Gå til innhold

FU: Hvorfor er det greit for DEG at hun sulter ihjel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

*Vi kan spare den filosifiske diskunsjonen rundt om det å holde seg orientert gir sikker viten, til en annen gang ;o)'

"Dette er jo bare rør..."

Neida, det er ikke bare rør. Man kan ha ganske mange filosofiske diskusjoner om hva som gir sikker viten. Men det vet du vel...

"Med teskje: Jeg leser, lærer og holder meg orientert hva som foregår innenfor euthanasiproblematikken i Norge og i utlandet. Jeg har derfor en viss pekepinn på hva jeg snakker om.

Enn du?"

Enn jeg? Nei jeg har Ex. Phil og en god del fagfilosofi i mitt hovedfag, men er dårlig oppdatert "innenfor euthanasiproblematikken". Jeg synes kanskje at det å trekke inn hva filosofer mener om Terri sin livssituasjon blir å trekke denne diskusjonen litt vel langt. Så jeg begriper ikke helt hva din kunnskap om filosofi har med saken å gjøre i det hele tatt. Men jeg blir alltid litt "imponert" over folk som bruker fremmedord som argument...

'Jeg har hele tiden i denne diskusjonen lagt til grunn at jeg stoler på de legene som har uttalt seg, og som de dommene som er avsagt er basert på.'

"Da så."

Jepp! Da så.

Beste hilsen fra

Jeg har ikke sagt et ord om filosofi og filosofiske diskusjoner og begriper i det hele tatt ikke hva du snakker om nå.

Som svar på påstand om at ingen kan ha kunnskap om noe, prøvde jeg fånyttes å si at jeg faktisk har noe kunnskap om dødshjelp Men det spiller ingen rolle. Glem hele greia.

Fortsetter under...

• Svar 144
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

31

• flisa

24

• snø

14

• Logitechmusa

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jaha? Dama kommer med lyder, "aaaw" eller noe, når sonden dras ut, noe den gjør stadig vekk. Hvorfor er den ene tolkningen av det "aaaw" betyr bedre enn den annen? Du kan kanskje forklare det, du som er så smart og orientert. Poenget er at ingen *vet*. Og ja, dør hun kan det ikke gjøres om. Men for meg er det direkte ondskap å kreve at et annet menneske skal leve *hvis* det har seg sånn at vedkommende har gitt uttrykk om å slippe. Hvor reflektert tror du er menneske med 10% hjernekapasitet er i forhold til et menneske med 100% hjernekapasitet slik som Terri en gang hadde?

Du ønsker altså ikke å la tvilen komme språkløse Terri (og andre hjelpeløse) til gode, men synes det er greit å avlive dem for sikkerhets skyld.

Da tror jeg jammen meg du har rett i at jeg er smartere enn deg.

Skrevet

Jeg har ikke sagt et ord om filosofi og filosofiske diskusjoner og begriper i det hele tatt ikke hva du snakker om nå.

Som svar på påstand om at ingen kan ha kunnskap om noe, prøvde jeg fånyttes å si at jeg faktisk har noe kunnskap om dødshjelp Men det spiller ingen rolle. Glem hele greia.

"Jeg har ikke sagt et ord om filosofi og filosofiske diskusjoner og begriper i det hele tatt ikke hva du snakker om nå."

Neivel? Sitat fra et tidligere innlegg:

"Nei, jeg prøver å antyde at flertallet eller at 'legene' ikke med nødvendighet har rett. Du 'tror' legene vet best. Jeg _vet_ at medisinere og euthanasieksperter (filosofer) på langt nær er så enige som du skal ha det til."

Og i det innlegget jeg svarte på:

"Med teskje: Jeg leser, lærer og holder meg orientert hva som foregår innenfor euthanasiproblematikken i Norge og i utlandet. Jeg har derfor en viss pekepinn på hva jeg snakker om."

Jeg synes det ser ut som om du har sagt en hel del om filosofer og filosofi, jeg, men jeg snubla kanskje i fremmedordene dine? ;o)

Og jeg er også ferdigdiskutert, så det passer meg utmerket å avslutte her.

Beste hilsen fra

Skrevet

"Jeg har ikke sagt et ord om filosofi og filosofiske diskusjoner og begriper i det hele tatt ikke hva du snakker om nå."

Neivel? Sitat fra et tidligere innlegg:

"Nei, jeg prøver å antyde at flertallet eller at 'legene' ikke med nødvendighet har rett. Du 'tror' legene vet best. Jeg _vet_ at medisinere og euthanasieksperter (filosofer) på langt nær er så enige som du skal ha det til."

Og i det innlegget jeg svarte på:

"Med teskje: Jeg leser, lærer og holder meg orientert hva som foregår innenfor euthanasiproblematikken i Norge og i utlandet. Jeg har derfor en viss pekepinn på hva jeg snakker om."

Jeg synes det ser ut som om du har sagt en hel del om filosofer og filosofi, jeg, men jeg snubla kanskje i fremmedordene dine? ;o)

Og jeg er også ferdigdiskutert, så det passer meg utmerket å avslutte her.

Beste hilsen fra

Er det bruk av ordet eutanasi som har forvirret? Det er betegnelsen for aktiv dødshjelp og brukes av leger, helsepersonell og etikere.

An passant, det er fortsatt forvirrende - om enn egentlig uinteressant - at du trekker inn at jeg har diskutert andre ting i andre diskusjoner og med andre nick på dol.

Uansett, det er greit å avslutte - selv om jeg ennå ikke kan se at du har kommet med noen vettuge argumenter for å avlive Terri (og kanskje andre mennesker med hjerneskade?) utover at du 'tror legene har rett'. Til det er det å si at avlivingen av Terri ikke er en medisinsk, men en juridisk avgjørelse.

Gjest '!-o-!'
Skrevet

Du ønsker altså ikke å la tvilen komme språkløse Terri (og andre hjelpeløse) til gode, men synes det er greit å avlive dem for sikkerhets skyld.

Da tror jeg jammen meg du har rett i at jeg er smartere enn deg.

Hvorfor er det overhodet noen tvil hvis det har seg sånn at hun har sagt at hun ikke ønsker å bli holdt i live? Det skremmende er at enkelte her overhodet ikke ønsker å se på at Terri en gang har vært et menneske med meninger om dette, og at ektemannen, legene og retten har funnet det hensiktsmessig å imøtekomme ønskene hennes. Dette har overhodet ikke noe å gjøre med å være smart eller dum slik du gjerne vil ha det til, dette er respekt for et menneske.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...