Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har huslån i en liten sparebank, lånet er lite og jeg skulle gjerne lånt opp litt. Får penger i løpet av året, men trenger litt nå (ca. 25.000,-?). Noen som har noe anslag på hvor lang tid det tar å få det innvilget? Fås det på dagen eller tar det ukesvis?

Fortsetter under...

Rhea Silvia
Skrevet

Dersom du har et godt kundeforhold og ikke har gjort noe "tull" tidligere, så skal bankene kunne klare det på dagen.

Vi kjøpte bil i høst, kom over drømmebilen ( min manns drøm altså...) og da ordnet banken det slik at at vi kunne overtrekke kontoen en dag eller to før selve lånet var i boks.

Ukevis tror jeg neppe det tar uansett.

Skrevet

Dersom du har et godt kundeforhold og ikke har gjort noe "tull" tidligere, så skal bankene kunne klare det på dagen.

Vi kjøpte bil i høst, kom over drømmebilen ( min manns drøm altså...) og da ordnet banken det slik at at vi kunne overtrekke kontoen en dag eller to før selve lånet var i boks.

Ukevis tror jeg neppe det tar uansett.

Ok, tenkte å handle ski til meg og Lillemor nå nemlig, regner med det blir salg på ski nå etter påske. Skulle gjerne hatt dem til kommende helg!

I tillegg trenger jeg sårt nye briller...

Har et kortvarig kundeforhold, inngått for nesten 1 1/2 år siden, men har betalt inn over halve lånet (betalt inn over 300.000,-) på denne tiden så det skulle vel ikke være noe problem.

Skrevet

På det grunnlaget du har nevnt i denne tråden er ikke dette noe problem. Lånet får du i løpet av noen få dager.

Skrevet

Jeg spurte nettopp banken om det samme, men fikk det råd å ta opp et annet lån ved siden av i og med at inneværende befinner seg innenfor en limit hva angår fordelaktig rente, noe banken ikke kunne opprettholde ved en evt utvidelse av lånet.

Sagt med andre ord: Dersom du ikke beholder nåværende rente, bør du ta opp et eget lån.

Skrevet

Jeg spurte nettopp banken om det samme, men fikk det råd å ta opp et annet lån ved siden av i og med at inneværende befinner seg innenfor en limit hva angår fordelaktig rente, noe banken ikke kunne opprettholde ved en evt utvidelse av lånet.

Sagt med andre ord: Dersom du ikke beholder nåværende rente, bør du ta opp et eget lån.

Jeg beholder nåværende rente, ikke noe problem. Leiligheten er taksert til 3 - 3 1/2 gang lånets verdi så jeg kommer godt under 60% grensa. Det er jo ikke store lånet det er snakk om.

Annonse

Skrevet

Jeg beholder nåværende rente, ikke noe problem. Leiligheten er taksert til 3 - 3 1/2 gang lånets verdi så jeg kommer godt under 60% grensa. Det er jo ikke store lånet det er snakk om.

Hvis du skal låne såpass lite så spørs det om det lønner seg pga gebyrene ved refinansiering.

Jeg lånte 60 000 kr en gang og da lønte det seg ikke. Gebyrene ble høyere enn renteøkningen for å få et 2.prioriteringslån.

Skrevet

Hvis du skal låne såpass lite så spørs det om det lønner seg pga gebyrene ved refinansiering.

Jeg lånte 60 000 kr en gang og da lønte det seg ikke. Gebyrene ble høyere enn renteøkningen for å få et 2.prioriteringslån.

Hm? Så jeg kan ikke bare "øke" huslånet altså? Jeg er temmelig grønn på dette her, men skal innom banken en tur i morra tidlig tenker jeg.

skorpionfisken
Skrevet

Hm? Så jeg kan ikke bare "øke" huslånet altså? Jeg er temmelig grønn på dette her, men skal innom banken en tur i morra tidlig tenker jeg.

Du vet at arbeidsgiver kan gi deg lån på 2/3G (ca 44000) rentefritt og skattefritt? Forutsetningen er at du betaler det tilbake i løpet av 12 mnd.

