Gå til innhold

gjentatte depresjoner...


Wardo

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en mann på 39 år som har lidd av depresjoner i en 10 års periode, de siste årene hyppigere og hyppigere.

Nå skjer det en gang i måneden,ca en uke av gangen, med påfølgende mangel på matlyst,apati,isolasjon osv.

er i et kjærlighetsforhold, som begynner å knirke i sømmene på grunn av dette.

Går regelmessig til psykolog og i gruppeterapi ved Ullevål sykehus + på Efexor.

Men dette er ikke nok!

Finnes det alternative behandlinger som kan vise til positive resultater, tenker på : Akkupunktur,soneterapi,kinesologi,el-sjokk ol

Setter stor pris på et svar.

Hilsen

Th

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

bugge -jenta

Nå er jeg kanskje litt ute på dypt vann. Det betyr at jeg vil prøve å svare deg, men er svært usikker på om jeg er kompetent til det.Ikke det at jeg er sikker på det de andre gangene jeg svarer folk, altså :)

Psykiateren sa en gang til meg at det er noen som er bipolare(2), men som merker stort sett de gangene det går nedover, med andre ord har de ikke utpregete hypomane perioder/oppstemthet å skakke om. Kanskje hadde det vært en ide å prøve ut noe stemningsstabiliserende, for eksempel lamictal, isteden for eller i tillegg til efexor.

Det finnes også noe som heter recurrent brief depression. (RBD) Du kan søke for å lese mer om dette. Jeg er ikke helt sikker på hvor ofte man svinger ned, og hvordan man best medisineres.

Ellers har menn absolutt en hormonell syklus,(det er ikke bare vi kvinner som kan påberope oss det), og noen menn merker den i større grad enn kvinner. Psykiateren min sier at han har flere menn gående hos seg regelmessig, hvor han absolutt merker hormonsyklusen deres like sterkt som hos enkelte kvinner. Det burde også være en del av bildet ditt siden du faller ned en gang i måneden.

Jeg husker ikke om du skrev at du har vært hos psykiater eller ei, men i ditt tilfelle synes jeg noen andre enn en primærlege burde hjelpe deg med en bedre utredning, og kanskje medisinering, hvis det ikke er prøvd.

Håper at NHD kan svare deg.

VH bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg kanskje litt ute på dypt vann. Det betyr at jeg vil prøve å svare deg, men er svært usikker på om jeg er kompetent til det.Ikke det at jeg er sikker på det de andre gangene jeg svarer folk, altså :)

Psykiateren sa en gang til meg at det er noen som er bipolare(2), men som merker stort sett de gangene det går nedover, med andre ord har de ikke utpregete hypomane perioder/oppstemthet å skakke om. Kanskje hadde det vært en ide å prøve ut noe stemningsstabiliserende, for eksempel lamictal, isteden for eller i tillegg til efexor.

Det finnes også noe som heter recurrent brief depression. (RBD) Du kan søke for å lese mer om dette. Jeg er ikke helt sikker på hvor ofte man svinger ned, og hvordan man best medisineres.

Ellers har menn absolutt en hormonell syklus,(det er ikke bare vi kvinner som kan påberope oss det), og noen menn merker den i større grad enn kvinner. Psykiateren min sier at han har flere menn gående hos seg regelmessig, hvor han absolutt merker hormonsyklusen deres like sterkt som hos enkelte kvinner. Det burde også være en del av bildet ditt siden du faller ned en gang i måneden.

Jeg husker ikke om du skrev at du har vært hos psykiater eller ei, men i ditt tilfelle synes jeg noen andre enn en primærlege burde hjelpe deg med en bedre utredning, og kanskje medisinering, hvis det ikke er prøvd.

Håper at NHD kan svare deg.

VH bugge.

Takk for hjelp )))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

travis1365380598

Takk for hjelp )))

Hallo, jeg har det på lignende måte. På meg kommer depresjonene med et relativt fast intervall, og de kommer uten at det er noen åpenbare stressorer som utløser det. Jeg kan være glad og fornøyd den ene dagen, for så å våkne opp kjempedeprimert den neste. Nå er ikke jeg noen ekspert heller, men jeg har også skjønt det sånn at stemnings-stabiliserende ofte har god effekt. Ta et søk her på DOL på 'RBD' - det har vært diskutert her tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Støtter bugge-jentas svar.

Dette kan være RBD eller en form for bipolar lidelse.

Jeg vil anbefale at du snakker med en kompetent psykiater om du bør prøve Lamictal.

Regelmessig fysisk trening er også dokumentert å ha effekt på depresjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mathisen

Jeg hadde gjentatte depresjoner som bare det, de kunne vare så kort som bare noen dager, men til gjengjeld var de svært hyppinge og dype med stor smerte. Ble verre og verre siste årene. Kunne også være oppstemt. Jeg fikk medisin Lamictal og Lithionit som er stemningsstabiliserende og ikke antidepressiva. Har nå vært frisk siden i sommer og det er GODT

:-) Har ikke behov for samtaleterapi, noe som ikke hjalp meg overhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gjentatte depresjoner som bare det, de kunne vare så kort som bare noen dager, men til gjengjeld var de svært hyppinge og dype med stor smerte. Ble verre og verre siste årene. Kunne også være oppstemt. Jeg fikk medisin Lamictal og Lithionit som er stemningsstabiliserende og ikke antidepressiva. Har nå vært frisk siden i sommer og det er GODT

:-) Har ikke behov for samtaleterapi, noe som ikke hjalp meg overhodet.

Takk for tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...