Gjest thunderlips Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Det diskuteres ganske heftig her hvorvidt denne hjerneskadde damen i USA skal leve eller ikke. Men la meg spørre om en ting: Ville du ha ønsket å fortsette å leve hvis du var i samme situasjon? Jeg er ikke sikker, men jeg trur kanskje jeg ville foretrukket å dø. 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Gjennom andres erfaring tror jeg med 98% sikkerhet at jeg ville leve hvis jeg var i hennes situasjon. 0 Siter
favn Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Klart leve selv - og likeledes gjøre det jeg kunne for å opprettholde livet til mine nærmeste. Jeg er knallhard motstander av aktiv dødshjelp. 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Livet er hellig. Aktiv eller passiv "dødshjelp" er helt utenkelig. Smertelindring, ja, avlivning, nei. 0 Siter
psst Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 "Ville du ha ønsket å fortsette å leve hvis du var i samme situasjon?" Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg hadde ønsket. 0 Siter
snø Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Jeg tror ikke jeg ville leve om jeg var slik som Terri. På den andre siden, om jeg var sånn som Terri, så hadde det jo ikke spilt noen rolle om jeg levde eller ei, for min del i alle fall. Men jeg har sagt til min kjære et jeg ikke ønsker å holdes ved livet for en hver pris. Men jeg ser jo nå at jeg burde ha fått det skrftlig, bevitnet... Beste hilsen fra 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Når man er i den situasjonen har man i realiteten sluttet å eksistere som person (man har ikke lenger personlighet, tanker osv.). Slik sett blir problemstillingen litt irrelevant. Når det er sagt: Jeg er glad for at vi i Norge ikke holder mennesker med så omfattende hjerneskader kunstig i live. 0 Siter
sheba Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Enig med Mr Kahn jeg.. Synes det er skremmende å tenke på at vi alle kan havne i samme situasjon ute av stand til å si hva vi mener. Lurer litt på om dette har med resurser og økonomi og gjøre, det er skammelig.. 0 Siter
sheba Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Når man er i den situasjonen har man i realiteten sluttet å eksistere som person (man har ikke lenger personlighet, tanker osv.). Slik sett blir problemstillingen litt irrelevant. Når det er sagt: Jeg er glad for at vi i Norge ikke holder mennesker med så omfattende hjerneskader kunstig i live. har fått det intrykket av at hun ikke kan ta til seg næring selv, ellers var hun våken og viste følelser for dem rundt seg.. da kan man vel ikke si hun har sluttet å eksistere? 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 har fått det intrykket av at hun ikke kan ta til seg næring selv, ellers var hun våken og viste følelser for dem rundt seg.. da kan man vel ikke si hun har sluttet å eksistere? Hun viser ikke følelser for dem rundt seg, hun vet ikke en gang at de er der. Foreldrene tror åpenbart noe annet, og vrangforestillingen er forståelig ut fra situasjonen. Legene skulle latt Terri dø for 15 år sida, da hadde ikke foreldrene vært i denne fortvilte situasjonen. 0 Siter
Jeg er en annen Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Enig med Mr Kahn jeg.. Synes det er skremmende å tenke på at vi alle kan havne i samme situasjon ute av stand til å si hva vi mener. Lurer litt på om dette har med resurser og økonomi og gjøre, det er skammelig.. "Synes det er skremmende å tenke på at vi alle kan havne i samme situasjon ute av stand til å si hva vi mener." Saken er at i samme situasjon ville vi ikke mene noe som helst. Eller mener du at potteplantene i vinduskarmen din er tause fordi de ikke er i stand til å si hva de mener? 0 Siter
Lillemus Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 har fått det intrykket av at hun ikke kan ta til seg næring selv, ellers var hun våken og viste følelser for dem rundt seg.. da kan man vel ikke si hun har sluttet å eksistere? Våken kan hun vel ikke være, ei heller vise følelser - hun har jo vært hjernedød i 15 år! 0 Siter
