Gå til innhold

Fysioterapi - innhold/forventninger? trenger svar fra erfarne..

noami

Anbefalte innlegg

Hei,,

Skrev om vond rygg etc tidligere, og fikk legetime neste arbeidsdag med henvisning til fysioterapeaut...var heldig og fikk time dagen etterpå, siden jeg nevnte jeg var gravid med termin om en mnd og ikke kunne vente to uker på neste ledige time...

Men - spørsmålet mitt er - (er helt grønn på dette og har vel hatt for høye forventninger) - hva skal egentlig skje under en sånn time?

Legen foreskrev varmebeh. + massasje. Jeg hadde forventet at fysioterapeauten iallefall ville kjenne på ryggen og musklene for å kjenne etter hvor spenningene lå etc, men det som skjedde var kun nesten 30min med varmebeh. (som var litt ubehagelig siden jeg måtte ligge på siden og dermed kjente veldig godt til en del av de spente musklene), klining av gele på ryggen og en slags "dusjhode" (metall) ble ført varsomt over hele ryggen og som pulserte ut mer eller mindre varme (behagelig når det var varmt men det var ikke det hele tiden..skulle jeg ha sagt ifra når det ikke var varmt?) ... det var forsåvidt ok men ble så "puslete" - ville helst at han skulle gni ordentlig inn liksom?

Og så fikk jeg "endelig" hudkontakt, dvs han "skrapte" på ryggen min med hendene/fingrene, litt sånn som en skraper is av bilvinduene liksom... og tilslutt fikk jeg fire store gummisugekopper festet til ryggen for vakuum massasje.... ok, der jeg hadde mest vondt kjente jeg det minst, vet ikke om det skulle være sånn?

Kan noen fortelle meg om dette er sånn det skal være? Fyren har minst 15+ års erfaring, og han skviste meg egentlig inn tror jeg siden jeg fikk time dagen etter tlf, ( og han hadde en annen pasient samtidig), så kanskje derfor det ikek ble tid til grundig kjenning og sånn av musklene?? Han bare forholdt seg til det jeg fortalte liksom...men vanskelig for meg å vise nøyaktig steder på ryggen så hadde trodd han iallefall ville kjent etter....

Føler meg iallefall litt snytt, trodde han ville behandle spesifikt de områdene det var vondt og at det iallefall ville være litt emr knaing og bearbeiding av musklene der liksom...

Noen som vet hva de forskjellige behandlinge var for (spesielt det med "dusjhodet")? Og om jeg kanskje burde ha sagt mer om hvordan jeg hadde forventet det? Føler meg iallefall stivere etterpå og at det ikke hjalp eller ga noen lindring i det hele tatt..men kanskje jeg forlanger for mye etter bare en behandling?

Har iallefall en time til neste uke med ham, håper han tar seg litt bedre tid til å kjenne etter på ryggen min..eller skal han det ikke....?

Jeg var egentlig bare glad for å ha fått time så fort at jeg ikke turde si så veldig mye/stille spørsmål....

Håper virkelig noen kan svare..... kanskje jeg burde bytte behandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk heller ikke spesiell behandling på de områdene jeg sa jeg hadde mest vondt, bortsett fra at varmelyset ble rettet dit..ellers ble hele ryggen "likt" behandlet og ingen spesiell fokus på der jeg hadde mest vondt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også kronisk syk

Har ikke svar på dine spørsmål angående de forskjellige behandlingsmetodene, men jeg fikk alikevel lyst til å skrive deg et svar.

Det er ofte slik at fysioterapeuter ikke direkte går inn der man har vondt, men behandler andre deler av kroppen som er med på å gjøre den delen av kroppen du har vondt i vond.

På den måten vil det med tiden gjøre mindre vondt der du virkelig har vondt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med "dusjhodet" kan være ultralydbehandling.

Minner om detjeg fikk da jeg hadde en betennelse i skulderen. Dette skulle få i gang sirkulasjonen i det betente området. Jeg ble spurt om jeg kjente varme og da det gikk litt tid uten, ble styrken skrudd opp litt og behandlingen avsluttet når det ble så varmt at jeg ikke klarte mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid skuffet når jeg går til fysioterapi så jeg slutter etter en liten stund. Virker ikke som de har greie på noen ting og jeg synes de ofte går vondt verre.

Den eneste gangen jeg har vært fornøyd var da jeg hadde bekkenløsning etter siste svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fysioterapeuten

Dette var sånn middels.

Hendene er fysiterapeutens beste verktøy og dersom han ikke kjente skikkelig på deg så var det dårlig.

Å forklare hva som skjer, hva en ser etter, hvilke funn en gjør og hvilken behandling en legger opp og hvorfor er alltid noe en bør gjøre.

Som noen sier under her, så er det ikke nødvendigvis en dårlig jobb dersom en ikke behandler de vondeste stedene, for smertens opphav kan sitte et annet sted. En kan f.eks ha vondt i armen, men så er skulder/nakke hovedproblemet selv om pasienten ikke opplever det slik selv.

