Dorthe Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Klart det er tyveri. Jeg tror ikke jeg ville tillatt min unge å gjøre det. PS. At du var og rappet noen kroner der har jeg forståelse for men du vil vel helst lære ungen ærlighet ) 0 Siter
Elbereth Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Klart det er tyveri. Hva du selv gjør, skal du selv stå for, men å godkjenne at ungen gjør seg til tyv mener jeg blir feil - uansett hvordan du vinkler det. 0 Siter
Gjest min mening her Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Han stjeler, og du som er et forbilde bør få ham til å gjøre det som er rett. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg skjønner ikke der her helt! Hva mener du at maskinen lekker penger? Hvor gammel er sønnen din? 0 Siter
cecily Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg ser liten forskjell mellom å nappe penger fra en automat eller fra en lommebok når ingen ser det. Du sier at du ikke liker pengeautomater og at det ikke er for en veldedig organisasjon, ville du da stjålet penger fra en skikkelig drittsekk? Og da mener jeg nappe penger ut av lommeboken hans. Du vet godt hvem som eier pengene og det er tyveri uten noen som helst måte du kan bortforklare det med. Hva gjør du om noen ser ham ta pengene? Lar du ham da leve med ryktet som tyv med god samvittighet, og gleder deg over sykkelen han kjøpte for pengene? 0 Siter
Gjest rutangis netu Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Det er tyveri! Lar du sønnen din gjøre det uten protester, så lærer du han opp til å være småkriminell og tøye grenser etterhvert som han blir eldre. 0 Siter
Gjest rutangis netu Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Betyr det at dersom du gikk bort til en spilleautomat og oppdaget at det lå 200 kroner eller mer der, ville du la dem ligge? Er det tyveri fordi de kommer ut av en sprekk og derfor egentlig er eieren av automaten sine? Jeg vet at nå kverner jeg, her - men... jeg skulle ønske dere alle sammen hadde sagt at det var fritt fram! Så lyst har jeg selv på de pengene... Men altså - hva gjør dette til tyveri - størrelsen på beløpet? For om ikke gutten min tar pengene, tar noen andre dem - og når det gjelder dem som eier automaten - de tjener jo rått! Merker at nå er vi midt oppi en diskusjon her som gjelder hele samfunnet... Og at mulighet faktisk gjør tyv av meg. Som aldri ville ha stjålet i hele mitt liv! Så da kan din sønn rane en bank ,for gjør ikke han det så gjør noen andre det?Satt på spissen, så er det jo det du sier. Og det sønnen din vil lære av denne historien! 0 Siter
Spirello Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Han "henter" ikke penger, han stjeler de... Skjønner at de pengene kunne komet godt med siden du har dårlig råd, men det er faktsik noen andre sine penger! Penger man ikke tjener(evt. får på trygd) eller får i gave er som regel ikke dine! Og siden det stikker litt i samvittigheten din nå, så vet du innerst inne at dette ikke er riktig.. Ring de som eier automaten og si i fra anonymt kanskje. Og forklar sønnen din at dette er tyveri. 0 Siter
Lluvia Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Ja han stjeler... Hvis du lar han holde på. Skjønner at det er kjipt når man er blakk, men dette er jo en av de tilfellene du kan gi sønnen din et godt eksempel på ærlighet. Fortell ham at maskinen er jo ødelagt, og at dere må finne ut hvordan dere kan gjøre det for at de som eier pengene kan få dem tilbake. La ham få være med på prosessen med å ringe og fortelle og levere tilbake. Så slipper du samvittighetskvalene dine... og er et godt eksempel for sønnen din. 0 Siter
Gjest surreal Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Har lest tråden og er enig med de fleste som sier at det er tyveri. Den store forskjellen på det når man finner penger er om man vet hvem som eier dem eller ikke. Hva med å levere dem tilbake, og forlange finnerlønn fra selskapet? Om han får det, vil han skjønne at ærlighet lønner seg, han vil nok bli veldig fornøyd med feks 160kr (10%) - får jo litt lego for det også! Så kan han kanskje spare til resten. Har selv hatt veldig dårlig råd, så jeg skjønner dilemmaet du sitter oppi. Men jeg tror samvittigheten din vil få minst kvaler med å gjøre det riktige. Spesielt ovenfor sønnen din. lykke til! 0 Siter
