Gjest vurderer fosterhjemsituasjon Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg søker på nettet om fosterhjem. Men jeg har ikke funnet ut av det økonomiske, bare lover og regler. Er det noen steder hvor det står noen tall man kan gå utifra? Grunnen jeg spør er at det er noen som må slutte i sitt arbeid for å bli hjemmeværende og hvordan kan dette fungere, blir det en vanlig årslønn å få? 0 Siter
Gjest Simiana Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Mener du å spørre om en får et års permisjon fra jobben med full lønn når en skal ble forsterforelder? 0 Siter
Gjest vurderer fosterhjemsituasjon Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Mener du å spørre om en får et års permisjon fra jobben med full lønn når en skal ble forsterforelder? Nei, jeg har lest at man får vanlig permisjon hvis man ønsker det, men det står at man i noen tilfeller ber den ene fosterforelderen om å slutt i sitt arbeid for å være hjemme på heltid med et barn som vil trenge ekstra oppfølging f.eks. Dermed mister man jo en full inntekt og jeg lurer på hvor mye penger man da får istedenfor. 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Nei, jeg har lest at man får vanlig permisjon hvis man ønsker det, men det står at man i noen tilfeller ber den ene fosterforelderen om å slutt i sitt arbeid for å være hjemme på heltid med et barn som vil trenge ekstra oppfølging f.eks. Dermed mister man jo en full inntekt og jeg lurer på hvor mye penger man da får istedenfor. Jeg tror i hvert fall man får over 20 000 kr i mnd så jeg tror ikke du skal regne med å sulte ihjel. Men det er antagelig både lønn og utgiftsdekning. 0 Siter
Gjest noen tanker Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Man skal ikke ha fosterhjem kun for å få inntekten.... 0 Siter
Gjest vurderer fosterhjemsituasjon Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Man skal ikke ha fosterhjem kun for å få inntekten.... Jeg var redd for at jeg ville få et slikt svar som du gav meg nå...Det er problemet med å skrive her på dol. Selvsagt er det ikke det viktigste!!! Og det håper jeg at resten her inne forstår. (rister oppgitt på hodet) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Nei, jeg har lest at man får vanlig permisjon hvis man ønsker det, men det står at man i noen tilfeller ber den ene fosterforelderen om å slutt i sitt arbeid for å være hjemme på heltid med et barn som vil trenge ekstra oppfølging f.eks. Dermed mister man jo en full inntekt og jeg lurer på hvor mye penger man da får istedenfor. Jeg vet iallefall om en familie som er fosterhjem, der han er hjemme 100% og hun jobber deltid. De har hatt fosterbarn i en årrekke, da helst de som trenger mye oppfølging. Nå vet jeg ikke hva han får i lønn, men det må jo være nok til at e klarer seg. Så det er nok muligheter for det ja. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Man skal ikke ha fosterhjem kun for å få inntekten.... Om du tenker litt lenger før du svarer, hadde det vært en fordel. Selv om man er aldri så idealistisk stilt mht. å være fosterhjem, må man ha økonomi nok til å betale de vanlige driftsutgiftene en husholdning faktisk har. Mener at dette med stabil økonomi er blant kravene som stilles for at man skal kunne bli fosterhjem... 0 Siter
Gjest Timari Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Tror du lønnes ganske bra økonomisk ved å være fosterforeldrer. Min kusine måtte også slutte å jobbe når de fikk en fostersønn som krevde en del. De har ikke noen fet lønnskonto. Men allikevel så har de fått en god del støtte, vet at de blant annet har vært på flere sydenturer med barna.De har fått en bra lønnsgodtgjørelse. Men det kan være forskjellig fra kommune til kommune, og om man har et "permanent" fosterbarn eller ikke. Har vel også en betydning med tanke på hvilken ballast barnet har hatt fra før. 0 Siter
Gjest noen tanker Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg var redd for at jeg ville få et slikt svar som du gav meg nå...Det er problemet med å skrive her på dol. Selvsagt er det ikke det viktigste!!! Og det håper jeg at resten her inne forstår. (rister oppgitt på hodet) Beklager. 0 Siter
Gjest meida Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg synes du burde ta kontakt med bufetat (www.bufetat.no) eller barneverntjenesten i kommunen din. Det er veldig mangel på gode fosterforeldre, så hiv deg på! :-) Hvor mye dere får betalt kommer helt ann på alderen på barnet og hva barnet sliter med. Er barna små er det vanlig å være hjemme et år eller mer med lønn. Lønn som du kan leve av. Det er også noe som heter "forsterket fosterhjem", da skal en være hjemme og lønna er høyere. Men da sliter også barnet mer og det blir forventet mer av dere. Du må huske på at dere blir en "offentlig familie", det er viktig og det må dere tåle! Barnet vil ha en tilsynsfører som kommer jevnlig for å sjekke om alt er som det skal. I noen kommuner ikke så veldig jevnlig, men de skal følge opp. Skal dere være fosterforeldre burde dere også klare å være "rause" ovenfor barnets biologiske familie. Du må huske på at barnet skal ha samvær med sin familie. Jeg kjenner fosterforeldre som "klarer" å innvitere barnets foreldre hjem til seg når det er samvær osv. Det er bare utrolig godt for barnet. Lykke til! 0 Siter
Gjest vurderer fosterhjemsituasjon Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Tusen takk for svarene. Vi får ta oss en tur i tenkeboksen, men jeg tror jeg skal snakke litt med komunen uansett først for å få klarhet i hva som er behovene her på stedet. Kan hende vi bør gå på dette pridekurset som de har for å få mer klarhet i mange av spørsmålene som dukker opp i hodet mitt. Det er både spennende og skummelt på en gang dette med å skulle være et fosterhjem. Vi har selv barn , men føler vel at det ikke kan sammenlignes helt. Særlig i forhold til å skulle åpne hjemmet vårt helt for mange forskjellige mennesker, både tilsynsførere og foreldre/søsken osv. Igjen takk for innspill. 0 Siter
Gjest Fenrisulven Skrevet 24. mars 2005 Skrevet 24. mars 2005 Ser at du har fått mange svar, men vet ikke om du har vært inne på sidene til http://www.fosterhjem.no Jeg synes dette er det mest nærliggende stedet å spørre om ALT du lurer på ifrb. med fosterbarn. Et Pride kurs må dere gå. Mvh 0 Siter
Vanedis Skrevet 24. mars 2005 Skrevet 24. mars 2005 Her finner du KS (Kommunenes Sentralforbund) sine satser: http://www.fosterhjemsforening.no/default.asp?id=satser 0 Siter
Vanedis Skrevet 24. mars 2005 Skrevet 24. mars 2005 Her finner du KS (Kommunenes Sentralforbund) sine satser: http://www.fosterhjemsforening.no/default.asp?id=satser Og selvfølgelig her også: http://www.ks.no/upload/48460/Rsk_5_2005.doc 0 Siter
Vanedis Skrevet 24. mars 2005 Skrevet 24. mars 2005 Nei, jeg har lest at man får vanlig permisjon hvis man ønsker det, men det står at man i noen tilfeller ber den ene fosterforelderen om å slutt i sitt arbeid for å være hjemme på heltid med et barn som vil trenge ekstra oppfølging f.eks. Dermed mister man jo en full inntekt og jeg lurer på hvor mye penger man da får istedenfor. Ved forsterket fosterhjem, så får man dekket tapt arbeidsinntekt i tillegg til KS sine satser. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.