Gå til innhold

Hvem betaler for konfirmasjonen?

Anbefalte innlegg

Gjest betrakter
Skrevet

Per og Kari får barn.

Ole heter barnet.

Per og Kari skiller lag.

Kari gifter seg på nytt og stifter ny familie.

Så skal Ole konfirmeres.

Per har liten familie som kommer i konfirmasjonen til Ole.

Kari har stor familie som kommer i konfirmasjonen til Ole.

Hvordan fordeles utgiftene til konfirmasjonen til Ole?

Fifty-fifty?

Hva mener du?

Fortsetter under...

Skrevet

Utgiftene blir utregnet etter inntektene til foreldrene ifølge trygdekontoret.

Gjest betrakter
Skrevet

Utgiftene blir utregnet etter inntektene til foreldrene ifølge trygdekontoret.

Finnes det lover om dette?

Skrevet

Man spleiser på konfirmantens klær etc, og så fordeler man kuvertprisen etter som hvor mange gjester som kommer fra egen familie.

Skrevet

"Den bidragspliktige kan også pålegges å betale særtilskudd til dekning av særlige engangsutgifter (f.eks. til konfirmasjon eller tannregulering) etter søknad fra bidragsmottakeren."

sitat fra http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=aust_bsagder&path=serviceerkl_aering&path_sub=andre_mrytelser

Se evt. http://www.google.com/custom?domains=trygdeetaten.no&sitesearch=trygdeetaten.no&language=lang_no&q=konfirmasjon&SOK.x=0&SOK.y=0 for mer info.

Gjest togga
Skrevet

Det står noe om dette i Barnelova. Husker ikke helt.

Jeg syns personlig at det er hårreisende at den av foreldrene som har minst fam, skal betale like mye som den som har størst.

Man spleiser likt på klær, fotografering o.l., men deler mat etter kuvertpris som noen andre her foreslår.

Annonse

Skrevet

Lover og regler fins for det meste, og for utgifter til konfirmasjon. Det er helt uvesentlig fra hvem sin familie gjestene kommer og hvor mange. Hensynet til hvordan utgiftene fordeles blir beregnet utfra foreldrenes (mor og far) inntekt og betalingsevne. Da forutsettes det at trygdekontoret foretar beregningene. Man kan selvsagt ikke forvente å ha utgifter som kan ansees til å være forhøye enn hva man kunne ha forventet å være normalt dersom man søker dekning fra den andre av forelderen som ikke har den daglige omsorg for barnet.

Skrevet

Det er kun utgiftene til selskapet som fordeles. Klær blir ikke tatt med og heller ikke presang hvis du får det utregnet gjennom trygdekontoret.

Skrevet

Det er kun utgiftene til selskapet som fordeles. Klær blir ikke tatt med og heller ikke presang hvis du får det utregnet gjennom trygdekontoret.

Ikke konfirmasjonsbilder heller blir tatt med. Det beste er jo at foreldrene blir enige. Det koster jo rundt 800 kr hver av foreldrene å få trygdekontoret til å beregne dette i tillegg.

Skrevet

Ikke konfirmasjonsbilder heller blir tatt med. Det beste er jo at foreldrene blir enige. Det koster jo rundt 800 kr hver av foreldrene å få trygdekontoret til å beregne dette i tillegg.

Ja, jeg "klarte" å få 1630 kr fra faren gjennom trygdekontoret, det var halvparten av det de regnet som kostnader, så da lønner det seg klart ikke å ta det gjennom bidragsfogden.

Skrevet

Ja, jeg "klarte" å få 1630 kr fra faren gjennom trygdekontoret, det var halvparten av det de regnet som kostnader, så da lønner det seg klart ikke å ta det gjennom bidragsfogden.

hvor mye koster en konfirmasjon da?

Skrevet

hvor mye koster en konfirmasjon da?

Jeg lagde all maten selv og det var nesten alkoholfritt, tror jeg husker at den kom på rundt 5000 kr. Og det ble ikke noen tur til fotografen, det ble for dyrt.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

Vi delte som følger: Vi la sammen alle utgifter som hadde med selskapet å gjøre, mat, blomster, drikke, kaker etc og delte på antall personer som kom, og så betalte vi for "hver vår side". Altså min mann og jeg (jeg er den nye) betalte for oss, våre barn, og hans foreldre og bror m kone. Mammaen betalte for sine. Klær delte vi 50/50, og gave 100% hver for oss. Syns det var ganske kjekt jeg, spesielt siden de var en del fler enn oss.

Annonse

Skrevet

Jeg lagde all maten selv og det var nesten alkoholfritt, tror jeg husker at den kom på rundt 5000 kr. Og det ble ikke noen tur til fotografen, det ble for dyrt.

Syns det hørets ut som mye penger likevel vi skal ha konfirmasjon neste år.

Gjest Daisy
Skrevet

Trenger vel ikke profesjonell fotograf? Vi tok bildene selv da jeg konfirmerte meg.

Skrevet

Trenger vel ikke profesjonell fotograf? Vi tok bildene selv da jeg konfirmerte meg.

Hehe, jeg tok bildene av min eldste. Hun satt pent på huk i sin Sondrestakk i skogen rett bak huset - vi syns jo bildene var vakre - helt til noen sa at det ser ut som ho sitter og driter! - da ble det bare portrettbildene jeg fikk lov å kopiere! hehe

Skrevet

Syns det hørets ut som mye penger likevel vi skal ha konfirmasjon neste år.

Jeg skal love at pengene forsvant fort. Mange ting jeg ikke hadde tenkt på. Bare kakene kostet en halv formue, de kjøpte jeg for etter å ha laget en treretters så orket jeg ikke mer.

Skrevet

Vi tok jo bilder vi og da og videofilm.

Skrevet

Jeg skal love at pengene forsvant fort. Mange ting jeg ikke hadde tenkt på. Bare kakene kostet en halv formue, de kjøpte jeg for etter å ha laget en treretters så orket jeg ikke mer.

ÅÅÅÅ, nå skal jeg skryte litt - da jeg ble konfirmert bakte jeg alle kakene selv og sydde kjolen :) Så HA!

Skrevet

ÅÅÅÅ, nå skal jeg skryte litt - da jeg ble konfirmert bakte jeg alle kakene selv og sydde kjolen :) Så HA!

Ojojoj - det hadde ikke jeg klart :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...