Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Gjest ufffffff
Skrevet

Mannen min er fra Thailand og kom hit for fire år siden. Han har et barn fra tidligere ekteskap i Thailand, men nå har eks-kona giftet seg med en norsk mann og hun og datteren har flyttet til Norge. Tidligere har han ikke måttet betale noe bidrag, men nå som hun bor i Norge må vi jo det. Problemet er bare at vi har ikke særlig god råd og har to barn selv. Vi driver et eget firma med masse utgifter. Vi tjener ca 150.000 brutto hver, har lån på 800.000 og to barn i barnehage. Mannen min hjelper også sine foreldre i Thailand med 1000-2000 pr. mnd. Men dette kan han sikkert bare glemme nå... Og han sier at han er helt sikker på at eks-kona kommer til å sende hele barnebidraget til Thailand for å hjelpe sine foreldre. Æsj, irriterende sak. Hva tror dere at han blir nødt til å betale pr. mnd.? Vi har jo bare nok til å forsørge oss selv. De bor i enebolig og har det fett, vi er trøkt inn i en liten leilighet...

Fortsetter under...

Skrevet

Dette er inntektsberegnet. Man har et minimumskrav på 1360 kroner omtrent, husker ikke helt nøyaktig, i bidrag hver måned. Dersom faren ikke har råd, og dette er dokumentert, sørger staten for at den andre parten får minstebidraget likevel.

Tror det er 8% av inntekta som skal gå til bidrag, 16% for to barn, og rundt 20% for tre eller flere barn.

Skrevet

Dette er inntektsberegnet. Man har et minimumskrav på 1360 kroner omtrent, husker ikke helt nøyaktig, i bidrag hver måned. Dersom faren ikke har råd, og dette er dokumentert, sørger staten for at den andre parten får minstebidraget likevel.

Tror det er 8% av inntekta som skal gå til bidrag, 16% for to barn, og rundt 20% for tre eller flere barn.

Det er slutt med minstebidrag. Jeg får 530 kr mnd og jeg kjenner folk som ikke får noe.

Skrevet

Det er slutt med minstebidrag. Jeg får 530 kr mnd og jeg kjenner folk som ikke får noe.

Er det sant?! Jeg får nå så det monner, og vel så det. Trodde det fortsatt var sånn at man fikk et minstebidrag pr barn...

Skrevet

Er det sant?! Jeg får nå så det monner, og vel så det. Trodde det fortsatt var sånn at man fikk et minstebidrag pr barn...

Nei, det ble slutt under bidragsforandringen i fjor. Og jeg miste 2/3 av bidraget og da jeg ringte for å spørre om det var riktig, fikk jeg beskjed om at jeg var heldig som fikk noe i det hele tatt.

Jeg har prøvd bidragskalkulatoren og den sier at jeg skal ha over 4000 kr så den nye loven slår litt feil ut.

Annonse

Skrevet

Nei, det ble slutt under bidragsforandringen i fjor. Og jeg miste 2/3 av bidraget og da jeg ringte for å spørre om det var riktig, fikk jeg beskjed om at jeg var heldig som fikk noe i det hele tatt.

Jeg har prøvd bidragskalkulatoren og den sier at jeg skal ha over 4000 kr så den nye loven slår litt feil ut.

Merkelig... jaja, det skal vel være sånn da.

Skrevet

Om bidragskalkulatoren sier du skal ha 4 lapper i måneden, får du be trygdeverket fastsette bidraget.

De følger de samme retningslinjene som ligger programmert inn i bidragskalkulatoren.

Om de får et annet resultat enn deg, er det fordi tallmaterialet du legger inn ikke stemmer.

Skrevet

Bidraget blir i dag fastsatt etter at man har tatt hensyn til følgende elementer:

- Hvor mye bidragsbetaler og bidragsmottaker tjener

- Hvor mye samvær samværsforeldren har med barnet.

De som kommer dårligst ut av den nye ordningen, er mødre som tjener godt, og hvor fedrene har mye samvær og tjener lite.

De som kommer best ut av denne ordningen, er mødre som tjener lite til normalt, og hvor barnefar ikke stiller opp og i tillegg tjener godt.

Skrevet

Om bidragskalkulatoren sier du skal ha 4 lapper i måneden, får du be trygdeverket fastsette bidraget.

De følger de samme retningslinjene som ligger programmert inn i bidragskalkulatoren.

Om de får et annet resultat enn deg, er det fordi tallmaterialet du legger inn ikke stemmer.

Det er de som har fastsatt det. Den bidragskkalkulatoreren regner ikke med trygder og ektefeller uten inntekt og slike ting.

Skrevet

Det er de som har fastsatt det. Den bidragskkalkulatoreren regner ikke med trygder og ektefeller uten inntekt og slike ting.

De nye reglene omhandler forhold som har med barnet, barnets mor og barnets far å gjøre.

Samt alle inntektsforhold de har som rapporteres til skattevesenet.

Hva er det som blir urettferdig med det?

Skrevet

De nye reglene omhandler forhold som har med barnet, barnets mor og barnets far å gjøre.

Tja, jeg synes de kunne ha beholdt minstebidraget i hvert fall.

