Gå til innhold

Dårlige erfaringer med legevakta?

Hawkwind

Anbefalte innlegg

Inspirert av en kommentar jeg leste i et innlegg her, tenkte jeg det kunne være en ide å sjekke om folk her har opplevd utilbørlig behandling av personalet ved legevakta.

Har en slik selv: Min eks ringte legevakta i Lillestrøm for noen år siden. Og telefonvakta hørte på henne et halv minutt, og kom så med følgende kommentar: "Ring tilbake en dag du ikke er dopa".

Det hører med til historien at min eks har en permanent skade på stemmebåndene; men like fullt reagerte vi ganske kraftig på den type oppførsel fra en tjeneste som skal hjelpe mennesker.

Noen andre med negative erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg dro på legevakta med 40 i feber og en hals som var så opphovnet at jeg ikke en gang klarte å svelge vann.. var så trangt at det presset seg opp i nesa når jeg prøvde å svelge. Vondt...!!

Jeg fikk ikke en gang komme inn til legen fordi jeg var ikke syk nok.

Fikk hastetime hos fastlegen dagen etter og fikk diagnostisert mononukleose.

Nå var jeg ikke i fare for å dø akkurat da :-p Men jeg fikk seriøst ikke en gang sjans til å fortelle resepsjonsdama hva som var problemet før jeg fikk beskjed om å dra hjem igjen. Hun hørte at det hadde med halsen å gjøre og bestemte da at jeg ikke var syk nok :-)

Jeg er ikke kjempeglad i å dra til legen så jeg ble totalt fra meg når jeg ble blankt avvist etter å endelig tørre å dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M.Angelica

For noen år siden bodde jeg like ved legevakta. Jeg stakk innom der en lørdagskveld fordi jeg hadde fått noe utslett på på beina og hendene som klødde noe sinnsykt!

Dette var som sagt på en lørdagskveld og jeg hadde klødd og klødd dagen natta og dagen lang.

Jeg var ikke klar over at en måtte ringe på forhånd, så gikk bare innom for å spør om jeg kunne komme inn.

Da fikk jeg høre det av hun som satt i skranken!! Hun sa nærmest rett ut at jeg var dum som ikke ringte på forhånd! Var skikkelig sur og frekk mot meg.

Til og med når jeg gikk så ropte hun etter meg at jeg måtte ringe neste gang. Hører vel med til historien at jeg var inne med legen i under fem minutter!

Dette er jo ikke så alvorlig, men det går jo an å si ting på en hyggelig måte!

Kjæresten min gikk også på legevakta pga utslettt på kroppen. (Dette skjedde for ikke så lenge siden, i en annen by) Legen der sa det var utslett pga allergi mot parfyme og ga han noen DYRE tabletter for det. Disse tablettene hjalp ikke, og han fikk time med legen sin etter noen dager. Da visste det seg at han hadde skalagensfeber, ikke allergi! På legevakta hadde de ikke gidda å sett på utslettet en gang, bare gitt han en resept.

Sikkert mange som har opplevd alvorligere ting. Men dette er irriternde når man betaler i dyre dommer for å få litt hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liza i London

Flott at du tar opp dette,Hawkwind!

Selvsagt er det forskjell mellom UK og Norge paa mange maater - jeg tror faktisk det er verre her!

men intet menneske som er redd eller skadet skal moetes med arrogance.

For meg virker det som om svaert mange har glemt lege eden som avlegges. ( For aa vare helt aerlig husker jeg den ikke helt selv! "Hjelpe,troeste,lindre"

Hvis brukerne kan staa sammen, -klage,orke aa vare en pressgruppe....saa kanskje det hjelper.

Jeg er ganske saa imot den amerikanske tilstanden som etterhvert brer seg her i landet....aa saksoeke for enhver liten ting.

Paa den annen side,materialismen brer seg.....her ser vi det iform av privat helsevesen og ypperlige tilbud...og tilsvarende elendighet i NHS.

