Gjest snart skilt Skrevet 25. mars 2005 Skrevet 25. mars 2005 Hei, for en tid siden så jeg et innlegg her som jeg fikk interesse for, men som jeg dessverre ikke helt husker innholdet i... Det dreide seg om de forskjellige mulighetene for å få kortet ned tiden på en separasjon. Noen nevnte skilsmisse ved dom, men så ble det nevnt noe om at dersom noen vitner skrev under på at de to ikke har bodd sammen siden da og da, så kan separasjonen fås til å gjelde tidligere enn da den ble sendt inn....? Noen som vet dette? Vi er et par som begge har funnet oss nye, og ønsker skilsmisse så fort som mulig nemlig. Separasjonspapirene ble levert inn i desmeber, men vi flyttet fra hverandre i august....og det utgjør jo noen måneder da :-) 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 25. mars 2005 Skrevet 25. mars 2005 Hvorfor sånt hastverk? Dere bor jo ikke sammen lengre, og trenger ikke lenger forholde dere til hverandre om dere ikke har barn sammen. En skilsmisse vil ikke endre på noe som helst. Fire måneder fra eller til kan vel ikke være mye i et liv? Eller er det sånn at dere stresser fordi dere planlegger nytt bryllup allerede til høsten? Det kan kanskje være litt lurt å ikke forhaste seg for mye med nytt giftemål, så det er kanskje sunt at det tar litt tid å bli skilt? 0 Siter
favn Skrevet 25. mars 2005 Skrevet 25. mars 2005 Det er ikke verre enn det du sier: Hver av dere trenger et vitne som skriver under på erklæring om reell separasjonsdato. Kontakt Fylkesmannen for nærmere informasjon. 0 Siter
flisa Skrevet 25. mars 2005 Skrevet 25. mars 2005 Hvorfor sånt hastverk? Dere bor jo ikke sammen lengre, og trenger ikke lenger forholde dere til hverandre om dere ikke har barn sammen. En skilsmisse vil ikke endre på noe som helst. Fire måneder fra eller til kan vel ikke være mye i et liv? Eller er det sånn at dere stresser fordi dere planlegger nytt bryllup allerede til høsten? Det kan kanskje være litt lurt å ikke forhaste seg for mye med nytt giftemål, så det er kanskje sunt at det tar litt tid å bli skilt? JO, har man bestemt seg - så hastter det - rent følelsesmessig OG forsikringsmessig - skjer det noe så er det eksen som får pengene.... 0 Siter
favn Skrevet 25. mars 2005 Skrevet 25. mars 2005 JO, har man bestemt seg - så hastter det - rent følelsesmessig OG forsikringsmessig - skjer det noe så er det eksen som får pengene.... Jeg stusset også på det der. Selvsagt haster det å skille seg, spesielt med nye partnere i bildet. Den økonomiske biten tenkte jeg ikke på engang... men der har du et meget godt poeng. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 25. mars 2005 Skrevet 25. mars 2005 JO, har man bestemt seg - så hastter det - rent følelsesmessig OG forsikringsmessig - skjer det noe så er det eksen som får pengene.... Har man barn er det barna, og ikke exen som får pengene. Hva mange ikke er klar over er at om man har vært samboere i to år, så er det samboeren som får forsikringspenger fra gruppelivsforsikringen og ikke barna. Skummelt da mange har satset på at gjelda dekkes av forsikringen sånn at barna overtar gjeldfritt. Men så overtar barna eiendeler og gjeld, og samboeren får forsikringspengene. 0 Siter
Gjest Iznowgood_the one and only Skrevet 25. mars 2005 Skrevet 25. mars 2005 Hvorfor ha det så travelt da? Det er jo bare formaliteter... 0 Siter
flisa Skrevet 25. mars 2005 Skrevet 25. mars 2005 Har man barn er det barna, og ikke exen som får pengene. Hva mange ikke er klar over er at om man har vært samboere i to år, så er det samboeren som får forsikringspenger fra gruppelivsforsikringen og ikke barna. Skummelt da mange har satset på at gjelda dekkes av forsikringen sånn at barna overtar gjeldfritt. Men så overtar barna eiendeler og gjeld, og samboeren får forsikringspengene. Niks - på min arbeidsplass gjorde de meg oppmerksom på at så lenge man er i separasjonstiden er vi enda gift, så det er mannen som får utbetalingen. 0 Siter
