flisa Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 President's Statement on Terri Schiavo The case of Terri Schiavo raises complex issues. Yet in instances like this one, where there are serious questions and substantial doubts, our society, our laws, and our courts should have a presumption in favor of life. Those who live at the mercy of others deserve our special care and concern. It should be our goal as a nation to build a culture of life, where all Americans are valued, welcomed, and protected - and that culture of life must extend to individuals with disabilities. # # # 0 Siter
shandy Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Jeg får lyst til å grine av det hele. Syntes det er så hjerterått og barbarisk at jeg finner ikke ord. Jeg har ikke sett nyhetene de siste dagene, men hørte så vidt på radioen i går. Jeg har hele tiden sagt det, at jeg skjønner foreldrene - som jo kjenner henne best. Man ser av bilder de viser at det foregår noe i hodet på denne stakkars dama, og tenk noe så grusomt som å sulte henne ut. Jeg fatter det bare ikke. Har ikke lest tråden nedover her, men det spiller ingen rolle for jeg har min mening uansett. Forferdelige greier. Du jeg skulle gjerne ha sendt deg en mail - er det greit. Har knota så inni hampen for å få kobla til lapen til mobilen at det ble rimelig sent. Jaja. God påske til alle uansett. Jeg og mine har det bra :-) 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Er FORELDRENE egoister??? Selvfølgelig er de egoister! Hvordan kan du være 100% sikker på at ikke foreldre og søsken også kjemper denne kampen for å få tak i pengene hennes, om enn etter at hun avslutter sitt vegitative liv på en såkalt normal måte? Det sies at disse låsningene hun har i bl.a. armene sine er smertefulle for henne, en smerte hun har måttet leve med i 15 år! Er det ikke egoisme å bestemme at dette er noe hun skal utholde? 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=271618 TENK om det er sånn at hun roper i skrekk???? Tenk om det er glede for å slippe? Saken er at ingen av oss vet med sikkerhet hva hun eventuelt prøver å meddele! 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 joda, i en tidligere tråd her er det flere fra DOL som syns det er helt greit. Man kan gjerne diskutere seg gul og blå, tror ikke en gang at vi som håper Terri skal få lov til å dø syns det er greit at hun sultes i hjel. Jeg bare syns det er så utrolig teit å så tvil om den ene partens motiver mens man syns den andre partens motiver angående det samme er helt ok. Mannen hennes er pengegrisk, foreldrene gjør dette av kjærlighet. Hvordan *vet* vi dette? 0 Siter
Gjest tale med to tunger Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 President's Statement on Terri Schiavo The case of Terri Schiavo raises complex issues. Yet in instances like this one, where there are serious questions and substantial doubts, our society, our laws, and our courts should have a presumption in favor of life. Those who live at the mercy of others deserve our special care and concern. It should be our goal as a nation to build a culture of life, where all Americans are valued, welcomed, and protected - and that culture of life must extend to individuals with disabilities. # # # Den samme presidenten tar ikke fem øre for å sette en sprøyte med GIFT i folk i fengslene. 0 Siter
flisa Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Den samme presidenten tar ikke fem øre for å sette en sprøyte med GIFT i folk i fengslene. ...og det er mer humant. 0 Siter
flisa Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Selvfølgelig er de egoister! Hvordan kan du være 100% sikker på at ikke foreldre og søsken også kjemper denne kampen for å få tak i pengene hennes, om enn etter at hun avslutter sitt vegitative liv på en såkalt normal måte? Det sies at disse låsningene hun har i bl.a. armene sine er smertefulle for henne, en smerte hun har måttet leve med i 15 år! Er det ikke egoisme å bestemme at dette er noe hun skal utholde? Så hun kan føle smerte, sier du? TENK litt da. Om hun er så hjernedød som folk skal ha det til - hadde hun ikke følt smerte! og skal hun SULTES ijhel nå plutselig etter 15 år? hvorfor? og hvorfor akkurat nå? Hva er det som har berettiget at hun har fått leve i 15 ÅR??? hva har forandret seg nå? 0 Siter
flisa Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Tenk om det er glede for å slippe? Saken er at ingen av oss vet med sikkerhet hva hun eventuelt prøver å meddele! Og når ingen vet - så dreper man henne! - Er du helt rar!! Det burde jo være om man er SIKKER på at hun er HJERNEDØD at de ville ta bort maten. Hvorfor er du så ivrig på at damen skal sultes ihjel? 0 Siter
flisa Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Man kan gjerne diskutere seg gul og blå, tror ikke en gang at vi som håper Terri skal få lov til å dø syns det er greit at hun sultes i hjel. Jeg bare syns det er så utrolig teit å så tvil om den ene partens motiver mens man syns den andre partens motiver angående det samme er helt ok. Mannen hennes er pengegrisk, foreldrene gjør dette av kjærlighet. Hvordan *vet* vi dette? Sannsynlighet? FORELDRE som stiller opp hele tiden, er på besøk, kan kommunisere, de har for pokker FØDT henne! MANNEN, som ikke vil at hun skal få hjelp til å bli bedre - men har ny samboer og barn. Hvem er det mest sannsynlighet for at snakker sant? Og tør du ta sjansen? Å ta sjansen på å gi liv må da være et mindre nederlag enn å ta sjansen på å ta livet av noen! og når drapsmetoden er å sulte henne ihjel - for det er ikke LOV å gi henne en sprøyte som de gjør med de dødsdømte, er det ikke DA, bedre å holde liv i henne, ta sjansen på at det er leve hun vil med sine smil? 0 Siter