Jeg er redd det blir slik i Norge ogsaa.

medmindre den enkelte sykepleier som besvarer telefonen, den enkelte lege som avviser en pasient ...blir holdt personlig ansvarlig.

Jeg haaper du faar en lang traad...gjoer den til et stykke politisk arbeid!

Blir listen lang...og god nok...send den til helseminister....eller hva det naa heter i dag...og til aviser

leste samme traad som deg,og jeg ble fortvilet...slik skal ikke et offer moetes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest feil bruk av legevakten

Slike ting skal selvsagt ikke skje, det er viktig at man gir tilbakemelding slik at sykepleieren som tar imot telefonene får beskjed om at hun har gjort en stygg feil.

Nå _er_ det mange fulle og dopede mennesker som oppsøker legevakt, så de har sikkert hørt og sett sin andel av det, men det gjør ikke at de kan si slik til pasienter.

Men, jeg synes mange bruker legevakten helt feil. (Nå snakker jeg om legevaktene i Oslo, som er en akuttjeneste, for mennesker som alle har en annen fastlege.) Jeg vet det er annerledes mange steder, både før det fikk fastlege, men også fordi det er deres kommunes to fastleger som også har legevakt, i samme lokaler osv. Da er skillet mellom legevakt og fastlegens evt kveldsvakt, nesten borte).

Men der hvor det er skarpt skille mellom vanlig allmennlege og legevakten, er det mange som misbruker legevakttjenesten. Alle vet at feber (hos barn, men også voksne) blir høyere om natten, at forkjølelse/influensa/ halsvondt blir værre om kvelden osv) Allikevel er det mange som ikke går og ber om en hastetime hos legen sin på dagtid, men venter til det forværrer seg, og man må bruke legevakten om kvelden.

Jeg var med som fotograf til en reportasje om legevakten (Hovedlegevakten i Oslo) og var der en natt for noen år siden. Det kom flere skuddskader, to alvorlige voldtekter, kvnivstikking, overdoser, fall fra balkong osv osv Da forstod jeg at det var beregnet på noe annet enn øyeinfeksjoner, sykemelding fordi en har influensa osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Vi ventet og ventet med en svært vond barneankel som så ut som det var operert inn en tennisball av voksen størrelse. Stresset var komplett da det var viktig å rekke et fly (livstruende sykdom).

Etter halvannen time spør jeg i resepsjonen om det muligens kanskje er vår tur snart? Det var ikke mange sjelene som gikk inn og ut dørene.

Den første resepsjonisten hadde fått avløsning, og den nye damen kikker i papirene. Dusten hadde satt barnet opp for undersøkelse hos legen dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott at du tar opp dette,Hawkwind!

Selvsagt er det forskjell mellom UK og Norge paa mange maater - jeg tror faktisk det er verre her!

men intet menneske som er redd eller skadet skal moetes med arrogance.

For meg virker det som om svaert mange har glemt lege eden som avlegges. ( For aa vare helt aerlig husker jeg den ikke helt selv! "Hjelpe,troeste,lindre"

Hvis brukerne kan staa sammen, -klage,orke aa vare en pressgruppe....saa kanskje det hjelper.

Jeg er ganske saa imot den amerikanske tilstanden som etterhvert brer seg her i landet....aa saksoeke for enhver liten ting.

Paa den annen side,materialismen brer seg.....her ser vi det iform av privat helsevesen og ypperlige tilbud...og tilsvarende elendighet i NHS.

Jeg er redd det blir slik i Norge ogsaa.

medmindre den enkelte sykepleier som besvarer telefonen, den enkelte lege som avviser en pasient ...blir holdt personlig ansvarlig.

Jeg haaper du faar en lang traad...gjoer den til et stykke politisk arbeid!

Blir listen lang...og god nok...send den til helseminister....eller hva det naa heter i dag...og til aviser

leste samme traad som deg,og jeg ble fortvilet...slik skal ikke et offer moetes!

Mye i England som ikke fungerer, har jeg fått inntrykk av.

Hadde den store glede av å se en skikkelig undergrunnskomedie for noen år siden, som tok for seg noen av de sakene.

