*

Kommer du fra Haugesund, så er det helt ok, da du er bysbarn med Bjørn Berge.

Gjest Mr Papp
Skrevet

Han hadde sikkert flaks på eksamenene sine. :-)

Ja, jeg kjønner va du sikkter till. *pføy!*

Gjest Mr Papp
Skrevet

Jada - jeg påstår ikke at det ER bare mindre begavede personer som snakker slik :-)

".................................."

:-P

Skrevet

Det er ikke alle som er like milde i uttalelsene sine. Jeg har kranglet om dette med dialekter før.

Vel, det blir jo poengløst når det er snakk om dialekt, selfølgelig.

"...................................."

Skrevet

Ålesund og sånn tror jeg de snakker sånn.

I Ålesund og sånn snakker de ikke slik såfall :)

Du forveksler sunnmøre med stavangertraktene..

Skrevet

I Ålesund og sånn snakker de ikke slik såfall :)

Du forveksler sunnmøre med stavangertraktene..

Hmm, neivel ;) sier de tsjøkken da? mener å huske en jeg jobbet med fra Ålesund sa tsjøkken.

Annonse

Skrevet

Ikke helt likt, men ikke så langt unna.

Jeg sier ikke skjøre og skjøkken til kjøre og kjøkken, men lyden heller mer mot skj-uttalen enn den harde kj-uttalen.

Kjøkken blir vel som kjøkken med en liten s rett "bak svingen" før kj-lyden, på en måte. Hvis den forklaringen var forståelig ;)

Du har sikkert hørt stavangerfolk si disse ordene, det er ganske så vanlig uttale her. (Uten at jeg vil påstå at absolutt alle stavangerfolk gjør det)

jeg har sjelden hørt Stavanger folk snakke slik du beskriver. Kun ganske unge.

Skrevet

Jeg syns det høres veldig barnslig ut. Syns skolen burde rette på dette når elevene sier sånt.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Iddiot!

Fint at du understreker poengene mine!

Skrevet

Kommer du fra Haugesund, så er det helt ok, da du er bysbarn med Bjørn Berge.

Han bor faktisk ikke så langt fra meg. Går forbi huset hans når jeg lufter bikkja ;-)

Skrevet

Jeg synes det må forskes på hvorfor så mange ungdommer har talefeil. Det høres ut som om det stoppet opp i 3-års alderen.

Skjole, skjøkken, sjino, blææææhhh! (og hvor var foreldrene hen?) Det kan - ved nærmere ettertanke, være et av resultatene av at kvinner på død og liv skulle ut i arbeidslivet. Så har de vel hatt dagmammaer med innvandrerbakgrunn og dårlige norskkunnskaper.

Skrevet

Nei, jeg snakker rent. ;)

Barnet hadde en tid hvor hun ville uttale kj- son sj- fordi de snakket slik i venneflokken. "Kompromisset" ble at hun uttalte kj-lyden hjemme. Nå benytter hun alltid den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...