Jeg mente ultralyd var kontraindisert for gravide, men mulig jeg tar feil, jeg har aldri hatt en gravid pasient.

Jeg syns du skal forsøke et par ganger til. Spør og grav om hva han ser, kjenner, tenker om diverse og hvilket opplegg han tenker på. Fortell gjerne om egne ønsker og forventninger. Det er ofte mye å lære og hente når pasientene selv forteller om hva de selv tror vil lindre smertene og plagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med "dusjhodet" kan være ultralydbehandling.

Minner om detjeg fikk da jeg hadde en betennelse i skulderen. Dette skulle få i gang sirkulasjonen i det betente området. Jeg ble spurt om jeg kjente varme og da det gikk litt tid uten, ble styrken skrudd opp litt og behandlingen avsluttet når det ble så varmt at jeg ikke klarte mer.

Hm ok, eneste erfaring med ultralyd jeg har er sånn UL i forbindelse med svangerskap :)

Skal iallefall sørge for å spørre ham om det neste gang, og spørre om jeg skal siifra når jeg ikke kjenner noe i det hele tatt..var litt flau, lå en annen dame i 'avluket' ved siden av (skilt av tepper/gardiner sånn som på sykehuset).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir alltid skuffet når jeg går til fysioterapi så jeg slutter etter en liten stund. Virker ikke som de har greie på noen ting og jeg synes de ofte går vondt verre.

Den eneste gangen jeg har vært fornøyd var da jeg hadde bekkenløsning etter siste svangerskap.

Huffda :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var sånn middels.

Hendene er fysiterapeutens beste verktøy og dersom han ikke kjente skikkelig på deg så var det dårlig.

Å forklare hva som skjer, hva en ser etter, hvilke funn en gjør og hvilken behandling en legger opp og hvorfor er alltid noe en bør gjøre.

Som noen sier under her, så er det ikke nødvendigvis en dårlig jobb dersom en ikke behandler de vondeste stedene, for smertens opphav kan sitte et annet sted. En kan f.eks ha vondt i armen, men så er skulder/nakke hovedproblemet selv om pasienten ikke opplever det slik selv.

Jeg mente ultralyd var kontraindisert for gravide, men mulig jeg tar feil, jeg har aldri hatt en gravid pasient.

Jeg syns du skal forsøke et par ganger til. Spør og grav om hva han ser, kjenner, tenker om diverse og hvilket opplegg han tenker på. Fortell gjerne om egne ønsker og forventninger. Det er ofte mye å lære og hente når pasientene selv forteller om hva de selv tror vil lindre smertene og plagene.

Hm, eneste hudkontakten vi hadde var da han 'skrapte' på ryggen min, og da gjorde han det jevnt overalt og virket ikke som om han kjente etter først, bare begynte på behandlingen.

Spurte ham forsiktig etterpå om hvordan han synes ryggen min var, og svaretvar bare at musklene var stive ja...

Vel, håper jeg er alene neste time, litt lettere for meg å kunne spørre mer føler jeg, var flau pga både uerfaren + at det var en annen i rommet som også fikk behandling samtidig...

Er det forresten vanlig å kjenne seg stivere etterpå? Og er det vanlig å måtte ligge rolig i ca halvtime (lysbeh), fikk skikkelig vondt på den ene siden etterhvert..nevnte det for ham og han sa ja det var bare de stive musklene..men følte jo ikke at det hjalp noe særlig... forventet ordentlig knaing og sånn, det jeg fikk kjentes pinglete ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fysioterapeuten

Hm, eneste hudkontakten vi hadde var da han 'skrapte' på ryggen min, og da gjorde han det jevnt overalt og virket ikke som om han kjente etter først, bare begynte på behandlingen.

Spurte ham forsiktig etterpå om hvordan han synes ryggen min var, og svaretvar bare at musklene var stive ja...

Vel, håper jeg er alene neste time, litt lettere for meg å kunne spørre mer føler jeg, var flau pga både uerfaren + at det var en annen i rommet som også fikk behandling samtidig...

Er det forresten vanlig å kjenne seg stivere etterpå? Og er det vanlig å måtte ligge rolig i ca halvtime (lysbeh), fikk skikkelig vondt på den ene siden etterhvert..nevnte det for ham og han sa ja det var bare de stive musklene..men følte jo ikke at det hjalp noe særlig... forventet ordentlig knaing og sånn, det jeg fikk kjentes pinglete ut?

En kan bli skikkelig stiv og støl etter massasje, ja.

Det var rart at han ikke tok mer i, spør ham hvorfor du. Jeg personlig blir bare forbanna av fislemassasje, vi reagerer forskjellig på stimuli og jeg blir altså sint av lett massaje. Kroppen er underfundig.

Men altså, jeg stiller meg undrende til at han ikke brukte hendene mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...