"Eat the rich" het filmen. Lemmy fra Motorhead hadde en av hovedrollene, Keith Richards, Macca og en del andre feterte stjerner hadde stilt opp gratis i gjesteroller på filmen.

Snubler du over den noen gang, se den. Åpningscenen fra et engelsk sosialkontor er virkelig kostelig.

Likeså restaurantkonseptet som bærer samme navn som filmen ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira12

Jeg har hatt en ubehagelig opplevelse med legevakten når det gjaldt sønnen min.

Han var da 6 mnd gammel, og virket slapp og hadde pusteproblemer.

Jeg fikk grei beskjed om at så lenge han ikke hadde feber var det ingen fare, og at jeg var hysterisk.

Dagen etter var gutten like dårlig, hev etter pusten. Men fremdeles ikke feber.

Jeg lot feber være feber og tok han til legen.

Det endte med akutt innleggelse, han trengte hjelp til og puste!

Barnelegen på sykhuset sa at feber hadde ingenting med pustevansker og gjøre!

Heldigvis kom han seg fort, men dessverre var dette begynnelsen på astma.

Nå har jeg forstøverappartat hjemme, og slipper sjelden og ta han til legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi ikke akkurat rent ned legevakta, men unger har en tendens til å bli syke utenfor fastlegens åpningstid så noen ganger har vi da vært der.

Her i Trondheim er legevakta delt i to (tre om vi tar med barn akutt), nemlig allmenlegevakten (som erstatter fastlegen utenfor åpningstiden) og skaden (der du havner om du har kuttet deg opp og må syes f.eks.).

Det er som regel alt for lang ventetid på allmenlegevakten, men vi har alltid blitt tatt godt imot, både med og uten hjertebarn, evt. bare en voksen. Bortsett fra en natt vi var der med poden som hadde pusteproblemer (ørlite anfall av falsk krupp viste det seg) og fikk med oss resept på en hostesaft. Vi understreket gang på gang at poden var hjertebarn og gikk på den og den typen medisiner, men legen påsto det skulle gå helt greit. Vel hjemme leste vi pakningsvedlegget og selvfølgelig skulle ikke den medisinen brukes av pasienter med hjerteproblemer... Sendte en skriftlig klage til legevakten, men fikk aldri noen respons på den.

En gang poden hadde kløyvd leppa kom vi inn på skaden, temmelig kjapt. Det var ikke noe å gjøre og vi beklaget litt at vi hadde kommet, men det så ganske voldsomt ut. Fikk da til svar av en meget hyggelig kvinnelig lege at når det var snakk om barn så var det ikke noe som het at man kom i utrengsmål! :o)

Men alt i alt - veldig fornøyd med de opplevelser vi har hatt der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere dårlige erfaringer med legevakta, men den dårligste var da eldstesønnen min ramla ned en fjellskrent og landet med hodet i en stein. Han var bevisstløs en stund og blødde som en gris fra et kutt i hodet. Da han kom til seg selv var han totalt forvirra og desorientert.

Jeg ringte etter ambulanse fra legevakta, men det kunne de ikke sende. "Ta drosje" var svaret. Ingen drosje tar inn en passasjer som blør i bøtter og spann. Dessuten var jeg alene med fire andre barn under 5 år, så hvor skulle jeg gjøre av dem? "Ikke vårt problem", var svaret.

Sønnen min begynte å kaste opp og bable masse tull. Siden jeg ikke hadde lappen på den tida, ringte jeg svogeren min, og han fikk bragt sønnen min til legevakta. Der bar det rett til sykehuset hvor han ble innlagt! Jeg var ikke imponert over hverken svarene eller behandlingen vi fikk fra legevakta nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest min erfaring

Ja, har negativ erfaring. Kom inn med vond fot. Blodig og hoven, og jeg måtte hinke. Hvert hink gjorde ubeskrivelig vondt. Legevakten ligger rett utenfor sykehuset. Jeg måtte først hinke i enden av en lang gang for å hente krykker. Det var også vondt å gå med dem. Burde hatt rullestol... Benet var brukket på tre steder, og jeg ble sendt til operasjon med en gang. Lang ventetid på legekontoret, og de burde ikke latt meg hinke når jeg hadde smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noen ganger er det greit å være anonym

Jepp! Jeg har en dårlig erfaring fra legevakten.

