Gå til innhold

Ekstrasystoler ved fysisk anstrengelse

Anbefalte innlegg

Jeg har i 15 år vært plaget med ekstrasystoler/ekstra hjerteslag. Jeg har vært til undersøkelser ved sykehus. Ved 24t reg. ble det funnet mellom 300 og 400 ekstraslag. Alt var normalt. Etter denne tid har jeg gått betydelig opp i vekt. Jeg er 176 og veier 120 kg, men er faktisk i ganske ok form. Jeg har alltid hatt hovne legger og er plaget av mye vann i kroppen. Går derfor på vanndrivende medisiner. Jeg går en del fra/til jobb (det går an å være aktiv selv om en er tjukk). Når jeg går fort og pulsen er ca. 130 får jeg ekstraslag. Dette er er nytt! Før fikk jeg bare ekstraslag i hvile. Jeg blir ikke syk på noen annen måte, men får angst. Dette ødelegger mine gode planer om å gå av meg fettet. Jeg har normalt bt (130/75) og kolestrol 6,2. Har ingen hjertesykdom i familien. Kvinne på 46 år. Har fortsatt mens.Min far har skiftet mitralklaff og har atrieflimmer. Men dette skal ikke være arvelig (en mener han har fått dette p.g.a. malaria i ungdommen).Kan jeg lide av hjertesvikt? Jeg er svært engstelig men har ikke fortolighet til min fastlege som nok skriver ut medisiner etter mitt behov i stedet for å undersøke med grundig.på forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/178800-ekstrasystoler-ved-fysisk-anstrengelse/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Kvinne1959.

Du har en BMI (body mass index) på 39, hvilket er en stor belastning for ditt sirkulasjonssystem, ikke minst hjertet. Det er etterhvert kommet erkjennelse om at slik overvekt i seg selv er en risikofaktor for utvikling av pumpesvikt i hjertet. Hvis du har fått din overvekt i løpet av de 15 årene du anfører, vil det etterhvert bli ganske lang tid ditt hjerte har måttet pumpe ekstra volum, og muligens også mot et større trykk, selv om du kan ha normalt blodtrykk i hvile.

At du har hevelse (ødemer) på ankler og legger er naturlig, idet dine vener (samleårer) fra de nedre kroppsdeler nødvendigvis møter stor motstand. Dette har vanligvis ikke noe med hjertets funksjon å gjøre, og det har ofte liten hensikt å bruke store mengder vanndrivende medisiner for det, idet dette er et mer fysikalsk fenomèn.

Ekstraslag har vi alle i løpet av et døgn, så det er ikke nødvendigvis uttrykk for sykdom. Hos deg vil man imidlertid kunne tenke seg at sirkulasjonsforholdene ved anstrengelse blir såpass forandret at de vil kunne indusere slike ekstraslag.

Det ville være ønskelig om du kunne få utført en arbeidsbelastning (arbeids-EKG), slik at man kunne få oversikt over din kapasitet, puls og blodtrykk under fysisk belastning.

Med en BMI opp mot 40 bør du sannsynligvis ha både hjelp og assistanse for å få klarhet i hva og hvordan du skal gjøre. Du vil ha utbytte av en vurdering ved Klinikk for forebyggende medisin ved Ullevål Univ.sykehus, og du kan be din lege om å vurdere det og evt. henvise deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...