Gleder meg :-) Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Hei Jeg har en syklus på 28 dager, og har hatt det hele tiden siden jeg sluttet på p-ring for 6 mnd siden (har gått på p-pille i 8 år og p-ring i 1,5 år). Ifølge EL-testene fra babydreams så har jeg regelmessig EL også (14 dager før mens), men allikevel så skjer det ingenting. Jeg vet at det kan skyldes dårlig sædkvalitet hos mannen, men er det andre ting ved meg som kan være galt når mens og EL er regelmessig? Er det noe jeg kan gjøre for å øke sjansen for å bli gravid? Siden alt virker normalt men ingenting skjer, er det da mulig å få gjort undersøkelser hos legen før ett år er gått? Jeg føler at alt ligger til rette for at vi skal lykkes, men så kommer mensen hver mnd allikevel. Noen som kan hjelpe meg?? Jeg har også lest at man må være gift eller hatt samme bosted (må bevises med samme adresse) i minimum 2 år før man får hjelp. Stemmer det? 0 Siter
Gleder meg :-) Skrevet 21. mars 2005 Forfatter Skrevet 21. mars 2005 Dette innlegget havnet på feil forum.... Shit.. 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Det er mange ting som må fungere for at et egg kan befruktes, transporteres til livmorhulen og feste seg der og vokse til et foster. Det er bra at eggløsningen fungerer, det er jo en meget viktig del av mekanismen. Man må ha samleie i rett periode, og det ser ut til at befruktningen kan finne sted i 6 dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger i denne perioden er bra. Dårlig sædkvalitet er en mulig årsak. Så må det være eggleder som er i stand til å fange opp egget. De kan være skadet ved en underlivsbetennelse (populært betegnet ’eggstokkbetennelse’). En slik betennelse vil kunne gi feber og smerter, men vil i mange tilfeller ikke merkes, for eksempel ved en chlamydia-infeksjon. Det kan foreligge unormale forhold i bukhulen som sammenvoksninger etter operasjon eller betennelse. Tilstanden endometriose (se i helseleksikon) kan gi både smerter og barnløshet. Det kan være feil ved livmoren så egget ikke fester seg (uvanlig). Røyking, visse medikamenter og stort alkoholforbruk kan redusere fruktbarheten både hos mann og kvinne. Noen ganger finner man ikke forklaring på barnløsheten. Hvis man skal ha prøverørsforsøk må man være i stabilt forhold, ved utredning som startes etter 12 måneders forsøk er det ikke en betingelse. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.