Gå til innhold

Stjeler han?

Gjest samvittighetskvaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min har oppdaget at en av spilleautomatene på det store kjøpesenteret vi bor ved "lekker" pengesedler. De kommer ut gjennom en sprekk og er bare å plukke med seg for dem som er små nok til å oppdage det. I går kom han hjem med 1600,-!

Vi har elendig økonomi og sant å si har jeg nesten lyst til å plukke penger der, jeg også... I dag har han sittet med legokatalogen og drømt om alt det vi ellers aldri har råd til derfra, i går gikk han til byen og prøvde klær på Lindex.

Pengeautomatene er ikke for veldedige organisasjoner som Røde Kors eller skolekorps, det kommer en mann og tømmer dem jevnlig og han sier at 75 % går rett til dem, noe går til et idrettslag jeg aldri noen gang har hørt om (finnes det, tro?) og resten til vedlikehold av automatene.

Mitt spørsmål er - er det tyveri å la gutten min "hente" penger derfra? Hva ville dere ha sagt og gjort? Jeg må innrømme at jeg som ellers er veldig nøye på å ikke tøye grenser, akkurat i dette tilfellet føler meg veldig fristet til å bare se gjennom fingrene med det, men er det riktig å gjøre det?

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

6

• Katt-ja

3

• serendipity

3

• petter smart

3

Gjest tyven tyven
Skrevet

Selvsagt stjeler han.

Kan ikke skjønne at det er noe å spørre om.

Molly Mandy
Skrevet

Helt ærlig, så skjønner jeg at du er frista. Jeg har vært så blakk sjøl at jeg ikke har hatt råd til brød, og man er tidvis så fortvila at man vet ikke hva man skal gjøre. Enhver "lettvint2 løsning er hjertelig velkommen, kan man si.

Men vet du hva? Det er ikke verdt det. Tenk på det moralske og verdiene du viderefører. Det er ikke bra. Be om å få pengene og finn telefonnr til eier av maskinen og ring så fort som mulig.

Det koster mer enn det smaker, sånn tenker hvertfall jeg....

petter smart
Skrevet

Tror du noen her inne vil legitimere at du/din sønn stjeler?

Det har ingen relevans om en veldedig organisasjon får alle pengene fra denne automaten eller om det går rett i lomma til en kakse. Det er fortsatt andres penger og tar dere dem er det tyveri.

Ellers kunne man jo bare ta penger fra dem som har mer penger enn seg selv.

Er du ærlig og nøye på å ikke tøye grenser skjønner jeg ikke hva du lurer på. Ser du gjennom fingrene med dette har du mer enn tøyd strikken, den er røket for lenge siden.

Annonse

Skrevet

Selvfølgelig er det tyveri.

Betyr det at dersom du gikk bort til en spilleautomat og oppdaget at det lå 200 kroner eller mer der, ville du la dem ligge? Er det tyveri fordi de kommer ut av en sprekk og derfor egentlig er eieren av automaten sine?

Jeg vet at nå kverner jeg, her - men... jeg skulle ønske dere alle sammen hadde sagt at det var fritt fram! Så lyst har jeg selv på de pengene...

Men altså - hva gjør dette til tyveri - størrelsen på beløpet? For om ikke gutten min tar pengene, tar noen andre dem - og når det gjelder dem som eier automaten - de tjener jo rått!

Merker at nå er vi midt oppi en diskusjon her som gjelder hele samfunnet... Og at mulighet faktisk gjør tyv av meg. Som aldri ville ha stjålet i hele mitt liv!

Skrevet

Tror du noen her inne vil legitimere at du/din sønn stjeler?

Det har ingen relevans om en veldedig organisasjon får alle pengene fra denne automaten eller om det går rett i lomma til en kakse. Det er fortsatt andres penger og tar dere dem er det tyveri.

Ellers kunne man jo bare ta penger fra dem som har mer penger enn seg selv.

Er du ærlig og nøye på å ikke tøye grenser skjønner jeg ikke hva du lurer på. Ser du gjennom fingrene med dette har du mer enn tøyd strikken, den er røket for lenge siden.

Ja, men...

Jeg hører hva dere sier, alle sammen - men...pengene ligger jo bare der! På kjøpesenteret løper alle ungene bort og sjekker om det ligger mynter i disse automatene, og ikke sjelden finner de masse 20-kroner. Er det tyveri? Eller er det _ikke_ tyveri fordi det tilhører spillere som ikke fikk alle pengene med seg - mens når de kommer ut under automaten, tilhører de ham som ikke engang oppdager at automaten hans er defekt - og da er det tyveri?

Jeg er helt enig med deg, Petter - i at det er underlig for en som ellers er så lovlydig som meg, å sitte her og diskutere på denne måten, men likevel...

Skrevet

Hvis du har tenkt å beholde dem, kommer du da til å gjøre det åpentlyst for gutten din? Du må jo faktisk tenke på at du skal oppdra han. Skjønner deg veldig godt, men jeg tror at jeg personlig hadde hatt dårlig samvittighet når jeg skulle bruke pengene.

