Gå til innhold

Liv eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så. Men kan en egentlig si at livet har noen særlig verdi når en er fullstendig lamma, og ute av stand til å kommunisere med omverdenen? Jeg tenker at det må være et helvete.

Jeg tenker på Aksel Jensen... Han komuniserte riktignok med blunking og små trykk, men tanken om at døden må ha vært en lettelse for han er lett å tenke. Uten at jeg veit.

Interessant. Mennesket har verdi, mer eller mindre alt etter som hjernen fungerer altså.

Hvor synes du / eller noen, at grensen for verdiløs går?

Terri er tydeligvis verdiløs i og med at domstolene fradømmer henne tilgang på næring med den hensikt at hun skal dø. Det gjør vi ikke med dyrene en gang.

• Svar 117
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

21

• snø

13

• shandy

9

• favn

8

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Og det er tydelig for meg at du overhode ikke har peiling på hva jeg har og ikke har opplevd her i livet :-)"

Det har du nok rett i, at jeg ikke vet hva du har opplevd.

Men jeg er ganske så sikker på at du ikke har vært i nærheten av mennesker med hjerneskade av omfattende art - da ville du ikke skrevet slikt.

Eller jo, det finnes jo dem som vil kvitte seg med alt som ikke passer uansett.

Jeg tror jeg lar være å skrive hva jeg kunne tenkt meg å slippe.

'Eller jo, det finnes jo dem som vil kvitte seg med alt som ikke passer uansett.'

Ja, det er akkurat det folk sier her:

Terri (og andre) med for liten hjernekapasitet bør ikke leve.

Skrevet

Det er så. Men kan en egentlig si at livet har noen særlig verdi når en er fullstendig lamma, og ute av stand til å kommunisere med omverdenen? Jeg tenker at det må være et helvete.

Jeg tenker på Aksel Jensen... Han komuniserte riktignok med blunking og små trykk, men tanken om at døden må ha vært en lettelse for han er lett å tenke. Uten at jeg veit.

"Lam norsk lege på scenen

Av Marte Ottemo 16.11.04 14:49, ny 16.11.04 16:15

KØBENHAVN (TV 2 Nettavisen): Den 100 prosent lamme norske legen Julius Moskvil var først på scenen under Microsofts europeiske IT-forum - før Bill Gates.

Foto: Marte Ottemo, TV 2 NettavisenMoskvil er 100 prosent lam og må bruke respirator for å puste, men med hjelp av norsk teknologi holdt han foredrag for 4.000 it-mennesker under Microsofts IT-Forum i København tirsdag.

For fem år siden stilte Tjøme-legen Julius Moskvil sin egen diagnose, ALS. Sykdommen er en progressiv og dødelig sykdom som rammer de motoriske evnene, og årsaken er ukjent.

- Jeg kan ikke snakke, spise eller puste – og jeg har det utmerket, sa Moskvil i sitt foredrag.

Sammen med Microsoft-gründer og it-guru Bill Gates snakker han om «programvarens magi», som gjør det mulig for ham å kommunisere og agere med sine omgivelser.

- Den eneste gangen jeg virkelig forstår hvor skrøpelig jeg egentlig er, er når Rolltalk en sjelden gang ikke fungerer. Rolltalk er teknologien som Moskvil bruker for å kommunisere og gjøre dagligdagse ting som å snakke, skru på tv-en og surfe på nettet – dagligdagse ting de fleste av oss tar for gitt.

Teknologien er utviklet av norske Igel, og utviklingssjef Øystein Johansen var tilstede under IT-Forum for å vise fram løsningene. Han fikk også innpass i den ekslusive rundebordskonferansen, hvor noen få utvalgte utviklere får stille spørsmål direkte til Bill Gates selv.

Rolltalk kommer i ulike versjoner og gjør mulig hurtigkommunikasjon ved hjelp av bilder, tekst og innlest tale, og oversetter tekst med syntetisk tale.

Maxi-Rolltalk kan sende ut signaler som styrer tv, video, dører, og lys. Du kan regulere sittestillingen i rullestolen selv, og mobiltelefoner kan også lastes med programvaren. Sms kan skrives med tekst eller symboler og mottatt melding leses opp med syntetisk tale."

Sitat fra:

http://pub.tv2.no/nettavisen/it/article303546.ece

Skrevet

Saken er den at den dagen du kanskje ligger der får andre verdier i livet enn du har nå. Andre ønsker og andre ting som gleder deg som du ikke har tid til å se fordi du er opptatt av helt andre ting.

