sheba Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Han har ikke det. Men man har vel forsørgeransvar for ektefelle også når ektefellen overhode ikke har inntekt? det tror jeg ikke han har etter dagens regler.. han har ansvar for barn men ikke for en eks, synes ikke det burde være tilfellet uansett.. kan godt være jeg misfortod din kommentar men da får du ha meg unskyldt:-) 0 Siter
Hawkwind Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Han har ikke det. Men man har vel forsørgeransvar for ektefelle også når ektefellen overhode ikke har inntekt? Om ektefelle ikke har noen form for sosiale ytelser, trygdeytelser eller annen form for registrerbar inntekt, vil han ha forsørgerfradrag for henne tipper jeg. I så fall justeres det noe i din favør på utregning av bidrag, ved at hans skattemessige fordel av å være i skatteklasse 2 inntektsføres som del av beregningsgrunnlaget for barnebidrag. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Om ektefelle ikke har noen form for sosiale ytelser, trygdeytelser eller annen form for registrerbar inntekt, vil han ha forsørgerfradrag for henne tipper jeg. I så fall justeres det noe i din favør på utregning av bidrag, ved at hans skattemessige fordel av å være i skatteklasse 2 inntektsføres som del av beregningsgrunnlaget for barnebidrag. OK, takk. Jeg synes jeg kunne fått fullt bidragsforskudd jeg. Særlig siden faren nesten ikke har sett ungen de siste årene, kun det siste halve året. Jeg kommer aldri til å få noe mer fra faren. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 OK, takk. Jeg synes jeg kunne fått fullt bidragsforskudd jeg. Særlig siden faren nesten ikke har sett ungen de siste årene, kun det siste halve året. Jeg kommer aldri til å få noe mer fra faren. Når han betaler et såpass lite bidrag, betyr det først og fremst at han og hans familie har en vesentlig dårligere økonomisk situasjon enn det du har. Hvilket vil si at enten har han og hans familie et svært uverdig liv i velstands-Norge; eller så har du en av de feteste lønnsslippene på DOL. Og min sympati ligger nok da mest hos bidragsbetaler. Hadde selv et år hvor jeg måtte selge mange av mine eiendeler for å ha penger til å kjøpe mat etter at bidrag var betalt - og misunner ingen å komme i en slik situasjon. 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Når han betaler et såpass lite bidrag, betyr det først og fremst at han og hans familie har en vesentlig dårligere økonomisk situasjon enn det du har. Hvilket vil si at enten har han og hans familie et svært uverdig liv i velstands-Norge; eller så har du en av de feteste lønnsslippene på DOL. Og min sympati ligger nok da mest hos bidragsbetaler. Hadde selv et år hvor jeg måtte selge mange av mine eiendeler for å ha penger til å kjøpe mat etter at bidrag var betalt - og misunner ingen å komme i en slik situasjon. Vi har omtrent samme uføretrygd, ikke særlig fet ) men jeg har barnetillegget fordi ungen bor hos meg. Og alle utgiftene, skole og sfo 2500 og klær og alt annet. Faren betaler maten når ungen er der. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Vi har omtrent samme uføretrygd, ikke særlig fet ) men jeg har barnetillegget fordi ungen bor hos meg. Og alle utgiftene, skole og sfo 2500 og klær og alt annet. Faren betaler maten når ungen er der. Dere har det smått begge to, med andre ord. Forskjellen er at han må dekke en voksen persons behov på sin trygd, mens du må dekke et barns behov på din. Og at han ikke får trygdeytelser til å dekke den voksnes behov, mens du får trygdeytelser til å dekke barnets behov, samt noe bidrag fra ham. Korrekt oppfattet? 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Dere har det smått begge to, med andre ord. Forskjellen er at han må dekke en voksen persons behov på sin trygd, mens du må dekke et barns behov på din. Og at han ikke får trygdeytelser til å dekke den voksnes behov, mens du får trygdeytelser til å dekke barnets behov, samt noe bidrag fra ham. Korrekt oppfattet? Ja, jeg har ikke tenkt å drive noe utpressing jeg altså. Men synes jeg kunne fått fullt bidrag fra bidragsfogden slik som før de nye bidragsreglene. Og hadde synes det var kult om faren hadde sponset litt i skolepenger og annet utstyr. