flisa Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Det forunder meg STORT at folk her på DOL nikker og er enig i at denne stakakrs damen i USA skal sultes til døde - som om det var noe vi var vant med og burde fatte er rett. SULTE ET MEDMENNESKE til DØDE!, HALLO!! Jeg frventer at vanlige, oppegående mennesker IKKE synes det er greit - damen er hjeneskadet, puster selv og kan uttrykke følelser. Hun kan bare ikke få i seg maten - hun ligger ikke for døden - om man ikke tar fra henne maten, ingen ledninger sender liv i henne - hun er et medmenneske dere!!! Jeg har en venninne som har en sønn med sonde - han er dypt hjerneskadet, - men du verden - etter intens kamp og ufattelig trening og iherdighet fra foreldre og helsepersonelle -så har de funnet ut at det bor en liten gløgg gutt inni der - nå er han så stor at han kan bruke data -og HALLO! Et medmenneske! En sønn, en bror, en vi kjenner, en som bare sikler og sitter der, tilsynelatende - men man gjør ALT for han! Han hadde sultet ihjel om de ikke hadde gitt han sondemat, greit for deg? HVORFOR skal hun dø? Hun er ikke døende. 0 Siter
Gjest Iznowgood_the one and only Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Det er i alle fall ikke greit for meg. 0 Siter
Elis31 Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Jeg vet snart ikke hva jeg synes. Men jeg synes saken er særdeles guffen, og klarer ikke å legge den i fra meg. Synes det er helt horribelt å sulte henne ihjel. Synes og det ser ut som om hun har et liv når du ser henne på bilder. Men ettersom jeg skjønner er det tvil om dette. Og man vet snart ikke hva som er sant eller hva som er rykter. Foreksempel med motivene med mannen hennes. Hørte på et debattprogram på radioen i dag med Ludvig Nessa og Berhold Grunfeldt. For en gang skyld holder jeg vist med Ludvig Nessa som mener at hun må få leve. Men samtidig har jeg stor respekt for Berhold Grunfeldt. Men i denne saken mente han at hun burde få dø, for at hun hadde ikke et liv inni hjernen, det var kun reflekser og egentlig bare en biologisk masse igjen. Jeg regner med at en psykolog har peil på dette....?? Det som må være positivt med denne saken må være at alle kan ta et valg for selv i gitte situasjon og skrive et livstestamentet. Og jeg mener ærlig talt ikke hva jeg mener lenger. 0 Siter
Luna21365380663 Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Jeg er sjokkert. Jeg har ikke vært her de siste dagene, og har ikke lest hva andre har skrevet, men hvis det stemmer det du skriver, at det er kun mat hun får "inn", så er det jo helt feil. Jeg jobber med multifunksjonshemmede barn, og gir sondemat nesten daglig. Ingen kan komme og påstå at de ikke lever et liv, er mennesker på lik linje med oss. De har personlighet, og jeg er blitt glad i barna jeg er blitt godt kjent med. Når jeg kommer hjem er jeg glad for den jobben jeg gjør. Jeg ville aldri tatt fra de maten slik at de døde, det er jo en helt grusom tanke!! Èn ting er passiv dødshjelp til mennesker som lider av en sykdom som gjør at de dør (kreft el.l.), men dette er noe HELT annnet. 0 Siter
Gjest lurer da jeg på.. Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Er vel ingen ved sine fulle fem som syns sånt er greit, men hva kan vi gjøre med akkurat denne saken? 0 Siter
noami Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Tjah, hadde det vært meg som var grønnsak så ønsker jeg iallefall at mine nærmeste skal kutte ut all håp & dra ut denne pinselen&belastningen og bare latt meg dø i fred. Men en må i det minste la meg dø på en human måte da, ikke ved hjelp av å nekte meg mat/næring...... Har forøvrig latt mine nærmeste vite hva jeg føler om sånt og at jeg heller ønsker at organene mine da kan hjelpe andre... 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Tjah, hadde det vært meg som var grønnsak så ønsker jeg iallefall at mine nærmeste skal kutte ut all håp & dra ut denne pinselen&belastningen og bare latt meg dø i fred. Men en må i det minste la meg dø på en human måte da, ikke ved hjelp av å nekte meg mat/næring...... Har forøvrig latt mine nærmeste vite hva jeg føler om sånt og at jeg heller ønsker at organene mine da kan hjelpe andre... Ettersom aktiv dødshjelp ikke er tillatt, så -må- det skje på denne måten, om hun skal få slippe å leve..Etter hva mannen hennes sier (uten at jeg skal påstå noe om han snakker sant eller ikke) så har hun jo sagt at hun ikke ønsker å holdes kunstig i live. Jeg ville ikke ønsket det. Så da vet dere det, Dol'ere! 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Skrevet 26. mars 2005 Er vel ingen ved sine fulle fem som syns sånt er greit, men hva kan vi gjøre med akkurat denne saken? joda, i en tidligere tråd her er det flere fra DOL som syns det er helt greit. 