Gjest samvittighetskvaler Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Så da kan din sønn rane en bank ,for gjør ikke han det så gjør noen andre det?Satt på spissen, så er det jo det du sier. Og det sønnen din vil lære av denne historien! Vel, det er akkurat denne logikken jeg ikke skjønner! Jeg er ikke enig i at dette er det samme som å stjele fra lommebøker, kassa eller banken. Men jeg er enig i at det er å utnytte at automateier ikke har oppdaget feilen. Og - den har vært der lenge, og vi er ikke de eneste som vet om det, heller - det er jeg sikker på. Kanskje er grunnen til at jeg tøyer strikken her at dette dreier seg om et lykkespill? Og at "lykken" i dette tilfellet er at pengene kommer ut av seg selv? Dessuten har jeg vel lite til overs for akkurat denne formen for å tjene penger - føler at automateiere utnytter vårt behov for å vinne og spille. Så at jeg nå utnytter _hans_ ulykke, liksom... Er det vi gjør, verre enn det han gjør, da? Utnytter ikke en automateier også situasjonen til egen fordel? Jeg er klar over at dette høres tvilsomt ut. Og likevel... 0 Siter
Gjest rutangis netu Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Vel, det er akkurat denne logikken jeg ikke skjønner! Jeg er ikke enig i at dette er det samme som å stjele fra lommebøker, kassa eller banken. Men jeg er enig i at det er å utnytte at automateier ikke har oppdaget feilen. Og - den har vært der lenge, og vi er ikke de eneste som vet om det, heller - det er jeg sikker på. Kanskje er grunnen til at jeg tøyer strikken her at dette dreier seg om et lykkespill? Og at "lykken" i dette tilfellet er at pengene kommer ut av seg selv? Dessuten har jeg vel lite til overs for akkurat denne formen for å tjene penger - føler at automateiere utnytter vårt behov for å vinne og spille. Så at jeg nå utnytter _hans_ ulykke, liksom... Er det vi gjør, verre enn det han gjør, da? Utnytter ikke en automateier også situasjonen til egen fordel? Jeg er klar over at dette høres tvilsomt ut. Og likevel... Jeg skjønner argumenteringa di! Men tror du sønnen din er stor nok til å skjønne forskjellen da? Jeg tror en må lære barn at alt som er annenmanns eiendom, det skal en la være i fred. Tar en noe som andre eier, så er det å stjele. Selv om det er en forening som eier det en tar. Selv om det er en drittsekk som eier det en tar. Selv om det er bestemora di som eier det. Det går på hva en vil lære videre til barna sine da. De lærer fort nok å snyte på skatten, lure forsikringsselskapet og alle de andre tinga som er vanlig... 0 Siter
Gjest samvittighetskvaler Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg skjønner ikke der her helt! Hva mener du at maskinen lekker penger? Hvor gammel er sønnen din? Sønnen min er 10 - og pengene bare kommer ut gjennom en sprekk, de. Men det er klart - problemet forsvinner jo om vi tipser automateier. Så slipper både mor og sønn det moralske dilemmaet i denne saken! Har snakket litt med sønnen min om dette i dag, og lurer på om ikke han bør få en klekkelig finnerlønn for å si fra? Det ble foreslått 10 % her i lenken - vel - noen tusenlapper synes jeg faktisk er riktigere. For det er klart at om en på 10 kan få ut 1600,-, så forsvinner det fort flere 1000 kroner daglig eller mye mer der - og da er ikke en hundrelapp riktig belønning for å være ærlig og si fra. Men - jeg tror vel ikke automateier kommer til å tenke på den måten - til tross for at det er snakk om store beløp. Jeg er selvfølgelig også enig i eksemplets makt og alt det der - men det er kanskje nettopp mangelen på eksempler på at det lønner seg å være ærlig som nå gjør at jeg nøler? Likevel er det jo klart at selv om dette neppe fører til at han stjeler fra kassa, kamerater eller banken, slik noen mener, kan han kanskje lære noe om å ikke utnytte eller benytte seg av andres dumhet en lekse han godt kan lære. Selv om jeg personlig har lite tilovers for eieren av og moralen til eieren av denne automaten... 0 Siter
