Gå til innhold

Liv eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du har hjerte til å le av dette så har du en meget dårlig sans for humor.

Det er tydelig at du ikke har vært i nærheten av å ha kontakt med mennesker som ikke er så heldige som deg.

Så jeg har dårlig humor fordi jeg ler av tanken på at potteplantne mine står i vinduet og hyler inni seg fordi jeg glemmer å vanne dem??

Deg om det :-))

"Det er tydelig at du ikke har vært i nærheten av å ha kontakt med mennesker som ikke er så heldige som deg."

Og det er tydelig for meg at du overhode ikke har peiling på hva jeg har og ikke har opplevd her i livet :-)

Beste hilsen fra

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

21

• snø

13

• shandy

9

• favn

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville leve om jeg var slik som Terri. På den andre siden, om jeg var sånn som Terri, så hadde det jo ikke spilt noen rolle om jeg levde eller ei, for min del i alle fall.

Men jeg har sagt til min kjære et jeg ikke ønsker å holdes ved livet for en hver pris.

Men jeg ser jo nå at jeg burde ha fått det skrftlig, bevitnet...

Beste hilsen fra

"På den andre siden, om jeg var sånn som Terri, så hadde det jo ikke spilt noen rolle om jeg levde eller ei, for min del i alle fall."

Hvordan i all verden skal du, eller noen andre, ha mulighet til å vite hva hun vil, eller hva dere hadde villet selv? Man VET ikke engang hvilken tilstand hun er i.

"Hvis jeg var sånn..." Sånn hva?

"..................................."

Skrevet

Sansynligvis lo hun av den meningsløse sammenligningen, og det er fullt mulig uten å le av tilfellet Terri.

".................................."

Ingen av dere har rett :-) Jeg lo ikke av sammenlikningen, jeg lo ikke av Terri. Jeg lo av plantene mine som står i vinduet og hylskriker på vann ;o)

Beste hilsen fra

Skrevet

Det er så. Men kan en egentlig si at livet har noen særlig verdi når en er fullstendig lamma, og ute av stand til å kommunisere med omverdenen? Jeg tenker at det må være et helvete.

Jeg tenker på Aksel Jensen... Han komuniserte riktignok med blunking og små trykk, men tanken om at døden må ha vært en lettelse for han er lett å tenke. Uten at jeg veit.

"Uten at jeg veit."

Der har vi cluet. Vi vet ikke - de vet ikke - ingen vet.

"...................................."

Skrevet

Det er så. Men kan en egentlig si at livet har noen særlig verdi når en er fullstendig lamma, og ute av stand til å kommunisere med omverdenen? Jeg tenker at det må være et helvete.

Jeg tenker på Aksel Jensen... Han komuniserte riktignok med blunking og små trykk, men tanken om at døden må ha vært en lettelse for han er lett å tenke. Uten at jeg veit.

Leste da virkelig i et interjuv at han var glad for hver dag han levde.

Skrevet

"Når man er i den situasjonen har man i realiteten sluttet å eksistere som person (man har ikke lenger personlighet, tanker osv.)"

Bevis det.

....eller bevis det motsatte....

Det er fullt mulig å tenke for mye også, tror jeg....

Beste hilsen fra

Skrevet

Klart leve selv - og likeledes gjøre det jeg kunne for å opprettholde livet til mine nærmeste.

Jeg er knallhard motstander av aktiv dødshjelp.

"Jeg er knallhard motstander av aktiv dødshjelp."

Jeg skjønner alle som er motstandere, og som synes det er et fryktelig vanskelig spørsmål. Men hvordan man kan være "knallhard motstander" er litt rart å forstå, iom. at det tross alt i bunn og grunn dreier seg om individets rett til å bestemme over seg selv og sitt liv / sin skjebne.

Dødshjelp, aktivt eller passivt, har ingen relevans i denne sammenhengen overhodet - fordi ingen vet hva hun VIL. Dødshjelp er helt og holdent ut i fra et individs eget ønske og egen avgjørelse.

Skrevet

....eller bevis det motsatte....

Det er fullt mulig å tenke for mye også, tror jeg....

