Gå til innhold

Tyveri igjen..

Gjest synesjeg

Anbefalte innlegg

Gjest synesjeg

Jeg lurer litt på om dere er så ærlige som det virker som.

Hvis dere finner en lommebok uten ID rett utenfor en butikk, levere dere den til butikken?

Hvis dere får tilbake for mye i en butikk, sier dere ifra?

Hvis dere finner en lommebok med ID, leverer dere den til politiet?

Hvis dere har fått for mye lønn, sier du ifra så du blir trekt neste måned?

Hvis dere finner penger på bussen, leverer dere det til bussjåføren?

Hvis dere handler og varene deres blir slått inn billigere enn det egentlig er, ber dere om å få betale mer?

Hvis dere svarer ja til alt dette er dere virkelig ærlige, og det burde man være! En dag kan det være du som mister pengene dine og da skjønner man hvor viktig det er å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest malun

Da jeg var yngre hendte det nok jeg stakk til meg penger jeg strengt tatt ikke hadde krav på - feks fordi jeg fikk igjen for mye i butikken.

Men nå er jeg (kors på halsen) dønn ærlig på slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere finner en lommebok uten ID rett utenfor en butikk, levere dere den til butikken?

-Ja, det gjør jeg selvfølgelig.

-Hvis jeg legger merke til det, så sier jeg fra, ja.

-Selvfølgelig.

-Ja. Går alltid gjennom og sjekker, og sier fra hvis jeg finner ut noe som ikke stemmer.

-Ja. Med mindre det er snakk om en femmer eller et par kronestykker.

Hvis dere handler og varene deres blir slått inn billigere enn det egentlig er, ber dere om å få betale mer?

-Hvis jeg legger merke til det, så spør jeg om det virkelig koster så lite.

Så ja, jeg er ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bugge -jenta

Ja, jeg føler jeg er på linje med de andre som har svart. Det er en god følelse å være ærlig synes jeg.

Selv om ingen hadde lagt merke til noe handler det om å kunne si til seg selv at; Slik vil jeg være! Har jeg fått for mye igjen i en butikk og merker det raskt går jeg tilbake. Men her har det litt å si på summen og om jeg er kommet meg vel hjem.

Jeg føler meg ikke skinnhellig, for jeg har plenty annet å ordne opp i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kommer litt an på

Stort sett, ja. Når det gjelder lønn osv, antar jeg i tillegg at det blir oppdaget før eller siden, så der tror jeg ikke jeg kan komme unna med noe om jeg skulle ønsket det..

Når det gjelder noens lommebok, leverer jeg den inn til noen "ansvarlige".

Finner jeg 50 kroner eller mindre på gaten / bussen osv, så ser jeg meg litt om, for å se om det er noen som opplagt kan være eieren. Men føler ingen skam for å beholde det selv. Gir det kanskje i en bøsse eller noe, hvis det er innsamlig på en disk osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest engel 49+

Ja, sånn har jeg alltid vært.

Men jeg er nok LITT mindre sånn nå, her kommer et eksempel: Hvis vi har spist på en restaurant som dessverre var svinedyr, og de har slått inn én dessert for lite.... så er det ikke sikkert jeg synes det er den største tragedien.

Det er mer tragisk at det er blitt så svinedyrt å gå på de restaurantene...

...at nå smaker det bedre å gå på café.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vil være ærlig

Jeg har faktisk gitt penger tilbake. Mener man skal være ærlig, og det er fint når de som skal ha pengene blir så glade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp.

Betaler stort sett alltid med kort, og hvis jeg betaler kontant sjekker jeg sjelden hvor mye jeg får igjen. Men de gangene jeg har oppdaget det, har jeg sagt fra.

Nei, ringer eieren.

Ja, måtte gjøre det senest for halvannen mnd siden, da fødselspengene kun er 80%, men jeg hadde fått 100% lønn. Blei litt slunkent denne mnd, men jeg hadde jo mer forrige mnd.

Sannsynligvis ikke, for jeg hadde trodd at bussjåføren kom til å ta de selv. ;) Kommer selvsagt an på hvor mye det er, om det er f.eks 500 kr eller mer ville jeg sagt fra.