Ja men saken er den at det er bevist igjen og igjen og igjen at Terri ikke er i stand til å tenke, føle eller mene noe som helst. Hun eksisterer bare. Ikke en gang foreldrene betvilte det før helt nylig, og selv nå har de et forbehold om at de uansett vil at hun skal leve.

Det handler ikke om hvor vidt man kan leve et verdig liv med hjerneskade eller ei, men hvor vidt et menneske som er så skadet at det bare ligger der er mer tjent med det, enn med å få dø.

Det er vel ingen her som er uenig i at det virker alldeles grusomt å la et menneske dø på det viset som Terri dør nå.

På den andre siden, så hjerneskadet som hun er, så merker hun det jo heller ikke.

Og nei, jeg vil IKKE sammenliknes med folk med en ideologi om at det bare er friske mennesker som har livets rett, takk! Jeg har sagt at om det var min datter, så frykter jeg at jeg hadde handlet likt det foreldrene til Terri gjør. Jeg forstår dem.

Men jeg håper for alt i verden at om jeg skulle havne i Terri sine sko, så vil min mann gjøre det Terri sin mann gjør. Og jeg tror søren meg jeg skal få det skriftlig!

Beste hilsen fra

Skrevet

Aner ikke. Men hvis jeg hadde hatt evnen til å se, tenke og sanse i behold, så hadde jeg ihvertfall foretrukket en heidundrende overdose framfor å bli sultet til døde.

Enig!!!

Skrevet

Der har du det- og jeg er i MOT sportsfiske også jeg da -men det tør jeg ikke skrive her på DOL - jeg mener fisk man tar skal spises.:-)

Husker jeg var dritforbanna på han Bård Tufte Johansen for et par år siden om den saken.-

Mange sportsfiskere (=dvs dem som av og til fanger fisk uten å være næringsdrivende som fisker) spiser da fiskene de fanger!

Hva gjelder Bård Tufte og hva han evt har gjort el ikke gjort uttaler jeg meg ikke om, for jeg fulgte ikke med å¨serien.

petter smart
Skrevet

Enig med Mr Kahn jeg..

Synes det er skremmende å tenke på at vi alle kan havne i samme situasjon ute av stand til å si hva vi mener.

Lurer litt på om dette har med resurser og økonomi og gjøre, det er skammelig..

Terri har ingen hjerneaktivitet, hjernen er i stor grad erstattet av væske. Hun kan ikke tenke noe som helst, føler ikke noe, har ingen bevissthet.

Hun HAR sagt hva hun mener, lenge før dette skjedde, til sin mann. Hun sa at hun ikke ville "leve" slik. Hvorfor ikke respektere det?

petter smart
Skrevet

"Når man er i den situasjonen har man i realiteten sluttet å eksistere som person (man har ikke lenger personlighet, tanker osv.)"

Bevis det.

"...................................."

Hjerneaktiviteten er målt til null. Hjernemassen er i stor grad erstattet av væske.

Trenger du mer bevis?

petter smart
Skrevet

Livet er hellig. Aktiv eller passiv "dødshjelp" er helt utenkelig. Smertelindring, ja, avlivning, nei.

Det er ikke avlivning å stoppe med hjelp som holder en person som dette i live.

Skrevet

Det er ikke avlivning å stoppe med hjelp som holder en person som dette i live.

"Passiv dødshjelp" er etter mitt skjønn å etterlate et menneske i hjelpeløs tilstand for å dø. Retten til liv kan ikke måles etter verken kvantitet eller kvalitet.

Livet er ukrenkelig.

Gjest thunderlips
Skrevet

Interessant. Mennesket har verdi, mer eller mindre alt etter som hjernen fungerer altså.

Hvor synes du / eller noen, at grensen for verdiløs går?

Terri er tydeligvis verdiløs i og med at domstolene fradømmer henne tilgang på næring med den hensikt at hun skal dø. Det gjør vi ikke med dyrene en gang.

Jeg tenker at det må være fryktelig vanskelig å sette seg inn i situasjonen. Og at det å være lenka til ei seng og en rullestol resten av livet, ute av stand til å snakke eller bevege meg, må være en ulidelig pine. Men jeg skal ikke si at jeg ville foretrukket å dø, for det veit jeg ikke. Kanskje det går an å finne glede i livet likevel. Og har du noen rundt deg som er glad i deg så holder en det kanskje gående litt ekstra på grunn av dem.

Skrevet

Mange sportsfiskere (=dvs dem som av og til fanger fisk uten å være næringsdrivende som fisker) spiser da fiskene de fanger!