Beste hilsen fra

Ja, selfølgelig. Men hvis det er like sansynlig at vedkommende "eksisterer" som det motsatte, hvordan kan det være riktig å gjøre noe annet enn å handle ut i fra at vedkommende eksisterer?

"....................................."

Skrevet

Så jeg har dårlig humor fordi jeg ler av tanken på at potteplantne mine står i vinduet og hyler inni seg fordi jeg glemmer å vanne dem??

Deg om det :-))

"Det er tydelig at du ikke har vært i nærheten av å ha kontakt med mennesker som ikke er så heldige som deg."

Og det er tydelig for meg at du overhode ikke har peiling på hva jeg har og ikke har opplevd her i livet :-)

Beste hilsen fra

"Og det er tydelig for meg at du overhode ikke har peiling på hva jeg har og ikke har opplevd her i livet :-)"

Det har du nok rett i, at jeg ikke vet hva du har opplevd.

Men jeg er ganske så sikker på at du ikke har vært i nærheten av mennesker med hjerneskade av omfattende art - da ville du ikke skrevet slikt.

Eller jo, det finnes jo dem som vil kvitte seg med alt som ikke passer uansett.

Jeg tror jeg lar være å skrive hva jeg kunne tenkt meg å slippe.

Skrevet

"Hun viser ikke følelser for dem rundt seg, hun vet ikke en gang at de er der."

Igjen, bevis det. Når alle kroppsfunksjoner er ute av funksjon, og vedkommende ikke har noen måter å kommunisere på, så er det like umulig å bevise at vedkommende er bevisst som å bevise det motsatte.

Det finnes vel strengt tatt instrumenter som kan måle hjerneaktivitet, finnes det ikke.

Jeg vet at det finnes folk som rammes av hjerneslag, hvor de mister all evne til å kommunisere, både ved hjelp av ord og bevegelser. Men her får man likevel utslag på hjerneaktivitet. Hvis en person ikke reagerer på smerte, ikke på berøring, ikke på stemmer - er dette et bevisst menneske da? Lever dette mennesket, eller eksisterer det bare. Og i så tilfelle , for hvem eksisterer det? Ikke for sin egen skyld i alle fall...?

Beste hilsen fra

Skrevet

"Og det er tydelig for meg at du overhode ikke har peiling på hva jeg har og ikke har opplevd her i livet :-)"

Men jeg er ganske så sikker på at du ikke har vært i nærheten av mennesker med hjerneskade av omfattende art - da ville du ikke skrevet slikt.

Skjønte du ikke hva hun sa? Hun lo av tanken på at potteplantene hennes var lei seg fordi hun glemte å vanne dem. Er det virkelig mulig å ikke forstå at det var snakk om å le av DET, og IKKE av denne personen?

Og kom ikke med at man ikke skal spøke i samme åndedrett som alvorlige ting - det er for puritansk.

Skrevet

"Men jeg er ganske så sikker på at du ikke har vært i nærheten av mennesker med hjerneskade av omfattende art - da ville du ikke skrevet slikt."

Nei, jeg har ikke hatt nærkontakt med mennesker som er så hjerneskadet at de ikke føler/tenker.

Men hvis jeg bare skulle ha rett til å uttale meg om ting jeg har personlig erfaring med, så er det ganske mye jeg måtte forholdt meg taus om.

Og jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er ille å le av tanken på at potteplanter _egentlig_ har tanker og følelser, men mangler evnen til å uttrykke seg.

Beste hilsen fra

Skrevet

Ingen av dere har rett :-) Jeg lo ikke av sammenlikningen, jeg lo ikke av Terri. Jeg lo av plantene mine som står i vinduet og hylskriker på vann ;o)

Beste hilsen fra

"Man burde vel strengt tatt ikke le av noe så alvorlig, men nå fikk du meg til å riste her jeg sitter :-))"

Ja, det er jo ikke så greit for andre å tenke seg til hva som foregår inne i ditt hode - ikke sant.

Men heldigvis for deg, så kan du jo skrive det.

Skrevet

Det finnes vel strengt tatt instrumenter som kan måle hjerneaktivitet, finnes det ikke.

