Gyda Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Hvor vanlig er det at man kjører bil når man regelmessig tar medisin med varseltrekant på? Er dette noe man ikke skal gjøre - eller er det bare en veiledende og individuell sak? 0 Siter
Dorthe Skrevet 26. mars 2005 Skrevet 26. mars 2005 Det er veiledende her i landet. I hvert fall så lenge man holder seg på legens dosering. I Sverige er det forbudt og man blir straffet og mister sertifikatet. 0 Siter
amber sun Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Jeg bruker migrenemedisin innimellom, og på den er det trekant. Har kjørt med den, så sant jeg ikke har synsflimmer eller noe sånt. Fikk beskjed av legen at det hang mye sammen med at man totalt sett ble satt ut av selve migreneanfallet, og at det da kunne bli farlig dersom man etter å ha tatt medisinen også ble trøtt. Så jeg har sett det an fra gang til gang, i og med at det ikke har vært noe fullt og helt forbud, bare påvakt-trekant (sånn forsto jeg det på legen). I praksis vil det si at dersom jeg har vært svært tidlig ute med å ta migrenemedisinen, så går det bra. Et par ganger har jeg måttet stoppe i veikanten pga. flimmer og dobbeltsyn, da kjører jeg _selvfølgelig ikke_ før jeg ser helt vanlig og godt igjen. Dersom jeg tar medisinen sent i migreneanfallet, så lar jeg stort sett være å kjøre i noen timer, fordi jeg pleier å bli ganske trøtt og utkjørt en stund da. Hvordan dette er når man går på denne type medisiner regelmessig, vet jeg ikke. Men jeg vil tro legen har et bedre, og mer troverdig, svar på det. mvh 0 Siter
Kizza1365380506 Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Av ruspåvirkede sjåfører i trafikken, er de som kjører etter å ha brukt sterke medisiner det største mørketallet. Jeg ville tenkt meg grundig om. Enkelte medisiner sløver ned og får deg virkelig til å bli tregere i reaksjonen. Mvh 0 Siter
flisa Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 jeg holder meg unn abilkjøring da - i tilfelle jeg SKULLE komme bort i noe - det behøvde ikke å ha vært min skyld engang - men bedre føre var. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 jeg holder meg unn abilkjøring da - i tilfelle jeg SKULLE komme bort i noe - det behøvde ikke å ha vært min skyld engang - men bedre føre var. Men tenk på dem som spiser trekantmedisin hver dag f,eks antidepressiva, de kan jo ikke la være å kjøre hele tida. Jeg spiser Rivotril hver dag og blir ikke sløv i det hele tatt og kjører trygt. 0 Siter
Gjest knaske Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Men tenk på dem som spiser trekantmedisin hver dag f,eks antidepressiva, de kan jo ikke la være å kjøre hele tida. Jeg spiser Rivotril hver dag og blir ikke sløv i det hele tatt og kjører trygt. Antidepressiva er ikke trkantmedisin, hvertfall ikke mine. 0 Siter
Gjest knaske Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Å kjøre etter å ha inntatt "trekantmedisin" er som å kjøre i fylla. Det er ikke veiledende eller individuelt. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Antidepressiva er ikke trkantmedisin, hvertfall ikke mine. Det var mine og en av grunnene for at jeg sluttet med dem. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Å kjøre etter å ha inntatt "trekantmedisin" er som å kjøre i fylla. Det er ikke veiledende eller individuelt. Joda, det er det. Man får beskjed om at dersom man ikke blir sløv så kan man trygt kjøre. Dersom man spiser den samme medisinen hver dag er det sjelden man blir sløv etter noen måneder. Man kan ikke sitte inne hver dag pga medisinbruk man ikke blir sløv av. Spiser man medisiner en sjelden gang og blir sløv er det en selvfølge at man ikke kjører. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 http://www.helsenytt.no/artikler/trafikkfarlige_med.htm Du kan lese om det her 0 Siter
Gyda Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Men tenk på dem som spiser trekantmedisin hver dag f,eks antidepressiva, de kan jo ikke la være å kjøre hele tida. Jeg spiser Rivotril hver dag og blir ikke sløv i det hele tatt og kjører trygt. Samme her (Rivotril). Og dersom det skulle være ulovlig, slik som noen her antyder, ville vel legene ha påbud om å videreformidle til rette instans at førekortet skal bli inndradd ... Og da mener jeg selvfølgelig ved regelmessig bruk. 0 Siter
Gyda Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 http://www.helsenytt.no/artikler/trafikkfarlige_med.htm Du kan lese om det her Takk for den. Det var jo oppklarende da. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Samme her (Rivotril). Og dersom det skulle være ulovlig, slik som noen her antyder, ville vel legene ha påbud om å videreformidle til rette instans at førekortet skal bli inndradd ... Og da mener jeg selvfølgelig ved regelmessig bruk. Vi kan jo ikke stoppe å kjøre bil da. Forresten merker jeg ingenting av Rivotril, Paralgin Forte og Somadril blir jeg skikkelig rusa på og da kjører jeg aldri. 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Takk for den. Det var jo oppklarende da. ) 0 Siter
Gyda Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Vi kan jo ikke stoppe å kjøre bil da. Forresten merker jeg ingenting av Rivotril, Paralgin Forte og Somadril blir jeg skikkelig rusa på og da kjører jeg aldri. Nettopp. Vi må jo ut, og så lenge det ikke virker sløvende og legen sier OK - ja, så er det OK da. Paralgin Forte gjør meg litt susete, så da sitter jeg stille ... (Men det har jeg tatt bare et par-tre ganger da.) 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Nettopp. Vi må jo ut, og så lenge det ikke virker sløvende og legen sier OK - ja, så er det OK da. Paralgin Forte gjør meg litt susete, så da sitter jeg stille ... (Men det har jeg tatt bare et par-tre ganger da.) Jeg har spist mye Paralgin Forte men venner meg aldri til det. Fysj, det er en drittmedisin. Dårlig smertelindring og gir meg ekkel følelse. 0 Siter
Gyda Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Jeg har spist mye Paralgin Forte men venner meg aldri til det. Fysj, det er en drittmedisin. Dårlig smertelindring og gir meg ekkel følelse. Nettopp. Det virker som om Paralgin lammer hodet mye mer enn det det skal "lamme". Jeg brukte det mot brukne ribben en gang, men fant ut at vanlig Pinex i litt større dose tok smerten mye bedre. (Og så fikk jeg ha hodet i behold. Hehe.) 0 Siter
Dorthe Skrevet 27. mars 2005 Skrevet 27. mars 2005 Nettopp. Det virker som om Paralgin lammer hodet mye mer enn det det skal "lamme". Jeg brukte det mot brukne ribben en gang, men fant ut at vanlig Pinex i litt større dose tok smerten mye bedre. (Og så fikk jeg ha hodet i behold. Hehe.) Det viktigste er å ha hode i behold ) Jeg fikk forresten Nobligan som smertestillende sist jeg var på sykehuset og jeg beholdt hodet. Og så hjalp de også. Bevares, jeg ble skikkelig overrasket. Men jeg tror ikke jeg skal kjøre på dem heller. 0 Siter
Gyda Skrevet 27. mars 2005 Forfatter Skrevet 27. mars 2005 Det viktigste er å ha hode i behold ) Jeg fikk forresten Nobligan som smertestillende sist jeg var på sykehuset og jeg beholdt hodet. Og så hjalp de også. Bevares, jeg ble skikkelig overrasket. Men jeg tror ikke jeg skal kjøre på dem heller. Sikkert lurt å la være, ja. Men JA til Rivotril og bil! Hehe! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.