Gå til innhold

Synes dere samiske flagg har noe i 17mai toget å gjøre?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• Katt-ja

9

• ariadne

3

• Velouria

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest knarp
Skrevet

Nei!

17. mai er Norges nasjonaldag. Da bruker vi det norske flagget.

Samene kan bruke sitt 6. februar.

Gjest tar det ikke så tungt...
Skrevet

Tror ikke jeg ville reagert på hverken det ene eller det andre. Er selv samboer med en som er samisk, og ved eventuelle felles barn kommer de sannsynligvis til å ha samekofte og samisk flagg 6. februar, og bunad og norsk flagg 17. mai. Vil de gjøre det motsatt, så få de det. Samer er jo faktisk norske de også, og vil de ha samisk flagg i 17.maitoget, så ser jeg ikke noe negativt med det.. :)

Skrevet

Ja, det har sin plass der, fordi den samiske nasjonen er den del av bla den norske nasjonen. Så i tillegg til å feire den samiske nasjonen i fire land den 6. februar, så har det sin plass på norges nasjonaldag.

Gjest engel 49+
Skrevet

har aldri tenkt på det, aner ikke hvordan det ser ut engang. (link?)

Men ser ingen grunn til at ikke samer skulle vifte med sitt flagg 17.mai, de er jo norske.

Litt romslighet må vi da ha, hva er ellers vitsen. Snart gidder ingen gå i det toget likevel, akkurat som det er så morsomt lissom... eller er det det?

Men så er ikke jeg så glad i tradisjoner og opptog og sånt.

Skrevet

Men ser ingen grunn til at ikke samer skulle vifte med sitt flagg 17.mai, de er jo norske.

Litt romslighet må vi da ha, hva er ellers vitsen. Snart gidder ingen gå i det toget likevel, akkurat som det er så morsomt lissom... eller er det det?

Neiognei,- har jeg funnet en likesinnet? (er ikke særlig glad i 17.maitog og korpsmusikk og masse folk)

Annonse

Skrevet

http://www.sami.vgs.no/elever%5C2002-03/6.2/images/same-flagg.gif

Skrevet

Ja, jeg syns barna skal få bruke sitt flagg i 17 mai toget, det er jo ett offisielt norsk flagg så hvorfor ikke. Siden mine barn ikke er samer vil jeg ikke be de bruke samisk flagg, men om de var f.eks halvt same ville jeg iallefall gitt de valget.

Gjest engel 49+
Skrevet

Neiognei,- har jeg funnet en likesinnet? (er ikke særlig glad i 17.maitog og korpsmusikk og masse folk)

Ja jeg kan egentlig ikke fordra 17.mai-peset.

Korpsmusikken er det eneste lyspunktet, faktisk, så helt likesinnede er vi nok ikke på det punktet.

Men jeg går ikke frivillig og ser på noe sånt tog. *skrekk & gru*

Skrevet

Nei. Det er ingen grunn til at disse joikaindianerne skal markere noen stat i staten, samene får enten akseptere at de er nordmenn, eller så kan de til hælvete padle i pulkene sine over til Grønland og vifte med vimplene sine der.

Legg samtidig ned det hersens "sametinget" også.

God påske!

Skrevet

Ja, vi feirer Norges bursdag g jeg regner med at samene også er glad for dan dagen - vi er heldig som har et land med urbefolkning. De bør vi ta vare på og ikke gå inn i historien som noen som ødelegger egen kultur.

Skrevet

Nei!

17. mai er Norges nasjonaldag. Da bruker vi det norske flagget.

Samene kan bruke sitt 6. februar.

men syns du ikke samene er norske?

Annonse

Skrevet

Ja jeg kan egentlig ikke fordra 17.mai-peset.

Korpsmusikken er det eneste lyspunktet, faktisk, så helt likesinnede er vi nok ikke på det punktet.

Men jeg går ikke frivillig og ser på noe sånt tog. *skrekk & gru*

Nei, da så... Korpsmusikken forbinder jeg med 17.mai,- det er nok derfor jeg misliker den. Pluss at den oftest spilles av musikere med ...varierende... kvalitet.

Ellers,- siden jeg har unger i skolen blir jeg pent nødt til å bli med og se på...

Skrevet

Ja, vi feirer Norges bursdag g jeg regner med at samene også er glad for dan dagen - vi er heldig som har et land med urbefolkning. De bør vi ta vare på og ikke gå inn i historien som noen som ødelegger egen kultur.

Fortsetter diskusjonen i heimen nå, eller?

Gjest engel 49+
Skrevet

Nei, da så... Korpsmusikken forbinder jeg med 17.mai,- det er nok derfor jeg misliker den. Pluss at den oftest spilles av musikere med ...varierende... kvalitet.

Ellers,- siden jeg har unger i skolen blir jeg pent nødt til å bli med og se på...

jeg mente at korpsmusikken på 17.mai var det minst verste.

Jeg hører aldri på korps ellers.

Takke meg til strykere. Av høy kvalitet.

Jeg er ferdig med å 'leke 17.mai', det blir jo du også etterhvert :)

Skrevet

jeg mente at korpsmusikken på 17.mai var det minst verste.

Jeg hører aldri på korps ellers.

Takke meg til strykere. Av høy kvalitet.

Jeg er ferdig med å 'leke 17.mai', det blir jo du også etterhvert :)

Jepp ;-)

Ungene liker heller ikke å traske rundt i tog... Så de gleder seg også til det er slutt.

Og resten av 17.mai feiringen,- hva er det,da? Leker på torvet (stå i kø for å få lov til å fiske plast-ting), kaker, is og brus (som de jo får ellers i året også). Nei, det er oppskrytt.

Gjest Momento M
Skrevet

Jepp ;-)

Ungene liker heller ikke å traske rundt i tog... Så de gleder seg også til det er slutt.

Og resten av 17.mai feiringen,- hva er det,da? Leker på torvet (stå i kø for å få lov til å fiske plast-ting), kaker, is og brus (som de jo får ellers i året også). Nei, det er oppskrytt.

Ja, derfor nesten ingen deltar... eller hvordan var det nå igjen?

Skrevet

Fortsetter diskusjonen i heimen nå, eller?

nei- hjemme er vi OSS :) ikke for det - vi har ofte ulike meninger om sånne ting - de er på en måte ikke avgjørende for vårt forhold :)

Gjest engel 49+
Skrevet

Jepp ;-)

Ta dem med på ski på Finse da? Der går de med flagg stikkende opp av sekken. Sosialt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...