Prozak Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 ...fordi man derfra kan trekke det så langt som at dette mennesket da eksisterer uavhengig av kroppen sin, og vil fortsette å gjøre det selv om man avslutter den?? Men det er litt for sent for meg for slike diskusjoner som dette :-)) Beste hilsen fra "...fordi man derfra kan trekke det så langt som at dette mennesket da eksisterer uavhengig av kroppen sin, og vil fortsette å gjøre det selv om man avslutter den??" Da innfører man ENDA ET usikkert element, og det er ikke tilrådelig når man allerede har et fra før. Men rent filosofisk er jeg med på tankegangen. Men det er forskjell på folosofi og et konkret tilfelle. "..............................." 0 Siter
Prozak Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Du skjønte det jo ikke du heller. Det så bare så galt ut, og det har jeg svart henne på også. Som sagt, hva hun humrer og ler av inne i seg selv, vet jo bare hun - helt til hun forklarer eller bortforklarer. Skjønte jeg det ikke? Jo, jeg gjorde det. Jeg uttrykte meg feil, men for meg var det innlysende at det var tanken på potteplantene hun lo av. Uansett så skjønte jeg at hun IKKE lo av denne personens skjebne. "..................................." 0 Siter
shandy Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Det var det jeg trodde - uttrykte meg feil :-) ".................................." "Det var det jeg trodde - uttrykte meg feil :-)" Ummm, etterpåklok, jojo :-) 0 Siter
snø Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 "Man burde vel strengt tatt ikke le av noe så alvorlig, men nå fikk du meg til å riste her jeg sitter :-))" Ja, det er jo ikke så greit for andre å tenke seg til hva som foregår inne i ditt hode - ikke sant. Men heldigvis for deg, så kan du jo skrive det. Jepp, jeg kan skrive det, si det, vise det med kroppen. Og fester man masse dingsebomser på hodet mitt, så vil disse vise (urovekkende...) stor aktivitet. Selv om det sikkert er mange som mener at jeg kommer med en del hjernedøde uttalelser, og av og til gjør en del bevisstløse handlinger, så hadde du hadde IKKE fått en haug med leger til å si at jeg ikke har hjerneaktivitet som er forenelig med liv. Kall meg dum og godtroende, men i denne saken velger jeg å forholde meg til hva legene sier, ikke til hva mannen eller foreldrene til Terri mener. Og så krysser jeg fingrene for at ingen noen gang finner ut at planter har et liv ut over det å være dekorative - jeg vil bli tiltalt for massemord! ;o) Beste hilsen fra 0 Siter
snø Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 "På den andre siden, om jeg var sånn som Terri, så hadde det jo ikke spilt noen rolle om jeg levde eller ei, for min del i alle fall." Hvordan i all verden skal du, eller noen andre, ha mulighet til å vite hva hun vil, eller hva dere hadde villet selv? Man VET ikke engang hvilken tilstand hun er i. "Hvis jeg var sånn..." Sånn hva? "..................................." "Hvordan i all verden skal du, eller noen andre, ha mulighet til å vite hva hun vil, eller hva dere hadde villet selv? Man VET ikke engang hvilken tilstand hun er i." Man vet ut i fra det man i dag kan vite hvordan hun har det. Om det finnes andre former for bevisstheter enn det vi med dagens teknologi kan måle blir for dumt å ta med i regnestykket - mener jeg! Jeg velger å tro (nei, jeg kan ikke vite, det har du rett i!) at om mitt liv var et liv der jeg lå strekk ut, uten mulighet til å kommunisere med omverden på noen som helst måte, at jeg da ville tatt sjansen på å finne ut hva som var "på den andre siden" - mindre spennende enn det "livet" jeg hadde hatt kunne det umulig være. Og nei, jeg snakker ikke for Terri, jeg snakker hypotetisk ut fra hva jeg tror om meg selv i en tilsvarende situasjon. Altså - om all EKSISTERENDE legevitenskap viste at jeg ikke hadde noen fungerende hjerne, og jeg overhode ikke var i stand til å kommunisere, selv om jeg _egentlig_ hadde en bevissthet, så _antar_ jeg at jeg ville valgt å dø (hva nå enn døden er .- det kan vi jo heller ikke vite...). Men heldigvis så slipper jeg å ta slike eventualiteter inn over meg, for det blir aldri mitt valg. Og så lenge vi bor i Norge, og lovene ikke endres, så blir det heldigvis heller ikke min kjæres valg. Takk og pris! Beste hilsen fr 0 Siter
