Gå til innhold

Terri Schiavo saken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er objektivt i denne saken? - å drepe noen som kunne levd videre er jo sykt uansett.

Er det og da mentalt forkastelig det man har gjort i den fostersaken jeg omtalte tidligere her: Å operere ut foster som vokser og "lever" inni kroppen på det som var deres tvillingsøsken i tidlig svangerskap?

Tross alt - en del av disse fostrene - selv om alle er ufullstendige - har delvis utviklet hjerne, og ville kunne ha levd uten medisink hjelp i svært mange år.

Fortsetter under...

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

31

• Mr Kahn

25

• flisa

15

• favn

10

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

gidder ikke.. Er mer opptatt av å se fremover enn bakover.. ;)

Uten historie har du intet erfaringsgrunnlag å basere fremtiden din på. Og som diskusjonspartner eller meningsmotstander er du fullstendig uinteressant.

Skrevet

Er det og da mentalt forkastelig det man har gjort i den fostersaken jeg omtalte tidligere her: Å operere ut foster som vokser og "lever" inni kroppen på det som var deres tvillingsøsken i tidlig svangerskap?

Tross alt - en del av disse fostrene - selv om alle er ufullstendige - har delvis utviklet hjerne, og ville kunne ha levd uten medisink hjelp i svært mange år.

Det er vanskelig - men Terri har tross alt vært et vel fungerende menneske en gang, med tanker og drømmer og erfaringer. Det har ikke en slik tvilling. Som mor hadd ejeg nok ikke nektet et slikt barn livet heller jeg da - om det kunne leve uten pustehjelp.

Gjest Daisy
Skrevet

Og da er det så enkelt - de KAN ikke sulte ihjel et menneske. :-)

Nei, det er jeg enig i.

Terri-saken er altfor komplisert til at jeg kan ha en sterk mening om en spesiell side. Jeg mener hun bør få dø - men ikke på den måten. Men jeg har heller ikke noe godt alternativ. Kan jo ikke akkurat sette en kule i panna hennes (sånn som skjedde med katten min .. *snufs*)

Skrevet

Så lenge hun puster, smiler, beveger seg, så lever hun. Når omgivelsene begynner å vurdere livskvalitet med formål å styre over liv og død, da er vi ille ute å kjøre.

Europa var overstrødd med leire der denne ideologien ble satt i system. La oss ikke lure dette inn igjen bakveien. Husk hva som står i Auschwitz: den som glemmer historien, er dømt til å gjenoppleve den.

Eller dø av den.

Så lenge det er leger som tar et standpunkt i en slik sak; og de har støtte fra et stort flertall innen profesjonen på verdensbasis, så velger jeg å stole på at de har mer kunnskap om dette enn hva jeg selv har.

At du mener legene er nazister, får du selvsagt ha lov til å mene.

Gjest sol etter regn
Skrevet

Uten historie har du intet erfaringsgrunnlag å basere fremtiden din på. Og som diskusjonspartner eller meningsmotstander er du fullstendig uinteressant.

Dersom du hadde brukt saklige argument kunne jeg kanskje giddet å engasjere meg i diskusjonen din, men når du kommer drassende med Holocaust i hver sammenheng - så orker jeg ikke.. ;)

Sterke meninger om både det ene og det andre temaet er bare bra det. Dra gjerne paralleller, men ikke dra de så langt at det diskuteres bare for diskusjonens del - og ikke innholdet.

Annonse

Skrevet

Det er vanskelig - men Terri har tross alt vært et vel fungerende menneske en gang, med tanker og drømmer og erfaringer. Det har ikke en slik tvilling. Som mor hadd ejeg nok ikke nektet et slikt barn livet heller jeg da - om det kunne leve uten pustehjelp.

Selv om det hadde medført livslange komplikasjoner for det barnet som hadde fosteret inni kroppen sin?

Skrevet

Så lenge det er leger som tar et standpunkt i en slik sak; og de har støtte fra et stort flertall innen profesjonen på verdensbasis, så velger jeg å stole på at de har mer kunnskap om dette enn hva jeg selv har.

De har HELT sikkert masse kunnskap - likevel kan de ikke sulte noen ihjel -det er jo det som er saken.

Skrevet

...og det er ganske typisk å tillegge meg meninger og holdninger jeg ikke har, for så å argumentere mot dem.

Det er forskjell på å være nazist og det å utføre handlinger som er i tråd med den nazistiske ideologi og rasehygiene.

Det blir også helt feil å støtte seg på elitisme når det står menneskeliv på spill. Leger er ikke guder, selv om mange av dem tror de er det.

Skrevet

Selv om det hadde medført livslange komplikasjoner for det barnet som hadde fosteret inni kroppen sin?

Å - nå leste jeg ikke skikkelig - nei, selvsagt ikke.

Gjest Daisy
Skrevet

...og det er ganske typisk å tillegge meg meninger og holdninger jeg ikke har, for så å argumentere mot dem.