Skrevet

Du vet at arbeidsgiver kan gi deg lån på 2/3G (ca 44000) rentefritt og skattefritt? Forutsetningen er at du betaler det tilbake i løpet av 12 mnd.

Det er ikke alle arbeidsgivere som tilbyr lån til ansatte. (Mulig du kjenner til Lillemus' arb.giver og vet at det er mulig der)

Gjest lånetageren
Skrevet

Vi hadde fem år igjen på huslånet vårt.

For en tid tilbake tok vi opp et lån på 100.000 i tillegg, kjøpte inn masse vi hadde lyst på :o), skikkelige kosedager :o), og UTEN at vi merket noen ting på utgiftene.

Vi tok dette lånet oppå huslånet.

Vi hadde pengene på kontoen iløpet av noen minutter, så fort signaturen var på papiret så var pengene på kontoen.

Skrevet

Jeg har gjort det to ganger men da lånte jeg ca 100 000, da lønte det seg.

Men dette kan de sikkert svare på i banken men det å refinansiere lån koster endel så selv om renta blir høyere så kan det lønne seg med to lån.

Jeg er ganske grønn jeg også. Og så kommer det jo an på din økonomi, da jeg lånte de 60 000 så betalte jeg de ned ganske raskt og jeg er ikke av de rike altså.

skorpionfisken
Skrevet

Det er ikke alle arbeidsgivere som tilbyr lån til ansatte. (Mulig du kjenner til Lillemus' arb.giver og vet at det er mulig der)

Har forstått det sånn at hun er bibliotekar. De fleste biblioteker er offentlige. De offentlige arbeidsgiverne gjør det.

Andre arbeidsgivere bestemmer selvfølgelig selv, men om de har litt solid økonomi så yter de vel såpass service til de ansatte?

Annonse

Skrevet

Har forstått det sånn at hun er bibliotekar. De fleste biblioteker er offentlige. De offentlige arbeidsgiverne gjør det.

Andre arbeidsgivere bestemmer selvfølgelig selv, men om de har litt solid økonomi så yter de vel såpass service til de ansatte?

Ikke der jeg jobber. :-(

Skrevet

Jeg har gjort det to ganger men da lånte jeg ca 100 000, da lønte det seg.

Men dette kan de sikkert svare på i banken men det å refinansiere lån koster endel så selv om renta blir høyere så kan det lønne seg med to lån.

Jeg er ganske grønn jeg også. Og så kommer det jo an på din økonomi, da jeg lånte de 60 000 så betalte jeg de ned ganske raskt og jeg er ikke av de rike altså.

Hva koster det å refinansiere et lån da? Regner med jeg betaler det og en god slant til inn i løpet av året, men det er nå jeg skulle hatt penger.

Skrevet

Hva koster det å refinansiere et lån da? Regner med jeg betaler det og en god slant til inn i løpet av året, men det er nå jeg skulle hatt penger.

Det aner jeg ikke nå men det er noen gebyrer så snakk med dem i banken. Du får jo sikkert et lite lån med sikkerhet i leiligheten til nesten like lav rente som du har nå.

thuva1365380402
Skrevet

Hvis dere har tinglyst et høyere beløp på huset, enn det dere faktisk har lånt. Så koster det ingenting i tinglysningsgebyrer å få nytt lån oppå det gamle.

Vi hadde fastrentelån på huset tidligere, og for et par år siden trengte vi litt ekstra. Vi hadde tidligere fått et godt råd av banken om at vi kunne tinglyse et høyere beløp på huset da vi refinansierte. For da slapp vi tinglysningsavgifter. Dette har vi benyttet oss av flere ganger. Ettersom vi hadde fastrente på huslånet, ble dette nye lånet et eget lån ved siden av. Veldig flott at man kan gjøre sånn. Hadde vi ikke fått tips fra banken om dette, hadde ikke jeg visst at vi kunne gjøre det sånn. Nå har vi igjen refinansiert, og har slått i sammen lånene til et lån igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...