shandy Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Jepp, jeg kan skrive det, si det, vise det med kroppen. Og fester man masse dingsebomser på hodet mitt, så vil disse vise (urovekkende...) stor aktivitet. Selv om det sikkert er mange som mener at jeg kommer med en del hjernedøde uttalelser, og av og til gjør en del bevisstløse handlinger, så hadde du hadde IKKE fått en haug med leger til å si at jeg ikke har hjerneaktivitet som er forenelig med liv. Kall meg dum og godtroende, men i denne saken velger jeg å forholde meg til hva legene sier, ikke til hva mannen eller foreldrene til Terri mener. Og så krysser jeg fingrene for at ingen noen gang finner ut at planter har et liv ut over det å være dekorative - jeg vil bli tiltalt for massemord! ;o) Beste hilsen fra Jeg forholder meg til det jeg ser og leser, samt at jeg har en god del erfaring med hjerneskadde. Snakker vi om planter her, snakker vi lunch - hæ :-) Har ikke ei eneste plante inne jeg, blir bare fluer og dritt av det og så dauer de, men det var jo noe annet :-) Planter ER noe annet ja. 0 Siter
snø Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Jeg forholder meg til det jeg ser og leser, samt at jeg har en god del erfaring med hjerneskadde. Snakker vi om planter her, snakker vi lunch - hæ :-) Har ikke ei eneste plante inne jeg, blir bare fluer og dritt av det og så dauer de, men det var jo noe annet :-) Planter ER noe annet ja. "Planter ER noe annet ja. " Eller ER det noe annet...? Blir litt usikker av Prozak sine "man kan jo aldri vite"-holdninger ;o) Du har jo et rent rulleblad som ikke har planter, men hvis planger tenker & føler, ligger jeg syyyyltynt ann om de som tror på Høyere Makter har rett i sin tro ;o) ...og hvordan jeg klarte å rote meg inn i denne Terry-diskusjonen aner jeg ikke. Beste hilsen fra 0 Siter
Dorthe Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 "Hvordan i all verden skal du, eller noen andre, ha mulighet til å vite hva hun vil, eller hva dere hadde villet selv? Man VET ikke engang hvilken tilstand hun er i." Man vet ut i fra det man i dag kan vite hvordan hun har det. Om det finnes andre former for bevisstheter enn det vi med dagens teknologi kan måle blir for dumt å ta med i regnestykket - mener jeg! Jeg velger å tro (nei, jeg kan ikke vite, det har du rett i!) at om mitt liv var et liv der jeg lå strekk ut, uten mulighet til å kommunisere med omverden på noen som helst måte, at jeg da ville tatt sjansen på å finne ut hva som var "på den andre siden" - mindre spennende enn det "livet" jeg hadde hatt kunne det umulig være. Og nei, jeg snakker ikke for Terri, jeg snakker hypotetisk ut fra hva jeg tror om meg selv i en tilsvarende situasjon. Altså - om all EKSISTERENDE legevitenskap viste at jeg ikke hadde noen fungerende hjerne, og jeg overhode ikke var i stand til å kommunisere, selv om jeg _egentlig_ hadde en bevissthet, så _antar_ jeg at jeg ville valgt å dø (hva nå enn døden er .- det kan vi jo heller ikke vite...). Men heldigvis så slipper jeg å ta slike eventualiteter inn over meg, for det blir aldri mitt valg. Og så lenge vi bor i Norge, og lovene ikke endres, så blir det heldigvis heller ikke min kjæres valg. Takk og pris! Beste hilsen fr Saken er den at den dagen du kanskje ligger der får andre verdier i livet enn du har nå. Andre ønsker og andre ting som gleder deg som du ikke har tid til å se fordi du er opptatt av helt andre ting. 0 Siter