Nei, det tror jeg ikke. Da hadde jeg regnet med at prislappen var feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jepp, jepp, jepp og jepp.

Jeg er så ærlig, jeg klarer ikke lyve eller snike til meg noe på uærlig vis. Jeg får rett og slett dårlig samvittighet kun ved tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvis dere finner en lommebok uten ID rett utenfor en butikk, levere dere den til butikken?"

Sansynligvis. Kan ikke tenke meg at jeg ikke ville gjøre det.

"Hvis dere får tilbake for mye i en butikk, sier dere ifra?"

Med mindre jeg oppdager det når jeg er langt unna, og det er mye bry å dra tilbake.

"Hvis dere finner en lommebok med ID, leverer dere den til politiet?"

Javisst.

"Hvis dere har fått for mye lønn, sier du ifra så du blir trekt neste måned?"

Javisst, hvis jeg mot formodning legger merke til det. Slikt blir "alltid" oppdaget, og man blir da trekt for det senere uansett.

"Hvis dere finner penger på bussen, leverer dere det til bussjåføren?"

Kommer nok litt an på. Hvis det er en tusenlapp, ja. En hundelapp - tvilsomt.

"Hvis dere handler og varene deres blir slått inn billigere enn det egentlig er, ber dere om å få betale mer?"

Neppe.

Helt greit å være hundre prosent ærlig til enhver tid, men det er ikke helt realistisk for de fleste.

"....................................."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - på alt...

Har en godt utviklet samvittighet sånn sett!

Vel...finner jeg ei krone i buss-setet så løper jeg ikke akuratt frem til sjåføren da!

For - jeg tenker nettopp sånn, den dagen jeg mister en 500-lapp eller lommeboka mi ville jeg blitt svært glad for å få det igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

"Hvis dere finner en lommebok uten ID rett utenfor en butikk, levere dere den til butikken?"

Ja.

"Hvis dere får tilbake for mye i en butikk, sier dere ifra?"

Ja.

"Hvis dere finner en lommebok med ID, leverer dere den til politiet?"

Ja.

"Hvis dere har fått for mye lønn, sier du ifra så du blir trekt neste måned?"

Får aldri for mye lønn. får bare for lite. Så denne problemstillingen er overhodet ikke aktuell.

"Hvis dere finner penger på bussen, leverer dere det til bussjåføren?"

Ja.

"Hvis dere handler og varene deres blir slått inn billigere enn det egentlig er, ber dere om å få betale mer?"

Hvis jeg legger merke til det, noe jeg garantert ikke gjør, så sier jeg nok fra.

Jeg er plaget med en samvittighet som gjør at jeg bare må si fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kan jeg med stor trygghet si ja til alt på. Slike ting gidder jeg ikke å gjøre meg til kjeltring for, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skorpionfisken

Jeg er kanskje ikke så ærlig som jeg virker som? Ville ikke svart ja på absolutt alt her nei.

Ja, hvis butikken var åpen. Jeg fant en gang en veske ute på et torg sammen med to venner som var politifolk. Veska hadde en pengebok med noen småpenger i, ingen id-kort eller andre kjennetegn. Det var søndag og alt var stengt. Vi lot den ligge i håp om at noen lette etter den. Vi regnet også med at det hadde vært sedler i veska, og at noen hadde vært før oss og forsynt seg.

Ja, det gjør jeg, jeg har jobbet i kassa på et supermarked, og vet at det er den som er meldt inn i kassa som er ansvarlig om det mangler penger i kassa.

Hvis dere finner en lommebok med ID, leverer dere den til politiet?.

Nei, er det ID der så kontakter jeg eieren direkte, uten å gå via politiet.

Ja, jeg vet at det blir oppdaget likevel, og kan like godt si fra med det samme. Er såpass inni lønnsystemet på jobb at det ville være mistenkelig om jeg ikke oppdaget det.

Nei, ikke uten videre. Store beløp, ja, men ikke mindre beløp som fra 200 og nedover.

Nei det gjør jeg ikke. Regner med at jeg ikke hadde fått med meg at det var salg på akkurat den varen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...