Gå til innhold

Stjeler han?

Gjest samvittighetskvaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg glemte pengene sånn engang :-) Og de i banken vet hvem som står der og lurer...du blir filmet :)

Jeg fikk pengene tilbake på kontoen da automaten sugde de til seg - men jeg måtte melde i fra - FLAUT, tenk å trenge penger, kjøre til en minibank, stappe inn kortet, slå koden og sum, så ta kortet med seg å gå igjen......jeg går på medisiner nå da - hehe

Ja, da kunne de more seg i banken over filmen og grublingen min ;-)

Skjer av og til for meg også at jeg ber om å få ta ut x antall hundre kroner ekstra i butikken når jeg betaler med kort,- og så glemmer jeg at jeg skulle ha penger igjen... Akk ja.

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

6

• Katt-ja

3

• serendipity

3

• petter smart

3

Skrevet

Ja, da kunne de more seg i banken over filmen og grublingen min ;-)

Skjer av og til for meg også at jeg ber om å få ta ut x antall hundre kroner ekstra i butikken når jeg betaler med kort,- og så glemmer jeg at jeg skulle ha penger igjen... Akk ja.

ja, - sånn har vi rike det...hehe

Skrevet

Selvsagt stjeler han penger derfra. Ikke noe forskjell på denne stjelingen og det å stjele fra andre steder.

Dette må du følge opp så gutten ikke blir ødelagt, han vil ikke skjønne forskjellen på denne type stjeling og noe annet. Han vil tro at du synes det er greit uansett.

Jeg skjønner ikke at du kan tenke slik en gang. Hvordan vil du takle at politiet plutselig står på døra di??

mil1365380270
Skrevet

Det er noen andres penger han tar uten å få lov, ergo stjeler han.

Kanskje han allerede er fanget opp på et kamera?

Gjest samvittighetskvaler
Skrevet

Jeg hadde ikke fått sovet om natta skulle jeg hatt 10.000 som var noen andres. Jeg vet hvor mye de 10.000 kunne bety for noen - det kunne vært det personen hadde tatt ut for å betale siste avdrag til ferien etc.

Ja, det er jo nettopp det, da - men om det hadde vært f.eks. Rimi-hagen sine penger - ville du vært søvnløs da, eller?

Hadde dette vært en fattig fyr som ikke kommer seg på ferie om noen tusen forsvinner fra spillemaskinene hans - men han kommer i _den_ kjerra, han er _den_ yappetypen, liksom - nei, tanken på den som eier spilleautomaten forstyrrer ikke meg i det hele tatt!

Derimot er det noe helt annet med hvilken signaleffekt min reaksjon har overfor gutten min...jobber med å finne ut hva jeg skal gjøre, som vil hjelpe ham videre i livet. Men at ærlighet varer lengst - ....

Skrevet

Ja, det er jo nettopp det, da - men om det hadde vært f.eks. Rimi-hagen sine penger - ville du vært søvnløs da, eller?

Hadde dette vært en fattig fyr som ikke kommer seg på ferie om noen tusen forsvinner fra spillemaskinene hans - men han kommer i _den_ kjerra, han er _den_ yappetypen, liksom - nei, tanken på den som eier spilleautomaten forstyrrer ikke meg i det hele tatt!

Derimot er det noe helt annet med hvilken signaleffekt min reaksjon har overfor gutten min...jobber med å finne ut hva jeg skal gjøre, som vil hjelpe ham videre i livet. Men at ærlighet varer lengst - ....

Ja, jeg ville hatt grusom samvittighet selv om det var Bill Gates sine penger - jeg hadde i grunn' aldri kommet i en sånn situasjon - hadde gått til politiet med pengene jeg :)

Annonse

serendipity
Skrevet

Det er PÅ ingen måte riktig.. Man raner ikke en bank første gangen, men begynenr som småskurk og tøyer grensene etterhvert. Du er voksen og stjele er feil uansett hvem du stjeler fra!! At man rapper penger fra andre gjør jo dere simplere enn de som har satt automaten der!

SKAM DERE/DEG!

serendipity
Skrevet

Sønnen min er 10 - og pengene bare kommer ut gjennom en sprekk, de.

Men det er klart - problemet forsvinner jo om vi tipser automateier. Så slipper både mor og sønn det moralske dilemmaet i denne saken!

Har snakket litt med sønnen min om dette i dag, og lurer på om ikke han bør få en klekkelig finnerlønn for å si fra?

Det ble foreslått 10 % her i lenken - vel - noen tusenlapper synes jeg faktisk er riktigere. For det er klart at om en på 10 kan få ut 1600,-, så forsvinner det fort flere 1000 kroner daglig eller mye mer der - og da er ikke en hundrelapp riktig belønning for å være ærlig og si fra.

Men - jeg tror vel ikke automateier kommer til å tenke på den måten - til tross for at det er snakk om store beløp.

Jeg er selvfølgelig også enig i eksemplets makt og alt det der - men det er kanskje nettopp mangelen på eksempler på at det lønner seg å være ærlig som nå gjør at jeg nøler?

Likevel er det jo klart at selv om dette neppe fører til at han stjeler fra kassa, kamerater eller banken, slik noen mener, kan han kanskje lære noe om å ikke utnytte eller benytte seg av andres dumhet en lekse han godt kan lære. Selv om jeg personlig har lite tilovers for eieren av og moralen til eieren av denne automaten...

Og du som har latt din sønn stjele krever finnerlønn. Er du vel navla???

Og hva du mener om han som eier automaten er vel revnedne likegyldig..

serendipity
Skrevet

Jeg hadde vært like søvnløs uasett hvem jeg hadde stjålet fra.

Gjest malun
Skrevet

Selvsagt er det tyveri.

Du sender noen ekstremt dårlige signaler til sønnen din ved å la ham beholde pengene.

Skrevet

Altså, jeg skjønner deg godt, men sett en stopper for dette. Det er å ta andres penger - det er å stjele - han kan bli tatt for det.

Om det frister deg så fryktelig i den dårlige økonomien får du heller gå å ta pengene selv. Hehe.

Skrevet

Ja, jeg ville hatt grusom samvittighet selv om det var Bill Gates sine penger - jeg hadde i grunn' aldri kommet i en sånn situasjon - hadde gått til politiet med pengene jeg :)

Så du har kun gyldige listenser av ALLE programmer på pc-ene deres?

Skrevet

Så du har kun gyldige listenser av ALLE programmer på pc-ene deres?

Ja! :-)

Annonse

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Selvfølgelig stjeler han! Og det er du som skal lære ham forskjellen på rett og galt. Å la ham slippe unna med dette er særdeles korttenkt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...