Det er forskjell på å være nazist og det å utføre handlinger som er i tråd med den nazistiske ideologi og rasehygiene.

Det blir også helt feil å støtte seg på elitisme når det står menneskeliv på spill. Leger er ikke guder, selv om mange av dem tror de er det.

"rasehygiene" - for et forferdelig ord...

Skrevet

Dersom du hadde brukt saklige argument kunne jeg kanskje giddet å engasjere meg i diskusjonen din, men når du kommer drassende med Holocaust i hver sammenheng - så orker jeg ikke.. ;)

Sterke meninger om både det ene og det andre temaet er bare bra det. Dra gjerne paralleller, men ikke dra de så langt at det diskuteres bare for diskusjonens del - og ikke innholdet.

Jeg har ikke nevnt Holocaust med et ord. Vi diskuterer menneskeverd, og da er det naturlig å henvise til en del historiske kjensgjerninger.

Skrevet

Nå leste jeg skikkelig - og om dette er i fosterlivet - for å redde den ene tvillingen hadde jeg ikke syntes det var ille. Har selv en sånn tvilling i familien som hadde en der inne, en stund. :-)Den som var -og ikke ble, tenker vi ikke på annet enn som - ellers hadde vi ikke hatt "veslejenta" :-)

Annonse

Skrevet

"rasehygiene" - for et forferdelig ord...

Ja, ikke sant. Mange sverger til det, også i våre dager. Nazistene har aldri hatt monopol dette begrepet, det eksisterer i beste "velgående", også i våre dager.

I politisk korrekte former, selvsagt.

Skrevet

Hva hadde hun dødd av da? - hun trenger bre hjelp til å få i seg maten, og det er det jammen tusenvis av folk som gjør.

Hun trenger nok litt mer hjelp enn som så da.

Kontinuerlig pleie 24 timer i døgnet, faktisk.

Medisinsk personnell som kan ta seg av alle problemene som oppstår ved at man er permanent sengeliggende, alt fra massasje for å se til at blodsirkulasjonen holdes ved like over hele kroppen, til medisinell behandling av de liggesår hun har fått/vil få - ikke minst når disse sårene etter noen år ikke vil gro, samt behandling for de permanente infeksjonene som da vil oppstå.

Og sterke smertelindrende medisiner grunnet dette, selvsagt.

Og en rekke andre komplikasjoner man får når man er ute av stand til å være mobil. Munnhygiene, allmenn hygiene, muskelstimulering, pleie og stell - spør foreldrene til de mer alvorlig multihandikappede små barna om hvilke ressurser de trenger, og legg til de ressursene man trenger for å ta hånd om en permanet sengeliggende person i tillegg.

Så er nok ikke bare næringsinntaket det er snakk om...

Skrevet

De har HELT sikkert masse kunnskap - likevel kan de ikke sulte noen ihjel -det er jo det som er saken.

Joa, måten man gjør dette på, reagerer jeg også sterkt på.

Selv om dette er tilfelle nummer hundreogørti hvor dette blir gjort, er jeg definitivt ikke immun for medias omtale av denne saken.

Skrevet

Medisinsk personnell som kan ta seg av alle problemene som oppstår ved at man er permanent sengeliggende, alt fra massasje for å se til at blodsirkulasjonen holdes ved like over hele kroppen, til medisinell behandling av de liggesår hun har fått/vil få - ikke minst når disse sårene etter noen år ikke vil gro, samt behandling for de permanente infeksjonene som da vil oppstå.

Og en rekke andre komplikasjoner man får når man er ute av stand til å være mobil. Munnhygiene, allmenn hygiene, muskelstimulering, pleie og stell - spør foreldrene til de mer alvorlig multihandikappede små barna om hvilke ressurser de trenger, og legg til de ressursene man trenger for å ta hånd om en permanet sengeliggende person i tillegg.

Det vet jeg, og jeg kjenner en liten gutt som trenger det samme. Skulle han dødd også? Nei. Vi bør ha råd til å ta oss av de ytterst få dette gjelder.

Skrevet

Synspunktene til den enkelte lege, eller en gruppe av leger, kan jeg godt trekke i tvil.

Meningene til det store flertallet på verdensbasis i profesjonen trekker jeg ikke i tvil.

Og i denne saken er det siste punktet som er aktuelt.

Hvorvidt du synes de forfekter nazistiske ideologier eller er nazister er for min del ett fett - jeg var ikke den personen som bragte det elementet inn i diskusjonen okke som.

Skrevet

Pleierne ble faktisk nektet å utføre enhver form for fysisk terapi (bevegelighet osv) samt å behandle liggesår osv av mannen. Faktisk ble de sparket dersom de forsøkte seg på slike ting.

Alt pga den kjærlige ektemannens stående ordre.

Skrevet

Argumentene er slett ikke dårlige, hverken de moralske eller de medisinske. Likevel er jeg jaggu ikke sikker på hva jeg ville ment hvis jeg var innvolvert på en eller annen måte.

"......................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...