Jeg var folkeregistrert i en kommune, men var student og bodde hos kjæresten min i nabokommunen. Vi var ute på byen, jeg skulle på do, og oppdaget plutselig at hele doen var full av blod. Hadde vært på en tarmundersøkelse et par dager tidligere.

Vi tok taxi hjem til kjæresten min, fremdeles ble doskåla full av blod, og jeg ringte til legevakten. Og de spurte meg hvor jeg bodde. Jeg sa adressen min, og fikk beskjed om at det var jo i kommune x, så jeg måtte ringe dem.

Så ringte jeg kommune x, og de har hjemkjøringstjeneste. Og skulle komme, helt til de hørte hvor jeg var - i kommune y. Da må du ringe kommune y....!

Så jeg ringte kommune y, som fremdeles ikke ville la meg komme inn, siden jeg var folkeregistrert i kommune x..... Ringte kommune x igjen, som foreslo at jeg skulle ta en taxi hjem dit jeg var folkregistert - midt på natten.

Til slutt ringte jeg og vekket moren min. Hun ringte legevakten igjen. Jeg aner ikke hva hun sa, men enden på visa ble at jeg fikk komme inn på legevakten i kommune y likevel.

Og der ble jeg møtt av en fyr som sa "så du fikk komme hit likevel?".

Det viste seg nemlig at legevakt x og y hadde samme sentral, og at de to som tok telefonen satt ved siden av hverandre.....!

Jeg ble uansett lagt inn, og det var heldigvis ikke noe alvorlig, bare et sår etter en fjernet polypp som hadde begynt å blø.

Men gjett om jeg var forbanna på legevakten i lange tider!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp! Jeg har en dårlig erfaring fra legevakten.

Jeg var folkeregistrert i en kommune, men var student og bodde hos kjæresten min i nabokommunen. Vi var ute på byen, jeg skulle på do, og oppdaget plutselig at hele doen var full av blod. Hadde vært på en tarmundersøkelse et par dager tidligere.

Vi tok taxi hjem til kjæresten min, fremdeles ble doskåla full av blod, og jeg ringte til legevakten. Og de spurte meg hvor jeg bodde. Jeg sa adressen min, og fikk beskjed om at det var jo i kommune x, så jeg måtte ringe dem.

Så ringte jeg kommune x, og de har hjemkjøringstjeneste. Og skulle komme, helt til de hørte hvor jeg var - i kommune y. Da må du ringe kommune y....!

Så jeg ringte kommune y, som fremdeles ikke ville la meg komme inn, siden jeg var folkeregistrert i kommune x..... Ringte kommune x igjen, som foreslo at jeg skulle ta en taxi hjem dit jeg var folkregistert - midt på natten.

Til slutt ringte jeg og vekket moren min. Hun ringte legevakten igjen. Jeg aner ikke hva hun sa, men enden på visa ble at jeg fikk komme inn på legevakten i kommune y likevel.

Og der ble jeg møtt av en fyr som sa "så du fikk komme hit likevel?".

Det viste seg nemlig at legevakt x og y hadde samme sentral, og at de to som tok telefonen satt ved siden av hverandre.....!

Jeg ble uansett lagt inn, og det var heldigvis ikke noe alvorlig, bare et sår etter en fjernet polypp som hadde begynt å blø.

Men gjett om jeg var forbanna på legevakten i lange tider!!!!

Da ringer du ikke vet du - du bare drar dit! De kan ikke nekte å ta imot akuttpasienter så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ringt fordi minstemann hadde krupp og jeg kunne ikke dra ned fordi heisen sto og de nektet å komme.