Skrevet

Betyr det at dersom du gikk bort til en spilleautomat og oppdaget at det lå 200 kroner eller mer der, ville du la dem ligge? Er det tyveri fordi de kommer ut av en sprekk og derfor egentlig er eieren av automaten sine?

Jeg vet at nå kverner jeg, her - men... jeg skulle ønske dere alle sammen hadde sagt at det var fritt fram! Så lyst har jeg selv på de pengene...

Men altså - hva gjør dette til tyveri - størrelsen på beløpet? For om ikke gutten min tar pengene, tar noen andre dem - og når det gjelder dem som eier automaten - de tjener jo rått!

Merker at nå er vi midt oppi en diskusjon her som gjelder hele samfunnet... Og at mulighet faktisk gjør tyv av meg. Som aldri ville ha stjålet i hele mitt liv!

Jeg var i en lignende situasjon en gang. Jeg kom til en minibank hvor noen hadde glemt å ta pengene de hadde tatt ut. En bunke med 200-lapper. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre (det var etter stengetid). Sto og kikket på dem en stund mens jeg tenkte... Alternativene var:

Ta pengene med, notere tidspunktet og gå til banke med dem neste åpne dag og får dem til å finne ut hvem som hadde tatt ut penger rett før dette.

Eller gå min vei, og la noen andre ta dem/evt. ordne opp.

Jeg hadde ikke så¨lyst til det første alternativet, for da ville folk som evt. så meg tro at jeg tok dem - til meg selv.

Det løste seg herlig nok mens jeg sto og tenkte,- minibanken sugde dem til seg igjen,- og har jeg blitt fortalt etterpå - da blir de godskrevet kontoen igjen. Smart. Vet ikke hvor lang tid det går før de smetter inn igjen,- men det må ha vært noen minutter i dette tilfellet,- for jeg så ingen gå bort fra banken før jeg gikk dit.

Det var aldri i mine tanker å ta pengene selv. Nå har jeg god råd,- men jeg tror ikke det ville ha vært anderledes uansett.

Skrevet

Hvis du har tenkt å beholde dem, kommer du da til å gjøre det åpentlyst for gutten din? Du må jo faktisk tenke på at du skal oppdra han. Skjønner deg veldig godt, men jeg tror at jeg personlig hadde hatt dårlig samvittighet når jeg skulle bruke pengene.

Nei, jeg beholder dem ikke, men jeg tenkte la ham beholde dem... til å kjøpe seg noe han ønsker seg, som han ellers ikke får. Jeg har ikke råd til å gi ham ukepenger. Han er en veldig snill og hjelpsom gutt.

Jo, jeg oppdrar ham - og vil virkelig alle dere andre, med hånden på hjertet, si at dere ikke ville ha tatt det dere finner, om anledningen byr seg?

Skru opp beløpet, da, om 1600 ikke er nok til å gjøre seg til kjeltring for, for dere. Om dere fant 10 000, ville dere, alle som en, levere dem tilbake til f.eks. den rike gambleren som hadde vunnet dem? Eller tenkt at når han faktisk ikke engang merker at de blir borte, mens de for dere ville gjøre allverden forskjell...

Joda - jeg hører hva jeg selv sier - men - er virkelig gjennomsnittspersonen her inne så ærlig at de ville latt pengene ligge der så noen andre bare kan ta dem? For eieren av automaten kan jo umulig noen gang ha funnet pengene liggende under den - ellers ville han vel ha fikset automaten?

Nå merker jeg at jeg er på gyngende grunn, her - men tenker virkelig flertallet som dere - eller som jeg? Er det ikke mye lettere å være ærlig når det er på vegne av andre og ikke egen lommebok?

Skrevet

Putt på en krone og lek at dere vinner! ;-)

Ja, jeg har vurdert om vi skal si - nå legger vi pengene på automaten og spiller for dem - vinner vi, beholder vi dem, og vinner vi ikke, har vi i hvert fall ikke stjålet noe! Men hatt moro av de pengene vi fant.

Det er jo et mer hederlig alternativ, kanskje - forutsatt at jeg ikke påfører gutten spillegalskap på denne måten. Skal man dømme etter lyden, er det noen som vinner store beløp i 20-kroner rett som det er, i hvert fall. Så kanskje kan vi "tjene" på å være "ærlige" på denne måten?

Annonse

petter smart
Skrevet

Ja, men...

Jeg hører hva dere sier, alle sammen - men...pengene ligger jo bare der! På kjøpesenteret løper alle ungene bort og sjekker om det ligger mynter i disse automatene, og ikke sjelden finner de masse 20-kroner. Er det tyveri? Eller er det _ikke_ tyveri fordi det tilhører spillere som ikke fikk alle pengene med seg - mens når de kommer ut under automaten, tilhører de ham som ikke engang oppdager at automaten hans er defekt - og da er det tyveri?

