Gjest trenger ett svar Skrevet 26. mars 2005 Del Skrevet 26. mars 2005 Hei, Jeg bare lurer på noe angående høy puls. Jeg er i lang tid vært ganske angstpreget, og går i behandling for å bearbeide dette. Har lenge vært redd for hjertet mitt. For ca ett halvt år siden sendte legen meg på en grundig undersøkelse av hjertet(EKG, ultralyd og Holter). Alt dette viste seg normalt da, og det ga meg en viss beroligelse. Men nå den siste tiden har jeg merket at hjertet mitt jobber vesentlig fortere enn den perioden jeg tok disse undersøkelsene. Jeg synes sjelden den er under 100, og kan komme opp i 170-180 sikkert. Men den varierer mye i løpet av dagen. Jeg har lagt til meg en uvane med å fly rundt å måle dette hele tiden, og det hjelper vel nok helt sikkert ikke på. Jeg blir ofte svimmel, kvalm o.l. Symptomer som er for angst, men også for hjertet. Jeg tror ikke jeg ligger så høyt hele tida, har også målt ned mot 50-60, som sikkert er min reele hvilepuls. Det jeg henger meg opp i er at jeg synes pulsen min rett og slett er for høy til å bare tro dette er angst. Er det slik at angst kan gi så høy puls? Har sinnsyke problemer med å godta det, slik jeg føler meg liksom. Føler som om jeg ikke får pulsen ned igjen. Jeg er veldig dårlig til å bruke "avslappningsteknikker". Synes liksom ikke noe funker. Det er vel ikke slik at noe sykelig kan oppstå ett halvt år etter at jeg sjekket hjertet så grundig? Jeg veit jo at betablokkere er en mulighet, men vil ikke begynne på noe medisin hvis hjertet mitt egentlig er helt friskt. Siden jeg går i terapi for mine psykiske problemer. Ellers så er relevante opplysninger at jeg er en 26 år gammel mann, med god fysisk helse og alle blodprøver har vært normale. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178797-h%C3%B8y-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 3. april 2005 Del Skrevet 3. april 2005 Svar til "høy puls". Angst og andre nervøse plager stimulerer alle deler av vårt nervesystem, og i særlig grad det vi kaller det "autonome" nervesystem, som regulerer en rekke funksjoner, f.eks. tarmbevegelser, blodtrykk, puls, svette, osv. Det er velkjent at akutte angstreaksjoner gir høypuls,men også mer kroniske tilstander kan gi pulseffekt, og ikke sjelden slik at pulsen i lange perioder er høy. Slik du beskriver din situasjon er det mest sannsynlig at dette er tilfellet for ditt vedkommende. Noe av det første du bør slutte med er til stadighet å telle pulsen din. Det kan være vanskelig og kreve mye egen bearbeidelse å akseptere at ens hjerte er friskt, hvis man i lengre tid har laget seg en angstforestilling om at noe er i veien med det. Sannsynligheten for at noe er galt er forsvinnende liten i ditt tilfelle, og det er så godt som utelukket at tilstanden skulle ha forandret seg på dette halvåret som er gått siden du ble grundig undersøkt. Skulle du til stadighet ha såpass høy frekvens som 180 uten å være i fysisk aktivitet ville det være greit å få gjort en ny Holter,men forutsetningen for at den skal være noe verdt er at du har slike frekvenser mens monitoreringen pågår. Fortsett og intensivèr ditt arbeid med avslapningsteknikken. Skulle dette bli for meget for deg, er det ikke forbundet med noen fare eller betenkelighet å bruke en betablokker i en periode. Og - hvordan er det med din treningstilstand. Mange med slike plager har stort utbytte av å drive regelmessig og systematisk aerob (kondisjons-) trening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/178797-h%C3%B8y-puls/#findComment-1207488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.