En kompis og jeg dro på legevakta fordi han hadde et stort, væskende trykksår på sitteknuten og de lot ham sitte og vente i 4 timer fordi det var mye viktigere med de som hadde brukket armen. Vi måtte tilslutt dra da han aldri fikk hjelp. Resultatet var at det gikk skikkelig infeksjon i det og han ligger fremdeles på sykehuset etter 3 mnd og forventer å bli der ca 1 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en opplevelse som ikke var spesielt hyggelig på flere måter. Dette ble litt langt men...

Datteren min som da var 10 mnd fikk en stor brannskade på endel av ryggen og rumpa, det var kokende vann fra krana. (Hun badet i en stor vask vi hadde og kom borti krana med armen sin, jeg sto selvsagt sammen med henne, men oppdaget det ikke før det var for sent.) Det utviklet seg store blemmer med engang og jeg holdt henne under rennende kaldt vann en stund mens mannen min ringte legevakta. Sykepleieren som tok tlf sa vi skulle komme med engang, jeg spurte om vi ikke skulle holde henne en stund til under rennende vann, men vi fikk beskjed om å komme med engang siden hun var så liten. Allikevel ble vi hjemme et kvarter til ca, jeg har vært med i røde kors i noen år og vet at man skal kjøle ned en god stund ved brannskader.

Vi kom løpende inn på legevakta og jeg gikk rett til luken. Er det du som har den ungen med brannskade, sa hun surt. Ja, sa jeg. Da skulle dere holdt dere hjemme en stund til, nå har du sannsynligvis gjort skaden enda værre, smalt det fra henne. Jeg ble sjokkert og forbanna men sa at jeg ikke hadde tid til å småprate med henne om hun vennligst kunne skaffe meg en lege. Sett deg ned å vent, sa hun... Skaff meg en lege NÅ! og gi meg ett sted jeg kan fortsette å kjøle ned skaden til datteren min nærmest skrek jeg til henne. Så kom det en mann som satt på venteværelse og sa til meg, slapp av litt du, så skal jeg snakke med henne jeg. Ikke vet jeg hva han sa, men han var rimelig forbannet, han hadde dresss og var i førtiårene, jeg var klissvåt med håret til alle kanter og kvinne i midten av tjueårene, mulig det var det og dette var legevakten i Bærum.

Vi fikk iallefall lege og hun sa at vi ikke kunne få noe hjelp av henne, men måtte til kirurgisk. Da vi kom dit fikk vi beskjed om at de ikke hadde noen barneavdeling, vi måtte til rikshospitalet. De ringte riksen, men de ville ikke ha oss om brannskaden var over en viss størrelse, da måtte vi til Haukeland.. Haukeland mente at Riksen burde ta oss fordi skaden var 13% av kroppsoverflaten og ikke 15% som var deres "grense". De telefonerte frem og tilbake i ca 3 timer. Og til slutt sprakk det totalt for meg og jenta vår kom til Rikshospitalet hvor vi ironisk npk ble møtt av en fantastisk lege som het Haukeland ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajaj, legevakten er ikke mye tess.

Hadde brannkopper for ei lita tid tilbake, hadde stooore sår i ansiktet.

Fikk pencillin, men det hun som ga meg det visste, var at den pencillinen ikke virka på brannkopper! Fordi det fikk jeg opplyst av legen senere når det bare ble værre.

Heldigvis fikk jeg ikke arr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye i England som ikke fungerer, har jeg fått inntrykk av.

Hadde den store glede av å se en skikkelig undergrunnskomedie for noen år siden, som tok for seg noen av de sakene.

"Eat the rich" het filmen. Lemmy fra Motorhead hadde en av hovedrollene, Keith Richards, Macca og en del andre feterte stjerner hadde stilt opp gratis i gjesteroller på filmen.

Snubler du over den noen gang, se den. Åpningscenen fra et engelsk sosialkontor er virkelig kostelig.

Likeså restaurantkonseptet som bærer samme navn som filmen ;-)

""Eat the rich" het filmen. Lemmy fra Motorhead hadde en av hovedrollene"

Sier seg jo selv at Lemmy må ha en hovedrolle i den :-)

"..................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...