tonie Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Etter å ha lest Zarines innlegg om saken er jeg opprørt, men hva i all verden skal man gjøre? Jeg blir bare så forferdelig oppgitt. 0 Siter
flisa Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Skrevet 26. mars 2005 Etter å ha lest Zarines innlegg om saken er jeg opprørt, men hva i all verden skal man gjøre? Jeg blir bare så forferdelig oppgitt. Nei, hva kan man gjøre? Det er jo verdens ulike regjeringer som burde fortelle USA hva de synes om dette - men tiden renner jo ut! 0 Siter
fyrlykt Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Det er i alle fall IKKE greit for meg - er det noe jeg hater så er det abort. Abort var bare starten på en stadig større sortering av mennesker. Nå er det legalt i begynnelsen av livet, snart vil det være like naturlig å ta livet av sine gamle foreldre som er hjelpeløse og bare til byrde. Grensene flyttes nesten uten at vi merker det. For 27 år siden ble jeg gravid, ung og ulykkelig og vurderte abort, å nevne det for mine nærmeste var utenkelig, abort var tabu og fy fy og var verre enn å bære fram et barn i "skam" Dette var i det samme året som loven om selvbestemt abort kom. 20 år senere opplevde jeg at folk tok det som en selvfølge at jeg skulle ta abort fordi jeg hadde passert 38 år!! Selv legen sa at "du skal vel ta abort"! Det forteller om en utvikling jeg ikke liker. Nå snakkes det varmt for aktiv dødshjelp... 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Er FORELDRENE egoister??? Slik jeg har forstått dette er det bare de mest basale delene av nervesystemet hennes (som sørger for metabolisme og at hun puster) som fungerer -- og da er hun så godt som død, mentalt på nivå med en plante (derav termen "grønnsak"). Da er det egoistisk av foreldrene å ikke takle sin egen sorg på annen måte enn å insitere på å holde henne kunstig i live. Det beste hadde jo vært om hun fikk en overdose morfin, men aktiv dødshjelp er jo som kjent ikke lov i USA. Ikke minst tenker jeg at hun burde få dø av respekt for det mennesket hun _var_. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Abort var bare starten på en stadig større sortering av mennesker. Nå er det legalt i begynnelsen av livet, snart vil det være like naturlig å ta livet av sine gamle foreldre som er hjelpeløse og bare til byrde. Grensene flyttes nesten uten at vi merker det. For 27 år siden ble jeg gravid, ung og ulykkelig og vurderte abort, å nevne det for mine nærmeste var utenkelig, abort var tabu og fy fy og var verre enn å bære fram et barn i "skam" Dette var i det samme året som loven om selvbestemt abort kom. 20 år senere opplevde jeg at folk tok det som en selvfølge at jeg skulle ta abort fordi jeg hadde passert 38 år!! Selv legen sa at "du skal vel ta abort"! Det forteller om en utvikling jeg ikke liker. Nå snakkes det varmt for aktiv dødshjelp... Det er desverre ganske mange liv som har blitt fylt av lidelse fordi de ikke ble abortert. Det er etisk uforsvarlig å bære fram et liv hivs man ikke også er i stand til å ta vare på det. 0 Siter
Gjest sandradee Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Hvorfor er det greit for DEG at det årlig drepes tusenvis av små vergeløse forstre her til lands? Det handler om et stadig mer forkvaklet menneskesyn hvor vi sorterer, vil ha, vil ikke ha, kanskje, nei forresten, vi kvitter oss med den, passer ikke, kanskje om et halvt år???? Hva er ditt synspunkt når det gjelder abort kontra å føde et uønsket barn som vokser opp med foreldre, eller bare en forelder, som ikke har noen slags mulighet til å ta seg av barnet? 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Hva med å respektere hennes eget uttrykte ønske om å få dø om hun kom i en slik situasjon? Har ikke satt meg veldig godt inn i denne saken, men ut fra det jeg har fått med meg virker foreldrene svært egoistiske. Damen er jo ikke i koma og ønsker jo ikke å dø. Skal vi slutte å behandle alle med hjerneskader her i landet fordi de ikke lenger er A4. Tenk på alle som får slag hvert år og ikke får rehab, skal vi slutte å mate dem? 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Damen er jo ikke i koma og ønsker jo ikke å dø. Skal vi slutte å behandle alle med hjerneskader her i landet fordi de ikke lenger er A4. Tenk på alle som får slag hvert år og ikke får rehab, skal vi slutte å mate dem? Hun er vel regnet som hjernedød? Hvordan vet man at hun ikke ønsker å dø? Skal hun ha kommunisert dette på noen måte? 0 Siter
Elis31 Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Hva med å begrave henne levende? *ironi* Tror jeg må ha forklart meg meget uklart om det er det du tror jeg mener?? Det jeg mener er at jeg vet ikke om jeg skal stole på det jeg selv ser og tror. Eller eksperter/leger som uttaler seg. Berthold mente hun egentlig var bevistløs, men jeg vet jo ikke hvor nøye han har satt seg inn i saken. Og han mente at man ikke skulle forlenge et smertefult liv for enhver pris. Ettersom jeg skjønner så skjer dette i Norge også? Og da er det vel i samråd med familien? Og da tar man kanskje et valg utifra om man tror at noen blir grønnsak eller ikke. Men i denne situasjonen så er jo på en måte valget tatt for lenge siden, siden det er femten år siden det skjedde at hun skulle få leve vel. Berhold Grunfeldt mente ihvertfall at dette var en problemstilling vi ville få se mer og mer av, siden teknoligen er kommet så langt at det er mulig å holde "døde" mennesker i live(ikke ordrett hannes ord menn...) Jeg hadde ikke tatt ut slangen hennes det er ihvertfall sikkert. 0 Siter
