Gå til innhold

PCOS

Anbefalte innlegg

Gjest CandyCandy

Har ei venninne (19) som har fått påvist cyster i eggstokkene. Vil fjerning av disse medføre sterilitet? Hun mener det, men jeg trodde det fantes måter å fjerne disse på uten så alvorlige konsekvenser?

Hun mistenker dessuten PCOS. Hun er ikke overvektig, men har mage, økt hårvekst, uregelmessig menstruasjon og lettre depresjoner. Klar over at dette er symptomer. Er PCOS en livsvarig sykdom, eller kan den forsvinne ved hjelp av behandling og/el oved hjelp av tid? Ellers noe å komme med som jeg kan oppmuntre henne med? Virker som om hun ser ganske tungt på denne diagnosen, og det er vel kanskje ikke så rart, så all oppmuntrende info mottas med takk=)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178472-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sol etter regn

Jeg har også fått diagnosen PCO-S. Jeg har fått tabletter (Provera 10mg) som jeg skal ta 10 dager hver mnd - for å gjenopprette/stabilisere hormonbalansen i kroppen og få tilbake menstruasjonen.

Slik jeg er forklart det av gynekologen min, kommer tilstanden av at man har for stort østrogeninnhold i kroppen og for lavt progesteronproduksjon.Tablettene tilfører dette hormonet. For øvrig har visst p-piller det samme hormonet i seg, så når jeg er ferdig med Provera-kurene skal jeg over på p-piller.

Jeg vet ikke hvor mye "graden" av denne hormonforstyrrelsen kan variere, og om det er alle som kan behandles - men jeg kunne iallefall det.

Inntil videre er menstruasjonen min kunstig satt i gang av tablettene, men på sikt vil dette forhåpentligvis gå av seg selv etter som kroppen får tilskudd av de riktige hormonene. Dersom ikke må jeg ta tabletter for å stabilisere det.

Jeg antar at veninnen din går regelmessig til oppfølging hos gynekolog? Be henne få en skikkelig forklaring - og evt skrive ned spørsmål hun måtte ha til legen så hun slipper å lure.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178472-pcos/#findComment-1197650
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...