Jeg er helt enig med deg, Petter - i at det er underlig for en som ellers er så lovlydig som meg, å sitte her og diskutere på denne måten, men likevel...

På jobben min legger en kollega alltid fra seg lommeboka på skrivebordet. Pengene ligger jo bare der. Kan jeg bare ta dem da? Ellers kan jo noen andre ta dem.

Å finne gjenglemte penger blir noe annet, fordi en ikke vet hvem sine penger det er. Men også da burde en levert inn pengene slik at eieren kunne få dem tilbake.

Pengene tilhører eieren av automaten, uansett.

Det er jo tydelig at du også vet/skjønner dette, men at du pga dårlig råd prøver å overbevise deg selv om at det er OK å ta pengene.

Skrevet

Nei, jeg beholder dem ikke, men jeg tenkte la ham beholde dem... til å kjøpe seg noe han ønsker seg, som han ellers ikke får. Jeg har ikke råd til å gi ham ukepenger. Han er en veldig snill og hjelpsom gutt.

Jo, jeg oppdrar ham - og vil virkelig alle dere andre, med hånden på hjertet, si at dere ikke ville ha tatt det dere finner, om anledningen byr seg?

Skru opp beløpet, da, om 1600 ikke er nok til å gjøre seg til kjeltring for, for dere. Om dere fant 10 000, ville dere, alle som en, levere dem tilbake til f.eks. den rike gambleren som hadde vunnet dem? Eller tenkt at når han faktisk ikke engang merker at de blir borte, mens de for dere ville gjøre allverden forskjell...

Joda - jeg hører hva jeg selv sier - men - er virkelig gjennomsnittspersonen her inne så ærlig at de ville latt pengene ligge der så noen andre bare kan ta dem? For eieren av automaten kan jo umulig noen gang ha funnet pengene liggende under den - ellers ville han vel ha fikset automaten?

Nå merker jeg at jeg er på gyngende grunn, her - men tenker virkelig flertallet som dere - eller som jeg? Er det ikke mye lettere å være ærlig når det er på vegne av andre og ikke egen lommebok?

jeg hadde ALDRI tatt 10000 hvis jeg fant det. Hadde levert det inn til politiet hvis det var siste løsning.

Hvor gammel er gutten? Du kan jo ikke lære han opp til at det derre er greit. Selv om det kanskje hadde vært greit for deg som vet at det betyr ikke så mye for de som eier det, så må gutten din lære at å stjele ikke er lov. Hva hvis han hadde gått forbi en åpen kasse på rema? Hadde det vært greit å ta litt siden det ikke var noen der som passet på?

petter smart
Skrevet

Det som gjør dette til tyveri er at du vet hvem som eier pengene. Finner du penger aner du ikke hvem sine det er og kan vanskelig levere dem tilbake.

Men når du vet hvem sine det er skal du levere tilbake pengene og helst gjøre eieren av automaten oppmerksom på lekkasjen.

Logikken med at noen andre ellers vil ta pengene holder bare ikke mål. Men den er utbredt blant tyver.

Skrevet

Er du sikker på at han har fått tak i de på spilleautomaten? Har du sett denne "sprekken"?

En gutt med en mor som kan tenke seg å la sønnen forsyne seg av andres penger, kan nok være troendes til å ljuge litt.

Skrevet

Jeg tror jeg kan garantere at automaten registerer alt som kommer inn og alt som går ut. Før eller siden vil det oppdages at det er en manko. Siden ingen vet at den "lekker", er det sannsynlig at de tror noen fusker på annen måte. De vil forsøke å finne ut hvordan, og da er det bare et spørsmål om tid før de har han.

Om det i det hele tatt finnes noen lekkende automat? Hva om det er en dekkhistorie?

Skrevet

Er ellers en ærlig person men i dette tilfellet ville jeg tatt pengene. Ja, selvfølgelig er det tyveri. Men du kan jo gjøre det godt igjen med å ringe til de som eier automaten og opplyse dem om at maskinen lekker. Jeg har faktisk ikke sånn kjempesympati med de som setter opp slike automater, jeg tror faktisk jeg ikke ville fått dårlig samvittighet en gang... Problemet er jo selvfølgelig at du viser sønnen din at du godtar at han tar andres penger, men er han gammel nok forstår han sikkert at han ikke skal begynne å stjele lommebøker eller bli butikktyv av den grunn. Hvor gammel er han?

Kos dere med pengene sier bare jeg... Men du bør vel sørge for at sønnen din forstår at dette ikke er noe som skal gjentas.

Gjest midia
Skrevet

mener dette er tyveri jeg når det er snakk om så mye penger.

gutten min fant en 100 lapp på et kjøpesenter en gang,han leverte den til nærmeste butikk og kassadama tok den.

Jeg var på kafeen så gutten var alene i dette øyeblikket og tok denne beslutningen selv.

han fikk ingen finnerlønn å det synes jeg var dårlig gjort,tenker den gikk rett i lomma til kassadama jeg.):

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...