Gjest ueniga Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Abort var bare starten på en stadig større sortering av mennesker. Nå er det legalt i begynnelsen av livet, snart vil det være like naturlig å ta livet av sine gamle foreldre som er hjelpeløse og bare til byrde. Grensene flyttes nesten uten at vi merker det. For 27 år siden ble jeg gravid, ung og ulykkelig og vurderte abort, å nevne det for mine nærmeste var utenkelig, abort var tabu og fy fy og var verre enn å bære fram et barn i "skam" Dette var i det samme året som loven om selvbestemt abort kom. 20 år senere opplevde jeg at folk tok det som en selvfølge at jeg skulle ta abort fordi jeg hadde passert 38 år!! Selv legen sa at "du skal vel ta abort"! Det forteller om en utvikling jeg ikke liker. Nå snakkes det varmt for aktiv dødshjelp... Fra ditt innlegg:" abort var verre enn å bære frem et barn i skam". Skammet du deg veldig da du gikk gravid??????? Utvikling er no`dritt du *ironi* 0 Siter
fyrlykt Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Hva er ditt synspunkt når det gjelder abort kontra å føde et uønsket barn som vokser opp med foreldre, eller bare en forelder, som ikke har noen slags mulighet til å ta seg av barnet? Det er tusenvis av par som står i kø for å adoptere. Ta en titt på forum for adopsjon og les litt om venting og fortvilelse. Om mennesker hvis høyeste ønske er å gi et barn all den kjærlighet de har å gi. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Fra ditt innlegg:" abort var verre enn å bære frem et barn i skam". Skammet du deg veldig da du gikk gravid??????? Utvikling er no`dritt du *ironi* Det er milevis avstand mellom å akseptere at også ugifte blir gravid framfor å akseptere at liv kan tas av dage etter eget forgodtbefinnende. 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Hun er vel regnet som hjernedød? Hvordan vet man at hun ikke ønsker å dø? Skal hun ha kommunisert dette på noen måte? Nei, hun er hjerneskadet, ikke hjernedød. Om hun skal ha formidlet noe ang dødshjelp står det i vg i dag at hun har uttrykt at hun ikke vil dø. Men det er jo helt umulig for noen å vite. 0 Siter
Elis31 Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Hva er ditt synspunkt når det gjelder abort kontra å føde et uønsket barn som vokser opp med foreldre, eller bare en forelder, som ikke har noen slags mulighet til å ta seg av barnet? Jeg er for abort i starten av svangerskapet. Da jeg mener at det kan sammenlignes med naturens måte å avbryte svangerskap, når noe "ikke stemmer". Jeg tror også at sex og formering er en stor drift i mennesker, og at det derfor kan skje at man mister hodet. Men jeg forsvarer ikke mennesker som i utgangspunktet bruker abort som prevansjon bevist, hvis det finnes. I et intervju i KK for ikke så lenge siden sto et par foreldre frem og fortalte om hvor tøft det var å ha handikappede barn. Samfunnet stiller ikke opp for de. Derfor mener jeg at foreldre skal kunne avgjøre det abortspørsmålet selv, utifra sine egne ressurser de har tilgjengelig. Men fortrinnsvis så tidlig som mulig. Og jeg sier ikke at det er lett!! Men å sette grenser for hva som er aksebtabelt er vel det vanskelige spørsmålet. 0 Siter
sheba Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 jeg er så enig med deg flisa... satt akuurat å leste dette: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=271618 Hva har vi for rettigheter til å bestemme noe slikt?? det er grusomt! 0 Siter
sheba Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 PS!!! Skulle gjerne hatt telefonnummeret til dette sykehuset, eller dommeren!!! 0 Siter
sheba Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Skriv iveg alle som vil redde henne, hjelper kanskje ikke men vi har gjort noe!! [email protected] 0 Siter
flisa Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Hun er vel regnet som hjernedød? Hvordan vet man at hun ikke ønsker å dø? Skal hun ha kommunisert dette på noen måte? Hadde hun vært hjernedød hadde hun vært koblet til pustemsiner etc. etc. - det er hun ikke - hun puster selv - det er bare mat hun trenger hjelp til. 0 Siter
flisa Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Tror jeg må ha forklart meg meget uklart om det er det du tror jeg mener?? Det jeg mener er at jeg vet ikke om jeg skal stole på det jeg selv ser og tror. Eller eksperter/leger som uttaler seg. Berthold mente hun egentlig var bevistløs, men jeg vet jo ikke hvor nøye han har satt seg inn i saken. Og han mente at man ikke skulle forlenge et smertefult liv for enhver pris. Ettersom jeg skjønner så skjer dette i Norge også? Og da er det vel i samråd med familien? Og da tar man kanskje et valg utifra om man tror at noen blir grønnsak eller ikke. Men i denne situasjonen så er jo på en måte valget tatt for lenge siden, siden det er femten år siden det skjedde at hun skulle få leve vel. Berhold Grunfeldt mente ihvertfall at dette var en problemstilling vi ville få se mer og mer av, siden teknoligen er kommet så langt at det er mulig å holde "døde" mennesker i live(ikke ordrett hannes ord menn...) Jeg hadde ikke tatt ut slangen hennes det er ihvertfall sikkert. Ironien var ikke ment til deg, men sammen med deg Om Grunfeldt tror hun har et smertefullt liv, så sier han jo implisitt at hun har følelser - grøss. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.