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Ja, jeg har ikke tenkt å drive noe utpressing jeg altså. Men synes jeg kunne fått fullt bidrag fra bidragsfogden slik som før de nye bidragsreglene. Og hadde synes det var kult om faren hadde sponset litt i skolepenger og annet utstyr. Tror nok faren hadde syntes det hadde vært kult å kunne ta seg råd til slikt og. Ihvertfall om han tenker og føler som folk flest... 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. mars 2005 Skrevet 21. mars 2005 Tror nok faren hadde syntes det hadde vært kult å kunne ta seg råd til slikt og. Ihvertfall om han tenker og føler som folk flest... Det er det jeg ikke er sikker på da vet du ) 0 Siter
monass Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Det er slutt med minstebidrag. Jeg får 530 kr mnd og jeg kjenner folk som ikke får noe. Er du helt sikker på det? Jeg søkte nettopp forskuddsbidrag for ex har flyttet ut av landet og har svært varierende inntekt der. Resultatet var at jeg fikk 1220 pr. barn i forskuddsbidrag samt at exen slipper å betale fordi han tjener under inntektsgrensen. Det er en god løsning for oss begge. Han er derfor mer villig til å spare noen penger til å dekke flybillettene til ungene når vi besøker han. 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Er du helt sikker på det? Jeg søkte nettopp forskuddsbidrag for ex har flyttet ut av landet og har svært varierende inntekt der. Resultatet var at jeg fikk 1220 pr. barn i forskuddsbidrag samt at exen slipper å betale fordi han tjener under inntektsgrensen. Det er en god løsning for oss begge. Han er derfor mer villig til å spare noen penger til å dekke flybillettene til ungene når vi besøker han. Trygdekontoret, dvs bidragsfogden her i bydelen er ikke av de greieste å snakke med. Kanskje jeg skal sende en forespørsel om ny utregning. 0 Siter
Champagne Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Sånn er det å sette barn til verden! Vil du ikke heller være gift med en som bryr seg om barna sine enn en som gir faen? Selvfølgelig skal han betale til barna sine framfor til foreldrene sine! Å sutre over at man må forsørge sine egne barn er helt motbydelig!! 0 Siter
tonie Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Sånn er det å sette barn til verden! Vil du ikke heller være gift med en som bryr seg om barna sine enn en som gir faen? Selvfølgelig skal han betale til barna sine framfor til foreldrene sine! Å sutre over at man må forsørge sine egne barn er helt motbydelig!! Enig i hvert eneste ord. 0 Siter
Gjest uffffff Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Sånn er det å sette barn til verden! Vil du ikke heller være gift med en som bryr seg om barna sine enn en som gir faen? Selvfølgelig skal han betale til barna sine framfor til foreldrene sine! Å sutre over at man må forsørge sine egne barn er helt motbydelig!! Det hører med mere til historien enn det som er sagt, bl.a. at han nektes å se barnet. Er enig med deg i at man skal ta ansvar for barn man setter til verden! Jeg hadde syntes det var kjempefint om vi fikk ha barnet hos oss og forsørge det, men når vi ikke får se barnet,+ vet ganske sikkert at pengene vi sender ikke vil bli brukt på barnet og at det hele vil kunne gå ut over våre to felles barn , synes jeg ikke er særlig hyggelig. 0 Siter
MsSophie Skrevet 31. mars 2005 Skrevet 31. mars 2005 Det hører med mere til historien enn det som er sagt, bl.a. at han nektes å se barnet. Er enig med deg i at man skal ta ansvar for barn man setter til verden! Jeg hadde syntes det var kjempefint om vi fikk ha barnet hos oss og forsørge det, men når vi ikke får se barnet,+ vet ganske sikkert at pengene vi sender ikke vil bli brukt på barnet og at det hele vil kunne gå ut over våre to felles barn , synes jeg ikke er særlig hyggelig. ...selvfølgelig vil det meste av pengene gå til barnet, hvis du har barn selv så vet du jo at barn "koster"...mat, klær, sportsutstyr, leker, fritidsaktiviteter, ekstra strøm, større bolig etc etc. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.