Gjest samvittighetskvaler Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Jeg skjønner argumenteringa di! Men tror du sønnen din er stor nok til å skjønne forskjellen da? Jeg tror en må lære barn at alt som er annenmanns eiendom, det skal en la være i fred. Tar en noe som andre eier, så er det å stjele. Selv om det er en forening som eier det en tar. Selv om det er en drittsekk som eier det en tar. Selv om det er bestemora di som eier det. Det går på hva en vil lære videre til barna sine da. De lærer fort nok å snyte på skatten, lure forsikringsselskapet og alle de andre tinga som er vanlig... Ja, det er nettopp det du sier - snyte på skatten og andre ting som er så vanlige. Hvorfor skal alltid jeg være den som er ærlig, tenkte jeg da han kom med disse pengene som jeg unner ham så veldig...fordi vi har så dårlig råd at han aldri får noe, slik som klassekameratene hans får... Han er så snill og grei, greier seg med så lite, har ikke sykkel, går ikke på morsomme ting på fritida fordi det koster for mye...mens andre altså har massevis av argumenter for å snyte på skatten - det vil si, med andre ord, stjele fra fellesskapet, som igjen er fra meg... Denne automateieren, for eksempel, skal jeg vedde på unndrar større beløp fra denne automaten uten å skatte for dem - hvorfor skulle han ellers ikke ha oppdaget lekkasjen eller gjort noe med den? Men nå er det snart CSI, som lovlydige jeg må se på tv - kanskje Las Vegas har svar å gi! 0 Siter
Blåmor Skrevet 22. mars 2005 Skrevet 22. mars 2005 Sønnen min er 10 - og pengene bare kommer ut gjennom en sprekk, de. Men det er klart - problemet forsvinner jo om vi tipser automateier. Så slipper både mor og sønn det moralske dilemmaet i denne saken! Har snakket litt med sønnen min om dette i dag, og lurer på om ikke han bør få en klekkelig finnerlønn for å si fra? Det ble foreslått 10 % her i lenken - vel - noen tusenlapper synes jeg faktisk er riktigere. For det er klart at om en på 10 kan få ut 1600,-, så forsvinner det fort flere 1000 kroner daglig eller mye mer der - og da er ikke en hundrelapp riktig belønning for å være ærlig og si fra. Men - jeg tror vel ikke automateier kommer til å tenke på den måten - til tross for at det er snakk om store beløp. Jeg er selvfølgelig også enig i eksemplets makt og alt det der - men det er kanskje nettopp mangelen på eksempler på at det lønner seg å være ærlig som nå gjør at jeg nøler? Likevel er det jo klart at selv om dette neppe fører til at han stjeler fra kassa, kamerater eller banken, slik noen mener, kan han kanskje lære noe om å ikke utnytte eller benytte seg av andres dumhet en lekse han godt kan lære. Selv om jeg personlig har lite tilovers for eieren av og moralen til eieren av denne automaten... Hvem eieren er og om du misliker han har ingenting med saken å gjøre. Du går ikke bort til folk du ikke liker og tar penger fra lommeboken deres, gjør du vel? Det er simpelt tyveri rett og slett. Lær din sønn forskjellen på hva som er riktig og galt her. At du har dårlig råd, rettferdiggjør ikke tyveri. 0 Siter
yeehaw Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 helt klart stjeling syns nå jeg. Dette hørtes også litt ut som en dekkhistorie fra sønnene din, at han egentlig har stjålet den fra et annet sted, men sier heller at han "fant" de i automaten. 0 Siter