flisa Skrevet 25. mars 2005 Skrevet 25. mars 2005 Jeg stusset også på det der. Selvsagt haster det å skille seg, spesielt med nye partnere i bildet. Den økonomiske biten tenkte jeg ikke på engang... men der har du et meget godt poeng. Ikke nok med det - skulle man ikke bli registrert som skilt hos fylkesmannen blir også din eks satt opp som far til ditt nye barn med din nye samboer - sånn 4 år etter, og får dine barselpermisjonspenger satt inn på sin konto....om jeg har opplevd det? ja. 0 Siter
favn Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Hvorfor ha det så travelt da? Det er jo bare formaliteter... Er det 'bare formaliteter' å være gift med noen man ikke ønsker å være gift med??? Jøss. 0 Siter
favn Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Ikke nok med det - skulle man ikke bli registrert som skilt hos fylkesmannen blir også din eks satt opp som far til ditt nye barn med din nye samboer - sånn 4 år etter, og får dine barselpermisjonspenger satt inn på sin konto....om jeg har opplevd det? ja. I all verden... men hva skjedde med fylkesmannen, ble du / dere rotet vekk? Det skal jo komme papirer i posten som bekrefter separasjon og skilsmisse? 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 I all verden... men hva skjedde med fylkesmannen, ble du / dere rotet vekk? Det skal jo komme papirer i posten som bekrefter separasjon og skilsmisse? Ja, men de var ikke blitt registrert. 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Niks - på min arbeidsplass gjorde de meg oppmerksom på at så lenge man er i separasjonstiden er vi enda gift, så det er mannen som får utbetalingen. Jo, men det kan du overstyre med en melding til forsikringsselskapet. Jeg har to forsikringer nå. Gruppelivsforsikringen fra jobb er overstyrt, slik at barna mine får den om jeg faller fra, og en annen gruppelivsforsikring gjennom fagforeninga går til samboeren min om jeg faller fra. 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Jo, men det kan du overstyre med en melding til forsikringsselskapet. Jeg har to forsikringer nå. Gruppelivsforsikringen fra jobb er overstyrt, slik at barna mine får den om jeg faller fra, og en annen gruppelivsforsikring gjennom fagforeninga går til samboeren min om jeg faller fra. Joda - men man må vite om alt sånt selv - jeg kan det jo NÅ, men nå er det ikke aktuelt! 0 Siter
Gjest Iznowgood_the one and only Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Er det 'bare formaliteter' å være gift med noen man ikke ønsker å være gift med??? Jøss. Nå tenkte jeg ikke på evt økonomiske konsekvenser. Jeg oppfattet på innlegget at det hastet å bli skilt fordi det var to nye partnere inne i bildet. At man er separert betyr jo at man teknisk sett er gift, men det skulle vel ikke bety så mye i et seriøst nytt forhold om den ene er separert? -tror jeg... 0 Siter
Champagne Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Ikke nok med det - skulle man ikke bli registrert som skilt hos fylkesmannen blir også din eks satt opp som far til ditt nye barn med din nye samboer - sånn 4 år etter, og får dine barselpermisjonspenger satt inn på sin konto....om jeg har opplevd det? ja. Kan ikke tenke meg at noen oppegående kvinner velger å bli gravide med en ny mann kun måneder etter at hun har gått fra mann nummer en. 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Kan ikke tenke meg at noen oppegående kvinner velger å bli gravide med en ny mann kun måneder etter at hun har gått fra mann nummer en. Det kan vel tenkes? noen går på grunn av en annen. Jeg gikk 4 år før jeg fikk barn - likevel ble min eks registrert som hennes far. Nedverdigende. 0 Siter
favn Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Nå tenkte jeg ikke på evt økonomiske konsekvenser. Jeg oppfattet på innlegget at det hastet å bli skilt fordi det var to nye partnere inne i bildet. At man er separert betyr jo at man teknisk sett er gift, men det skulle vel ikke bety så mye i et seriøst nytt forhold om den ene er separert? -tror jeg... For de fleste betyr det VELDIG mye om man 'teknisk sett' er gift med andre enn den man elsker. 0 Siter
LaViva Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Ja, men de var ikke blitt registrert. Burde vært kortere seperasjonstid synes nå jeg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.