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Skrevet 26. mars 2005 Ettersom aktiv dødshjelp ikke er tillatt, så -må- det skje på denne måten, om hun skal få slippe å leve..Etter hva mannen hennes sier (uten at jeg skal påstå noe om han snakker sant eller ikke) så har hun jo sagt at hun ikke ønsker å holdes kunstig i live. Jeg ville ikke ønsket det. Så da vet dere det, Dol'ere! er det å få få mat å bli holdt kunstig i live? 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Skrevet 26. mars 2005 Tjah, hadde det vært meg som var grønnsak så ønsker jeg iallefall at mine nærmeste skal kutte ut all håp & dra ut denne pinselen&belastningen og bare latt meg dø i fred. Men en må i det minste la meg dø på en human måte da, ikke ved hjelp av å nekte meg mat/næring...... Har forøvrig latt mine nærmeste vite hva jeg føler om sånt og at jeg heller ønsker at organene mine da kan hjelpe andre... http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=271618 TENK om det er sånn at hun roper i skrekk???? 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Skrevet 26. mars 2005 Er vel ingen ved sine fulle fem som syns sånt er greit, men hva kan vi gjøre med akkurat denne saken? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=271556 Få henne til Norge? hvordan er reglene her? 0 Siter
Gjest Calóni Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 er det å få få mat å bli holdt kunstig i live? Hm..det ble visst en litt kronglete måte å ordlegge meg på.. Men sånn som mannen hennes har forstått det, da, så ønsker hun ikke å leve sånn som det der. Men jeg kan egentlig ikke si meg enig med hverken den ene eller den andre parten, uten å kjenner bedre til saken. I utgangspunktet er jeg for at alle skal få leve. Dermed kan du si jeg er imot det. Men jeg vet med meg selv at -jeg- ville ikke under noen omstendighet ha levd slik, og ville ha ønsket å koble fra matsonden. Siden jeg har den meningen selv, så har jeg lettere for å sympatisere med ektemannen. Men selvsagt. Det er jo utrolig hardt for familien og alle de andre som måtte kjenne henne. Men jeg vil også tro at det faktisk er en del som holder med ektemannen i hva han vil gjøre. Men media har nå en gang bestemt seg for hvilken side de vil belyse. 0 Siter
tiliti Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Nei jeg synes det er helt for jævlig, jeg føler meg så grusomt maktesløs. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Hva med å respektere hennes eget uttrykte ønske om å få dø om hun kom i en slik situasjon? Har ikke satt meg veldig godt inn i denne saken, men ut fra det jeg har fått med meg virker foreldrene svært egoistiske. 0 Siter
Storekatta Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Jeg synes absolutt ikke dette er greit. Det virker jo som - i hver fall etter hva jeg har lest i VG i dag - at hun har forsøkt å si at hun vil leve. Går det ikke an å starte en e-post-askjon? 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Skrevet 26. mars 2005 Hva med å respektere hennes eget uttrykte ønske om å få dø om hun kom i en slik situasjon? Har ikke satt meg veldig godt inn i denne saken, men ut fra det jeg har fått med meg virker foreldrene svært egoistiske. Er FORELDRENE egoister??? 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Skrevet 26. mars 2005 Jeg vet snart ikke hva jeg synes. Men jeg synes saken er særdeles guffen, og klarer ikke å legge den i fra meg. Synes det er helt horribelt å sulte henne ihjel. Synes og det ser ut som om hun har et liv når du ser henne på bilder. Men ettersom jeg skjønner er det tvil om dette. Og man vet snart ikke hva som er sant eller hva som er rykter. Foreksempel med motivene med mannen hennes. Hørte på et debattprogram på radioen i dag med Ludvig Nessa og Berhold Grunfeldt. For en gang skyld holder jeg vist med Ludvig Nessa som mener at hun må få leve. Men samtidig har jeg stor respekt for Berhold Grunfeldt. Men i denne saken mente han at hun burde få dø, for at hun hadde ikke et liv inni hjernen, det var kun reflekser og egentlig bare en biologisk masse igjen. Jeg regner med at en psykolog har peil på dette....?? Det som må være positivt med denne saken må være at alle kan ta et valg for selv i gitte situasjon og skrive et livstestamentet. Og jeg mener ærlig talt ikke hva jeg mener lenger. Hva med å begrave henne levende? *ironi* 0 Siter
fyrlykt Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Hvorfor er det greit for DEG at det årlig drepes tusenvis av små vergeløse forstre her til lands? Det handler om et stadig mer forkvaklet menneskesyn hvor vi sorterer, vil ha, vil ikke ha, kanskje, nei forresten, vi kvitter oss med den, passer ikke, kanskje om et halvt år???? 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Skrevet 26. mars 2005 Hvorfor er det greit for DEG at det årlig drepes tusenvis av små vergeløse forstre her til lands? Det handler om et stadig mer forkvaklet menneskesyn hvor vi sorterer, vil ha, vil ikke ha, kanskje, nei forresten, vi kvitter oss med den, passer ikke, kanskje om et halvt år???? Det er i alle fall IKKE greit for meg - er det noe jeg hater så er det abort. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.