Gå til innhold

Å bo sammen

Anbefalte innlegg

Gjest living2gether
Skrevet

Jeg skal bli samboer om en liten stund og gleder meg veldig. Samtidig tenker jeg litt på at det er så mange som flytter fra hverandre nå til dags.

Hva er ditt beste tips for å holde kjærligheten ved like? Har dere faste avtaler om hvem som skal gjøre hva? Hvordan er det med økonomien? Vi er begge i tyveårene og har vært sammen i ett år, ingen barn.

Fortsetter under...

Skrevet

For all del, skriv samboerkontrakt FØR dere flytter sammen. Da slipper dere å krangle om hvem som skal ha hva av ting dere eide før dere flytta sammen, for tro meg, det kan skje samme hvor forelsket dere måtte være nå.

Been there, vi skulle jo aldri flytte fra hverandre, men her er jeg altså.(Og trives godt og, forresten ;)

Noen andre gode råd har jeg ikke til deg...

Lykke til.

Gjest nickless
Skrevet

Del på utgiftene og husarbeidet,ha et avslappet forhold til hverdagen og hverandre:)

Gjest rutangis netu
Skrevet

Sørg for at dere fordeler arbeidet med hus og hjem! Det er kranglesak nr. 1! Begge to skal ha like mye fritid. For meg er det det samme om jeg gjør mest husarbeid, hvis det betyr at han skifter dekk, ordner i hagen og reparerer det som skal repareres. Men ingen skal behøve å irritere seg over at den andre gjør mye mindre.

Så må dere komme til en avtale om økonomien. Der er vi så forskjellige, at det er vanskelig å råde.

Så bør dere sørge for å treffe venner og ha aktiviteter hver for dere.

Og, bare for å si det, hvis dere begynner å slite med sexlivet pga arbeidsfordeling og økonomi, så dropp å få barn. Da vil dere iallefall ikke takle DEN påkjenningen. Det er litt viktig at dere er på samme ståsted sexmessig. At ikke en av dere har lyst veldig mye oftere enn den andre.

Ta heller ikke på dere mer utgifter enn at dere har råd til å kose dere litt. Kanskje en helgetur eller sydentur. Hjelper ikke med ny sofa hvis en sitter og mugner der i tosomhet uten råd til å gå noe sted.

Skrevet

Skriv samboerkontrakt med en gang! http://www.dinside.no/filer_for_nedlasting/dokumenter/samboerkontrakt.doc er et greit utgangspunkt.

Hos oss fordelte vi husarbeidet med en gang. Han har ansvaret for kjøkken + støvsuging, jeg har ansvar for bad/klesvask + støvtørking. Rydding deler vi på, en time eller to hver lørdag.

Fordeling av regninger, skal dere ha felles konto, hvem betaler hva, hvem eier hva osv. kan være lurt å snakke om på forhånd.

Ellers er det jo innmari koselig å være samboer da. ;) Jeg har bestemt meg for at når en av oss drar et sted, så skal vi kysse uansett. Og det har vi holdt på. For hvis man ikke gjør det kan det bli til at man plutselig bare er room-mates og ikke kjærester lenger, tror jeg. Ta dere tid til kjæresteting selv om dere er sammen hele tida, en romantisk middag, film, gå tur, kino, spise ute osv. Og for all del, ikke tving den andre til å bare være hjemme hele tida, man overlever selv om den andre er ute på besøk/kurs/tur et par ettermiddager i uka, og man bør kanskje gjøre det selv og. Vi er veldig klare på at ingen av oss bestemmer over den andre, og de forholdene jeg vet om der man bestemmer over den andre, kan det ødelegge mye.

Lykke til :) Jeg angrer ikke et sekund på at jeg flytta sammen med kjæresten min iallefall.

Skrevet

En god regel: Trå aldri over soveromsterskelen med uløste problemer - sitt heller oppe til de er løst. Man skal ikke ligge med ryggen mot hverandre i en seng og være i en konflikt :)

Annonse

Skrevet

Økonomien finner dere ut av. Er en av dere et sylskarpt mattehode, vil det være en fordel at vedkommende tar seg av de faste utgiftene og kommer med forslag til øvrig disponering.

Ellers: Gjør mye i lag som par - men tillat hverandre å bruke tid for seg selv og.

Sett av tid til å samtale med hverandre - uten TV, data, musikk eller andre forstyrrende elementer i bakgrunnen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...