Gå til innhold

Synes dere samiske flagg har noe i 17mai toget å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei. Det er ingen grunn til at disse joikaindianerne skal markere noen stat i staten, samene får enten akseptere at de er nordmenn, eller så kan de til hælvete padle i pulkene sine over til Grønland og vifte med vimplene sine der.

Legg samtidig ned det hersens "sametinget" også.

God påske!

Vi er like enig i denne saken som med hoppjentene :-)

Fortsetter under...

• Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

11

• Katt-ja

9

• ariadne

3

• Velouria

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jepp ;-)

Ungene liker heller ikke å traske rundt i tog... Så de gleder seg også til det er slutt.

Og resten av 17.mai feiringen,- hva er det,da? Leker på torvet (stå i kø for å få lov til å fiske plast-ting), kaker, is og brus (som de jo får ellers i året også). Nei, det er oppskrytt.

Enig -det skjer jo ikke noe!

Mulig fordi vi bor på landet og alle samles på gresset utenfor skolen med matpakker -så sitter vi der da og eter og sladrer om bunader som man kler eller ikke kler....:)

Skrevet

nei- hjemme er vi OSS :) ikke for det - vi har ofte ulike meninger om sånne ting - de er på en måte ikke avgjørende for vårt forhold :)

..og godt er nok det ;-)

Men hva var det med hoppjentene? Dette må ha vært en dag jeg ikke var på dol... Liker ikke herren at jentene hopper på ski?

Skrevet

..og godt er nok det ;-)

Men hva var det med hoppjentene? Dette må ha vært en dag jeg ikke var på dol... Liker ikke herren at jentene hopper på ski?

Det var en intern sak - som ikke foregikk på DOL :) vi bruker ikke diskutere på DOL

Skrevet

Ja, derfor nesten ingen deltar... eller hvordan var det nå igjen?

Man er mer eller mindre nødt til å delta... Det er forventet at ungene går i tog. Det er vel nesten som skulk å regne hvis man blir hjemme istedet...

Neida, det er sikkert mange unger som synes det er stas. Men det er nok mest fordi det hauses opp, de har blitt fortalt (inndoktrinert) fra de var spebarn at 17.mai, det er fest!

Skrevet

Det var en intern sak - som ikke foregikk på DOL :) vi bruker ikke diskutere på DOL

Aha ;-)

(men det er dager jeg ikke er på dol altså,- så det kunne ha skjedd..)

Og hvis jeg blir altfor nysgjerrig, får jeg la det gå noen dager, og helt uskyldig lage et innlegg om jentehopping :)

Annonse

Skrevet

Man er mer eller mindre nødt til å delta... Det er forventet at ungene går i tog. Det er vel nesten som skulk å regne hvis man blir hjemme istedet...

Neida, det er sikkert mange unger som synes det er stas. Men det er nok mest fordi det hauses opp, de har blitt fortalt (inndoktrinert) fra de var spebarn at 17.mai, det er fest!

Et år reiste vi til Syden - DET var et morsomt tog å gå i. men varmt!

Skrevet

Aha ;-)

(men det er dager jeg ikke er på dol altså,- så det kunne ha skjedd..)

Og hvis jeg blir altfor nysgjerrig, får jeg la det gå noen dager, og helt uskyldig lage et innlegg om jentehopping :)

Syns jeg du skal gjøre! hehe

Gjest Momento M
Skrevet

Katt? Ja, takk!

Skrevet

Klart det samiske flagget hører hjemme i 17. mai toget.

Skrevet

Syns jeg du skal gjøre! hehe

Faren er at jeg glemmer det før det har gått passelig lang tid. Pokker.

Gjest menerjeg
Skrevet

Fordi det er nasjonen Norge's nasjonaldag. En nasjon som samene er en del av.

Annonse

Skrevet

Fordi det er nasjonen Norge's nasjonaldag. En nasjon som samene er en del av.

Det er norskpakistanerne også. Hora, hora, lever Kongen! Pakistansk flagg i toget!

Helt greit. Symbol på egenhet og samhørighet.

Jeg liker at andre tar på seg sine nasjonaldrakter på 17. mai også.

Gjest menerjeg
Skrevet

Det er norskpakistanerne også. Hora, hora, lever Kongen! Pakistansk flagg i toget!

Helt greit. Symbol på egenhet og samhørighet.

Jeg liker at andre tar på seg sine nasjonaldrakter på 17. mai også.

Alle mulige nasjonaldrakter er bare fint. En nasjons flagg derimot, har en helt annen symbolverdi.

Skrevet

men syns du ikke samene er norske?

Det må du nesten spørre samene om. De er norske når det gjelder rettigheter, ikke så norske når det gjelder forpliktelser.

Veldig enkelt sagt.

Gjest anonymus
Skrevet

samer, utlendinger, samma d vel, hvem av de som går der, men i 17-maitog mener jeg at det er norskeflagg som hører hjemme, ingen andre. at de bruker sine nasjonaldrakter er noe helt annet;)

Gjest togli
Skrevet

Ssmene er jo også nordmenn, så for meg er det ikke noe problem at man har samiske flagg i 17.mai-toget. I grunnen burde kanskje det norske flagget vært delt i to (en samisk og en norsk), men da hadde det vel blitt ramaskrik ;o)

Gjest togli
Skrevet

Vi er like enig i denne saken som med hoppjentene :-)

Åh, du må ha lang lunte, flisa. Tror jeg hadde klikka hvis mannen min hadde antyda noe sånt som gubben din sa der ;o)

Skrevet

Det samiske flagget har helt klart rett til en plass i 17.mai toget. Norge er en nasjon basert på to folk, og det samiske flagget er et godkjent norsk flagg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...