Hva gjelder Bård Tufte og hva han evt har gjort el ikke gjort uttaler jeg meg ikke om, for jeg fulgte ikke med å¨serien.

Det var ikke noen serie - han er fluefisker og fanger fisk bare for å kaste de ut igjen - det syns jeg er vemmelig.

Skrevet

Det var ikke noen serie - han er fluefisker og fanger fisk bare for å kaste de ut igjen - det syns jeg er vemmelig.

OK, men ikke skjær alle sportsfiskere over en kam! ;-))

Hilsen en som ikke er spesielt fiskeinteressert, men som senest nå i påska dro opp en fin fisk gjennom et hull i isen! ;-)

Skrevet

Terri har ingen hjerneaktivitet, hjernen er i stor grad erstattet av væske. Hun kan ikke tenke noe som helst, føler ikke noe, har ingen bevissthet.

Hun HAR sagt hva hun mener, lenge før dette skjedde, til sin mann. Hun sa at hun ikke ville "leve" slik. Hvorfor ikke respektere det?

Jo, om dette stemmer er jeg enig med deg.. men mye av det vi har lest i media sier at hun "er med"...

Masse motstridende opplysninger som jeg nok skulle lest bedre på før jeg uttalte meg om saken:-)

Gjest jolanda
Skrevet

Jo, om dette stemmer er jeg enig med deg.. men mye av det vi har lest i media sier at hun "er med"...

Masse motstridende opplysninger som jeg nok skulle lest bedre på før jeg uttalte meg om saken:-)

Klart hun ikke "er med". Da ville de ikke latt henne dø vet du.

Skrevet

Klart hun ikke "er med". Da ville de ikke latt henne dø vet du.

Enig i det, viser iallfall at man bør lese litt dypere enn bare "sensasjonspresse" når det gjelder slike saker:-)

Skrevet

Vemmelig - hehe :-)

Jeg også irriterer meg over disse fiskeprogrammene. Ser på det meste, når jeg får med meg at det går vel og merke.

Like toskete hver gang de drar opp DE flotte middagsfiskene - for deretter å kysse dem også slipper dem fri igjen.

Greit nok hvis de får så mange at det ikke lar seg gjøre å få brukt dem, men da kan de gi dem bort, eller stoppe å fiske.

Ikke forde, det er sjeldent man får så mange at det gjør noe :-)

Jaddajadda, det finnes steder der det er en slags kvote også.

Skjønner bare ikke vitsen med å stå i timesvis å fiske, for så å slippe de ut igjen.

Det gjør sikkert NHD men :-) Driver ikke han med fluefiske da tro - mener å ha lest det for ørten år siden. De er et eget folkeslag :-)

Skrevet

Vemmelig - hehe :-)

Jeg også irriterer meg over disse fiskeprogrammene. Ser på det meste, når jeg får med meg at det går vel og merke.

Like toskete hver gang de drar opp DE flotte middagsfiskene - for deretter å kysse dem også slipper dem fri igjen.

Greit nok hvis de får så mange at det ikke lar seg gjøre å få brukt dem, men da kan de gi dem bort, eller stoppe å fiske.

Ikke forde, det er sjeldent man får så mange at det gjør noe :-)

Jaddajadda, det finnes steder der det er en slags kvote også.

Skjønner bare ikke vitsen med å stå i timesvis å fiske, for så å slippe de ut igjen.

Det gjør sikkert NHD men :-) Driver ikke han med fluefiske da tro - mener å ha lest det for ørten år siden. De er et eget folkeslag :-)

ja man kan saktens spørre om vitsen med å fange og slippe ut igjen.

Men etter at sønnen min hadde overvært modern hale opp en fisk fra hullet i isen og derpå knerte den ved å slå den i huet, mente at det hadde vært best å slippe den ut igjen! ;-)

Så alt er vel relativt"!! *S*

Skrevet

Men etter at sønnen min hadde overvært modern hale opp en fisk fra hullet i isen og derpå knerte den ved å slå den i huet, mente at det hadde vært best å slippe den ut igjen! ;-)

'Så alt er vel relativt"!!'

Ditt utsagn også da, formoder jeg?

Skrevet

Slo den i hue? Si meg fisker/pilker du mye - nei det tror jeg neppe

:-)

Den var vel ikke så stor at du ikke kunne brekt hue bakover (til det knåser skikkelig) på den vel - før du tok ut kroken altså.

Hvor stor?

Pilket i påsken vi også, fikk noe småtteri, men det var nå sol i det minste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...