Jeg får lite fordi faren har dårlig råd fordi han er gift med noen som ikke jobber og fordi han går på trygd. Holder ikke til 1/5 av hva jeg betaler i SFO og skoleutgifter engang. Faren har ikke engang boutgifter og ser nesten aldri ungen. Så litt urettferdig synes jeg det er.

Gjest barn blir lurt
Skrevet

"Samt alle inntektsforhold de har som rapporteres til skattevesenet.

Hva er det som blir urettferdig med det?"

-----------

Det kan bli svært urettferdig. Det er mye som ikke innrapporteres til skattevesenet. Og innkrevingssentralen tror at mange fedre er hybelboere og sosialklienter, og ikke skatteunndragere.

Selv om alle som kjenner personen vet at det forholder seg annerledes.

Annonse

Skrevet

Bidraget blir i dag fastsatt etter at man har tatt hensyn til følgende elementer:

- Hvor mye bidragsbetaler og bidragsmottaker tjener

- Hvor mye samvær samværsforeldren har med barnet.

De som kommer dårligst ut av den nye ordningen, er mødre som tjener godt, og hvor fedrene har mye samvær og tjener lite.

De som kommer best ut av denne ordningen, er mødre som tjener lite til normalt, og hvor barnefar ikke stiller opp og i tillegg tjener godt.

Ok, da er det sikkert derfor jeg får såpass mye, i underkant av 7000 for tre unger. Faren bor i Oslo fortsatt, og ser ikke stort til ungene. Tror ikke han har sagt fra om at han er hos oss annenhver helg, men det er en grei ordning oss i mellom.

Skrevet

Tja, jeg synes de kunne ha beholdt minstebidraget i hvert fall.

Jeg får lite fordi faren har dårlig råd fordi han er gift med noen som ikke jobber og fordi han går på trygd. Holder ikke til 1/5 av hva jeg betaler i SFO og skoleutgifter engang. Faren har ikke engang boutgifter og ser nesten aldri ungen. Så litt urettferdig synes jeg det er.

Hvem han evt. bor sammen med har ikke noe å si på hva han skal betale i bidrag. Ifølge nåværende regelverk, ihvertfall.

Derimot vil det ha innvirknig på bidragsfastsettelsen om han har forsørgeransvar for flere barn den det/de han har med deg.

Skrevet

"Samt alle inntektsforhold de har som rapporteres til skattevesenet.

Hva er det som blir urettferdig med det?"

-----------

Det kan bli svært urettferdig. Det er mye som ikke innrapporteres til skattevesenet. Og innkrevingssentralen tror at mange fedre er hybelboere og sosialklienter, og ikke skatteunndragere.

Selv om alle som kjenner personen vet at det forholder seg annerledes.

At det finnes mennesker som jobber svart, eller tjener penger på annet illegalt vis, er noe som svært vanskelig kan gjøres noe med i bidragssaker.

Om man har samværsfedre eller -mødre som er involvert i slik, bør man heller tipse politiet om dette; slik at de kan se til at de personene blir stoppet i sin kriminelle aktivitet.

Selv om det er aldri så frustrerende å se at disse menneskene har bedre råd enn hva som fremgår offisielt - så vil man aldri under noen bidragsordning få med som en del av bidragsgrunnlaget inntekter ervervet ved kriminell aktivitet.

Skrevet

Ok, da er det sikkert derfor jeg får såpass mye, i underkant av 7000 for tre unger. Faren bor i Oslo fortsatt, og ser ikke stort til ungene. Tror ikke han har sagt fra om at han er hos oss annenhver helg, men det er en grei ordning oss i mellom.

Samvær med barna defineres vel som at barna er hos samværsforelder, ikke at samværsforelder er hos barna og barnas mor.

Det er vel resten av den forklaringsmodellen, tipper jeg.

Gjest barn blir lurt
Skrevet

At det finnes mennesker som jobber svart, eller tjener penger på annet illegalt vis, er noe som svært vanskelig kan gjøres noe med i bidragssaker.

Om man har samværsfedre eller -mødre som er involvert i slik, bør man heller tipse politiet om dette; slik at de kan se til at de personene blir stoppet i sin kriminelle aktivitet.

Selv om det er aldri så frustrerende å se at disse menneskene har bedre råd enn hva som fremgår offisielt - så vil man aldri under noen bidragsordning få med som en del av bidragsgrunnlaget inntekter ervervet ved kriminell aktivitet.

Du har aldri hørt om hull i skattesystemet?

Skrevet

Du har aldri hørt om hull i skattesystemet?

Skulle gjerne visst om noen ihvertfall.

Men hvilke huller det som fører til at mennesker får inntekter som ikke innberettes til skatteetaten da?

For uansett fradrag, så er det jo brutto lønn som legges til grunnlag for bidragsberegning...

Skrevet

Hvem han evt. bor sammen med har ikke noe å si på hva han skal betale i bidrag. Ifølge nåværende regelverk, ihvertfall.

Derimot vil det ha innvirknig på bidragsfastsettelsen om han har forsørgeransvar for flere barn den det/de han har med deg.

Han har ikke det. Men man har vel forsørgeransvar for ektefelle også når ektefellen overhode ikke har inntekt?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...