Gjest gutten20 Skrevet 3. februar 2001 Del Skrevet 3. februar 2001 Kjæresten min får plutselig problemer med å puste.. det vil si, hun kjenner det kanskje 5 minutter på forhånd. Det piper når hun puster og hun hoster opp masse slim. Søsteren min har astma og jeg trodde kanskje det var det hun hadde så vi prøvde et slik måleapparat som søsteren min har som måler pusten. Kjæresten min er 165 cm og veier 59 kg.. vanligvis klarer hun å blåse rundt 450, men når hun har disse "anfallene" kommer det plutselig ned i 200-250.. de varer ikke så lenge. det hjelper vanligvis med frisk luft hvis den ikke er for kald. Kan det være en slags allergi? Hun er nemlig helt ok i mange uker eller måneder innimellom.. er det noe vi kan gjøre for å lette pusten hennes mens det står på? legen sier at hun er frisk... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17894-wenche-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 3. februar 2001 Del Skrevet 3. februar 2001 Det er ganske skremmende når slike anfall kommer. Hun bør blåse PEF (jeg regner med at det er det dere har lånt) regelmessig 2 ganger daglig i 2-3 uker, skrive opp resultatene daglig og så ta dette med til legen. Det bør også selvsagt blåses når hun er dårlig. Gjerne da også 1 -2 uker. Dette gjør vi for å se variasjonene. Astma er nemlig en meget variabel tilstand, så PEF-mål over tid er et godt parameter. Jeg er fristet til å be henne låne din søster blå medisin ( den hun tar for anfall. Hun har snsynligvis Bricanyl eller Ventolin. Dette er helt ufarlig medisin, og er en god indikator på om dette kan være astma eller ikke, mot astma virker den nemlig meget godt stort sett. Om ikke noe hjelper, så ville jeg funnet meg en ny lege, gjerne en lungelege, i Oslo finnes det mange av dem, men jeg vet jo ikke hvor dere bor så det er vanskelig å gi dere råd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17894-wenche-allergi/#findComment-80506 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.