snø Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 "Synes det er skremmende å tenke på at vi alle kan havne i samme situasjon ute av stand til å si hva vi mener." Saken er at i samme situasjon ville vi ikke mene noe som helst. Eller mener du at potteplantene i vinduskarmen din er tause fordi de ikke er i stand til å si hva de mener? Man burde vel strengt tatt ikke le av noe så alvorlig, men nå fikk du meg til å riste her jeg sitter :-)) Beste hilsen fra 0 Siter
Prozak Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 "Synes det er skremmende å tenke på at vi alle kan havne i samme situasjon ute av stand til å si hva vi mener." Saken er at i samme situasjon ville vi ikke mene noe som helst. Eller mener du at potteplantene i vinduskarmen din er tause fordi de ikke er i stand til å si hva de mener? "Eller mener du at potteplantene i vinduskarmen din er tause fordi de ikke er i stand til å si hva de mener?" Hvordan beviser du at en person i denne tilstanden er identisk med en potteplante? Og hvordan beviser du at en potteplante ikke har det vi kaller følelser? Fordi vi ikke kan forestille oss det? Fordi vitenskapen vår ikke omfatter akkurat det? Fordi de tingene vitenskapen har bestemt (les: stemt over) er sannheter tillater oss å konstruere sannheter? Err... Mange som er fryktelig skråsikre i denne saken, uten at det finnes en eneste mulighet til å være særlig sikker på noe som helst. ".................................." 0 Siter
Gjest thunderlips Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Klart leve selv - og likeledes gjøre det jeg kunne for å opprettholde livet til mine nærmeste. Jeg er knallhard motstander av aktiv dødshjelp. Det er så. Men kan en egentlig si at livet har noen særlig verdi når en er fullstendig lamma, og ute av stand til å kommunisere med omverdenen? Jeg tenker at det må være et helvete. Jeg tenker på Aksel Jensen... Han komuniserte riktignok med blunking og små trykk, men tanken om at døden må ha vært en lettelse for han er lett å tenke. Uten at jeg veit. 0 Siter
shandy Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Man burde vel strengt tatt ikke le av noe så alvorlig, men nå fikk du meg til å riste her jeg sitter :-)) Beste hilsen fra Hvis du har hjerte til å le av dette så har du en meget dårlig sans for humor. Det er tydelig at du ikke har vært i nærheten av å ha kontakt med mennesker som ikke er så heldige som deg. 0 Siter
Prozak Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Når man er i den situasjonen har man i realiteten sluttet å eksistere som person (man har ikke lenger personlighet, tanker osv.). Slik sett blir problemstillingen litt irrelevant. Når det er sagt: Jeg er glad for at vi i Norge ikke holder mennesker med så omfattende hjerneskader kunstig i live. "Når man er i den situasjonen har man i realiteten sluttet å eksistere som person (man har ikke lenger personlighet, tanker osv.)" Bevis det. "...................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Hun viser ikke følelser for dem rundt seg, hun vet ikke en gang at de er der. Foreldrene tror åpenbart noe annet, og vrangforestillingen er forståelig ut fra situasjonen. Legene skulle latt Terri dø for 15 år sida, da hadde ikke foreldrene vært i denne fortvilte situasjonen. "Hun viser ikke følelser for dem rundt seg, hun vet ikke en gang at de er der." Igjen, bevis det. Når alle kroppsfunksjoner er ute av funksjon, og vedkommende ikke har noen måter å kommunisere på, så er det like umulig å bevise at vedkommende er bevisst som å bevise det motsatte. "..................................." 0 Siter
shandy Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Våken kan hun vel ikke være, ei heller vise følelser - hun har jo vært hjernedød i 15 år! Hun er ikke hjernedød, men hjerneskadet. Hvor mange ganger skal man spa dette inn i hodet på folk her på dol. 0 Siter
Prozak Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Hvis du har hjerte til å le av dette så har du en meget dårlig sans for humor. Det er tydelig at du ikke har vært i nærheten av å ha kontakt med mennesker som ikke er så heldige som deg. Sansynligvis lo hun av den meningsløse sammenligningen, og det er fullt mulig uten å le av tilfellet Terri. ".................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.