Gjest rutangis netu Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Ja, det er nettopp det du sier - snyte på skatten og andre ting som er så vanlige. Hvorfor skal alltid jeg være den som er ærlig, tenkte jeg da han kom med disse pengene som jeg unner ham så veldig...fordi vi har så dårlig råd at han aldri får noe, slik som klassekameratene hans får... Han er så snill og grei, greier seg med så lite, har ikke sykkel, går ikke på morsomme ting på fritida fordi det koster for mye...mens andre altså har massevis av argumenter for å snyte på skatten - det vil si, med andre ord, stjele fra fellesskapet, som igjen er fra meg... Denne automateieren, for eksempel, skal jeg vedde på unndrar større beløp fra denne automaten uten å skatte for dem - hvorfor skulle han ellers ikke ha oppdaget lekkasjen eller gjort noe med den? Men nå er det snart CSI, som lovlydige jeg må se på tv - kanskje Las Vegas har svar å gi! Du må jo bare bestemme deg da! Om du kan leve med samvittigheten eller ikke. Om det veier opp for at sønnen din skal ha de der pengene. Du VET jo at det er galt, ellers hadde du ikke hatt så mange forklaringer. hehe... Da hadde ikke det vært nødvendig, vet du! Du hadde ikke tenkt i de baner en gang, hvis det var naturlig for deg å ta pengene. Jeg gjetter på at du angrer senere hvis du gjør det. Men, igjen, det viktigste er hvordan du formidler det til sønn din hvis du lar han beholde dem! 0 Siter
flisa Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Signaleffekten du gir sønnen din er; Det er greit å stjele når man ikke blir oppdaget. FORKASTELIG 0 Siter
flisa Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Jeg var i en lignende situasjon en gang. Jeg kom til en minibank hvor noen hadde glemt å ta pengene de hadde tatt ut. En bunke med 200-lapper. Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre (det var etter stengetid). Sto og kikket på dem en stund mens jeg tenkte... Alternativene var: Ta pengene med, notere tidspunktet og gå til banke med dem neste åpne dag og får dem til å finne ut hvem som hadde tatt ut penger rett før dette. Eller gå min vei, og la noen andre ta dem/evt. ordne opp. Jeg hadde ikke så¨lyst til det første alternativet, for da ville folk som evt. så meg tro at jeg tok dem - til meg selv. Det løste seg herlig nok mens jeg sto og tenkte,- minibanken sugde dem til seg igjen,- og har jeg blitt fortalt etterpå - da blir de godskrevet kontoen igjen. Smart. Vet ikke hvor lang tid det går før de smetter inn igjen,- men det må ha vært noen minutter i dette tilfellet,- for jeg så ingen gå bort fra banken før jeg gikk dit. Det var aldri i mine tanker å ta pengene selv. Nå har jeg god råd,- men jeg tror ikke det ville ha vært anderledes uansett. Jeg glemte pengene sånn engang :-) Og de i banken vet hvem som står der og lurer...du blir filmet Jeg fikk pengene tilbake på kontoen da automaten sugde de til seg - men jeg måtte melde i fra - FLAUT, tenk å trenge penger, kjøre til en minibank, stappe inn kortet, slå koden og sum, så ta kortet med seg å gå igjen......jeg går på medisiner nå da - hehe 0 Siter
flisa Skrevet 23. mars 2005 Skrevet 23. mars 2005 Nei, jeg beholder dem ikke, men jeg tenkte la ham beholde dem... til å kjøpe seg noe han ønsker seg, som han ellers ikke får. Jeg har ikke råd til å gi ham ukepenger. Han er en veldig snill og hjelpsom gutt. Jo, jeg oppdrar ham - og vil virkelig alle dere andre, med hånden på hjertet, si at dere ikke ville ha tatt det dere finner, om anledningen byr seg? Skru opp beløpet, da, om 1600 ikke er nok til å gjøre seg til kjeltring for, for dere. Om dere fant 10 000, ville dere, alle som en, levere dem tilbake til f.eks. den rike gambleren som hadde vunnet dem? Eller tenkt at når han faktisk ikke engang merker at de blir borte, mens de for dere ville gjøre allverden forskjell... Joda - jeg hører hva jeg selv sier - men - er virkelig gjennomsnittspersonen her inne så ærlig at de ville latt pengene ligge der så noen andre bare kan ta dem? For eieren av automaten kan jo umulig noen gang ha funnet pengene liggende under den - ellers ville han vel ha fikset automaten? Nå merker jeg at jeg er på gyngende grunn, her - men tenker virkelig flertallet som dere - eller som jeg? Er det ikke mye lettere å være ærlig når det er på vegne av andre og ikke egen lommebok? Jeg hadde ikke fått sovet om natta skulle jeg hatt 10.000 som var noen andres. Jeg vet hvor mye de 10.000 kunne bety for noen - det kunne vært det personen hadde tatt ut for å betale siste avdrag til ferien etc. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.