Zarine Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Ja, det er vel alt åpenbart frå tidlegare innlegg at eg er imot det med nebb og klør... 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Og når ingen vet - så dreper man henne! - Er du helt rar!! Det burde jo være om man er SIKKER på at hun er HJERNEDØD at de ville ta bort maten. Hvorfor er du så ivrig på at damen skal sultes ihjel? Jeg er ikke ivrig etter at Terri skal sultes ihjel, at du i det hele tatt kan tillegge noen slike meninger er i seg selv grotesk. Det jeg vet, er at jeg selv ikke hadde ønsker å leve på den måten, at jeg hadde ønsket at mine nærmeste skulle fått slutt på dette såkalte livet mitt på den måten det overhodet var mulig *av*respekt*for*meg*. Ikke alle mener alt liv er like verdig å leve. Og stemmer det at hun har gitt uttrykk for å ikke ønske et slikt liv, ja, da syns jeg det er nesten grotest å påtvinge henne å leve videre. Hverken du eller jeg *vet* med sikkerhet hva hun har sagt og ikke sagt. 0 Siter
Gjest sandradee Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Det er tusenvis av par som står i kø for å adoptere. Ta en titt på forum for adopsjon og les litt om venting og fortvilelse. Om mennesker hvis høyeste ønske er å gi et barn all den kjærlighet de har å gi. Så du syns det er bedre å adoptere bort et barn enn å ta abort når det er "eneste utvei"? 0 Siter
fyrlykt Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Så du syns det er bedre å adoptere bort et barn enn å ta abort når det er "eneste utvei"? Spør du om jeg mener det er bedre å la barnet få leve sammen med andre foreldre framfor å havne i søppelbøtta på sykehuset? 0 Siter
Gjest knarp Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Fordi hun har en svær hjerneskade. CT/MR viiser at mer enn 90% av hjernen er borte. Og fordi muligheten for bedring ikke er tilstede. Hjernen kommer ikke tilbake. 0 Siter
Gjest sandradee Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Spør du om jeg mener det er bedre å la barnet få leve sammen med andre foreldre framfor å havne i søppelbøtta på sykehuset? Ja, det spør jeg om. Jeg er enig med Elis31 som syns det er greit med abort når det blir gjort tidlig. I mine øyne er det like ille å være barnløs som å måtte føde et barn man selv ikke skal ha. 0 Siter
fyrlykt Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Ja, det spør jeg om. Jeg er enig med Elis31 som syns det er greit med abort når det blir gjort tidlig. I mine øyne er det like ille å være barnløs som å måtte føde et barn man selv ikke skal ha. Det er fordi din tenkning og min tenkning er så langt fra hverandre. Min empati er hos det vergeløse barnet som blir drept, ikke hos den voksne som mener hun kan spille gud ved å sortere. 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=271556 Få henne til Norge? hvordan er reglene her? Ettersom jeg har sett intervjuer med norske leger så ville hun ikke blitt matet i Norge. Hun ville fått sonder trukket ut for lenge siden når det ble konstatert at det ikke var liv i hjernen, og at alle bevegelser kun var reflekser. USA Today skriver at Terri er en av mange tusen i USA som ikke får livsforlengende hjelp når det er konstatert så ødelagt hjerne. Tror du Terri ville blitt sondematet i 15 år hvis hun ikke hadde helseforsikring som betalte? Ikke tale om at Bush eller noen annen hadde vedtatt noen hastelov for at en ubemidlet svart gutt skulle bli sondematet av et offentlig sykehus på 16. året etter å ha blitt hjernedød. Jeg er ikke noen medisiner, men HVIS hun uomtvistelig er hjernedød synes jeg det er greit at sonden trekkes ut. 0 Siter
flisa Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Hva med å respektere hennes eget uttrykte ønske om å få dø om hun kom i en slik situasjon? Har ikke satt meg veldig godt inn i denne saken, men ut fra det jeg har fått med meg virker foreldrene svært egoistiske. da syns jeg du skulle sette deg inn i saken. 0 Siter
favn Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Jeg vet snart ikke hva jeg synes. Men jeg synes saken er særdeles guffen, og klarer ikke å legge den i fra meg. Synes det er helt horribelt å sulte henne ihjel. Synes og det ser ut som om hun har et liv når du ser henne på bilder. Men ettersom jeg skjønner er det tvil om dette. Og man vet snart ikke hva som er sant eller hva som er rykter. Foreksempel med motivene med mannen hennes. Hørte på et debattprogram på radioen i dag med Ludvig Nessa og Berhold Grunfeldt. For en gang skyld holder jeg vist med Ludvig Nessa som mener at hun må få leve. Men samtidig har jeg stor respekt for Berhold Grunfeldt. Men i denne saken mente han at hun burde få dø, for at hun hadde ikke et liv inni hjernen, det var kun reflekser og egentlig bare en biologisk masse igjen. Jeg regner med at en psykolog har peil på dette....?? Det som må være positivt med denne saken må være at alle kan ta et valg for selv i gitte situasjon og skrive et livstestamentet. Og jeg mener ærlig talt ikke hva jeg mener lenger. Men uansett hva du mener om aktiv og passiv dødshjelp... du greier ved å bestemme deg for hva du mener om å sulte og tørste hjelpeløse mennesker ihjel? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.