Jeg vet at det finnes folk som rammes av hjerneslag, hvor de mister all evne til å kommunisere, både ved hjelp av ord og bevegelser. Men her får man likevel utslag på hjerneaktivitet. Hvis en person ikke reagerer på smerte, ikke på berøring, ikke på stemmer - er dette et bevisst menneske da? Lever dette mennesket, eller eksisterer det bare. Og i så tilfelle , for hvem eksisterer det? Ikke for sin egen skyld i alle fall...?

Beste hilsen fra

"Det finnes vel strengt tatt instrumenter som kan måle hjerneaktivitet, finnes det ikke."

Og hva baserer de målingene seg på? Jo, de baserer seg på ting vitenskapen kjenner og kan forholde seg til. Man kan ikke måle noe man ikke vet noe om. Det er derfor korrekt at vi har instrumenter som kan måle det vi vet er hjerneaktivitet AV EN TYPE VI KJENNER TIL OG KAN MÅLE. Om dette er den eneste typen hjerneaktivitet, og hvorvidt man kan utelukke hjerneaktivitet på den måten, er et helt annet spørsmål.

Skrevet

"Men jeg er ganske så sikker på at du ikke har vært i nærheten av mennesker med hjerneskade av omfattende art - da ville du ikke skrevet slikt."

Nei, jeg har ikke hatt nærkontakt med mennesker som er så hjerneskadet at de ikke føler/tenker.

Men hvis jeg bare skulle ha rett til å uttale meg om ting jeg har personlig erfaring med, så er det ganske mye jeg måtte forholdt meg taus om.

Og jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er ille å le av tanken på at potteplanter _egentlig_ har tanker og følelser, men mangler evnen til å uttrykke seg.

Beste hilsen fra

"Og jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er ille å le av tanken på at potteplanter _egentlig_ har tanker og følelser, men mangler evnen til å uttrykke seg."

VIL man ta ting i værste, og eventuell gal mening, så får man det til :-)

Skrevet

Ja, selfølgelig. Men hvis det er like sansynlig at vedkommende "eksisterer" som det motsatte, hvordan kan det være riktig å gjøre noe annet enn å handle ut i fra at vedkommende eksisterer?

"....................................."

...fordi man derfra kan trekke det så langt som at dette mennesket da eksisterer uavhengig av kroppen sin, og vil fortsette å gjøre det selv om man avslutter den??

Men det er litt for sent for meg for slike diskusjoner som dette :-))

Beste hilsen fra

Skrevet

Beste hilsen fra

Det var det jeg trodde - uttrykte meg feil :-)

Skrevet

"Man burde vel strengt tatt ikke le av noe så alvorlig, men nå fikk du meg til å riste her jeg sitter :-))"

Ja, det er jo ikke så greit for andre å tenke seg til hva som foregår inne i ditt hode - ikke sant.

Men heldigvis for deg, så kan du jo skrive det.

"Men heldigvis for deg, så kan du jo skrive det."

...og det gjorde hun.

Skrevet

Skjønte du ikke hva hun sa? Hun lo av tanken på at potteplantene hennes var lei seg fordi hun glemte å vanne dem. Er det virkelig mulig å ikke forstå at det var snakk om å le av DET, og IKKE av denne personen?

Og kom ikke med at man ikke skal spøke i samme åndedrett som alvorlige ting - det er for puritansk.

Du skjønte det jo ikke du heller.

Det så bare så galt ut, og det har jeg svart henne på også.

Som sagt, hva hun humrer og ler av inne i seg selv, vet jo bare hun - helt til hun forklarer eller bortforklarer.

Skrevet

"Og jeg forstår fremdeles ikke hvorfor det er ille å le av tanken på at potteplanter _egentlig_ har tanker og følelser, men mangler evnen til å uttrykke seg."

VIL man ta ting i værste, og eventuell gal mening, så får man det til :-)

Jepp! Det har du rett i :-)

Heldigvis vannet jeg plantene mine i dag, så de står ikke lengre taust og skriker.

Om jeg ikke drukna dem da :o)

Beste hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...