Gå til innhold

Main Coon katt

Anbefalte innlegg

Gjest Katteelsker
Skrevet

Har falt fullstendig for denne rasen. De er jo bare utrolig nydelige dyr. Men jeg har ingen planer om å gå på utstillinger, og jeg har 2 hannkatter fra før. Og 2 unger, den minste på 5 år.

Jeg bor relativt landlig til, og mener at katter må få lov til å gå ute.

Har det overhodet noe for seg å kjøpe en slik katt egentlig, de er jo fryktelig dyre. Kan de læres til å bli vanlige kosekatter? Finnes det kanskje "b-vare" utgaver å få tak i noe sted tro?

Siden jeg kommer til å kastrere den, og ikke skal på utstilling.

Noen som veit noe om disse kattene?

Fortsetter under...

Skrevet

Bruk søkefunksjonen her, disse kattene har vært tema tidligere. Men tror du får lite respons akkurat nå i påsken, få som er her...

Gjest katteier
Skrevet

Du får kjøpt katter med skjønnhetsfeil. Disse koster litt mindre enn de kattene som brukes i avl/ustilling.

Hvis du er intressert i rasen bør du søke på nettet etter oppdrettere. Da vil du finne hjemmesider med en del informasjon om rasen og bilder av kattene som finnes i det aktuelle oppdrettet.

Skrevet

"Kan de læres til å bli vanlige kosekatter?"

Hva tror du egentlig en rasekatt er? En katt som er fundamentalt annerledes enn en huskatt, som liker å stilles ut, men ikke liker å kose, jakte mus etc.?

"...................................."

Gjest Katteelsker
Skrevet

"Kan de læres til å bli vanlige kosekatter?"

Hva tror du egentlig en rasekatt er? En katt som er fundamentalt annerledes enn en huskatt, som liker å stilles ut, men ikke liker å kose, jakte mus etc.?

Ble visst litt feil formulert det der. :-)

Jeg tenkte mest på at de tross alt kanskje er avlet fram til å være innedyr og sånt. Har null peiling på rasekatter ser du!

Men noen rasekatter liker jo ikke unger f.eks, har jeg lest... Andre er nervøse osv osv.

Eller er jeg på villsport igjen?

Gjest katteier
Skrevet

Jeg tenkte mest på at de tross alt kanskje er avlet fram til å være innedyr og sånt. Har null peiling på rasekatter ser du!

Men noen rasekatter liker jo ikke unger f.eks, har jeg lest... Andre er nervøse osv osv.

Main Coon krever veldig mye plass og helst bør de få gå fritt ute. Siden de er store katter trenger de mye mosjon.

En Main Coon kan godt finne på å ligge på fanget å sove.

Annonse

Skrevet

Du er litt på villspor, ja. Det går ikke an å avle katter til "å ikke like unger", "bare være innekatter" etc. Det man kan gjøre, er å avle frem katter som tenderer mot et spesifikt gemytt. F.eks så har siamesere feilaktig det ryktet at de ikke liker barn, noe som utvilsomt er fordi de er ganske "sære" og viljesterke katter. Når barnet så har foreldre som ikke gjør jobben sin, eller barnet rett og slett er en drittsekk, og drar katten i halen og plager den på andre måter, så blir selfølgelig katten sint. Og da KAN en siameser ta igjen, mens en annen katt kanskje foretrekker å skygge banen.

Andre, f.eks Maine Coon, har et utpreget rolig og vennlig gemytt, noe som har fått enkelte til å tro at de er "obligatoriske innekatter".

Persere er en annen rase som har ord på seg for å være sofagriser. Og rolige er de. Men jeg har sett persere fange mus som en hvilken som helst bakgårdskatt.

Skrevet

Main Coon krever veldig mye plass og helst bør de få gå fritt ute. Siden de er store katter trenger de mye mosjon.

En Main Coon kan godt finne på å ligge på fanget å sove.

"Main Coon krever veldig mye plass og helst bør de få gå fritt ute. Siden de er store katter trenger de mye mosjon."

Det er rett og slett feil, hvis du mener det som "sammenlignet med andre katter". Tross størrelsen, så er rasen veldig rolig, og de trenger hverken mer eller mindre mosjon enn de fleste andre katter. De egner seg utmerket som innekatter, men p.g.a størrelsen er selfølgelig et visst areal nødvendig.

Et problem med denne rasen er at de avles til å bli så store at de får problemer med hjertet - p.g.a størrelsen. Dette er det samme problemet man har f.eks hos hunderasen Grand Danois.

Gjest Katt inka
Skrevet

Du er litt på villspor, ja. Det går ikke an å avle katter til "å ikke like unger", "bare være innekatter" etc. Det man kan gjøre, er å avle frem katter som tenderer mot et spesifikt gemytt. F.eks så har siamesere feilaktig det ryktet at de ikke liker barn, noe som utvilsomt er fordi de er ganske "sære" og viljesterke katter. Når barnet så har foreldre som ikke gjør jobben sin, eller barnet rett og slett er en drittsekk, og drar katten i halen og plager den på andre måter, så blir selfølgelig katten sint. Og da KAN en siameser ta igjen, mens en annen katt kanskje foretrekker å skygge banen.

Andre, f.eks Maine Coon, har et utpreget rolig og vennlig gemytt, noe som har fått enkelte til å tro at de er "obligatoriske innekatter".

Persere er en annen rase som har ord på seg for å være sofagriser. Og rolige er de. Men jeg har sett persere fange mus som en hvilken som helst bakgårdskatt.

Jepp. Du har rett. På alle punkter. Og jeg har en bakgårdskatt som tror han er perser...

Skrevet

Jepp. Du har rett. På alle punkter. Og jeg har en bakgårdskatt som tror han er perser...

" Og jeg har en bakgårdskatt som tror han er perser..."

Nemlig. Det viser at katter er katter, og raseforskjeller ikke er annet enn tendenser :-)

"......................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...