muriel Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Aner ikke. Men hvis jeg hadde hatt evnen til å se, tenke og sanse i behold, så hadde jeg ihvertfall foretrukket en heidundrende overdose framfor å bli sultet til døde. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Jeg ville definitvt ikke ønsket å blitt holdt i live i en slik situasjon. Selv om jeg hadde hatt følelser og tankeevner intakt, ville jeg blitt heidundrende gal etter veldig kort tid om jeg ikke hadde hatt muligheten til å uttrykke meg. 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 28. mars 2005 Skrevet 28. mars 2005 Jeg ville foretrukket å dø. Tror jeg nå. På en annen side kan man ikke vite det før man er i situasjonen. Og er man i situasjonen vet man ikke nok til å vite det. Og jeg vet dessuten ikke nok til å vite hvordan det er å være i den situasjonen. Men mindre jeg kommer i det. Og da vil jeg vite for lite til å vite. Osv, osv. Bank i bordet! 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 "Eller mener du at potteplantene i vinduskarmen din er tause fordi de ikke er i stand til å si hva de mener?" Hvordan beviser du at en person i denne tilstanden er identisk med en potteplante? Og hvordan beviser du at en potteplante ikke har det vi kaller følelser? Fordi vi ikke kan forestille oss det? Fordi vitenskapen vår ikke omfatter akkurat det? Fordi de tingene vitenskapen har bestemt (les: stemt over) er sannheter tillater oss å konstruere sannheter? Err... Mange som er fryktelig skråsikre i denne saken, uten at det finnes en eneste mulighet til å være særlig sikker på noe som helst. ".................................." Den var ganske dyp. Og betenkende. Kanskje potteplanter har følelser? Hva vet vi? 0 Siter
Gjest Seriemorder-Daisy Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Jepp! Det har du rett i :-) Heldigvis vannet jeg plantene mine i dag, så de står ikke lengre taust og skriker. Om jeg ikke drukna dem da ) Beste hilsen fra Herregud, planten min har vært alene hjemme i hele påsken! 0 Siter
flisa Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Den var ganske dyp. Og betenkende. Kanskje potteplanter har følelser? Hva vet vi? Og tenk om fisker hadde stemme - og skrek helt villt når du dro dem over ripa på båten -og de hadde kroken i øyet...*GRØSS* 0 Siter
Gjest Pyse-Daisy Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Og tenk om fisker hadde stemme - og skrek helt villt når du dro dem over ripa på båten -og de hadde kroken i øyet...*GRØSS* JEG skriker høyt når noen drar kroken gjennom øyet og oppover ripa. På fisken altså. hehe. Fordi det ser ekkelt ut, da. 0 Siter
flisa Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 JEG skriker høyt når noen drar kroken gjennom øyet og oppover ripa. På fisken altså. hehe. Fordi det ser ekkelt ut, da. Jeg sitter og gleder meg til agurksalat, nypoteter og rømme til jeg - men så er jeg en ond, kald gammel dame også :-) 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Jeg sitter og gleder meg til agurksalat, nypoteter og rømme til jeg - men så er jeg en ond, kald gammel dame også :-) Ikke så fryktelig glad i fisk. Kanskje det har noe med det å gjøre? 0 Siter
flisa Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Ikke så fryktelig glad i fisk. Kanskje det har noe med det å gjøre? Der har du det- og jeg er i MOT sportsfiske også jeg da -men det tør jeg ikke skrive her på DOL - jeg mener fisk man tar skal spises.:-) Husker jeg var dritforbanna på han Bård Tufte Johansen for et par år siden om den saken.- 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Der har du det- og jeg er i MOT sportsfiske også jeg da -men det tør jeg ikke skrive her på DOL - jeg mener fisk man tar skal spises.:-) Husker jeg var dritforbanna på han Bård Tufte Johansen for et par år siden om den saken.- Den er jeg for ung til å huske, hi hi. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.