flisa Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Joa, måten man gjør dette på, reagerer jeg også sterkt på. Selv om dette er tilfelle nummer hundreogørti hvor dette blir gjort, er jeg definitivt ikke immun for medias omtale av denne saken. Jeg er ikke flau for at jeg "går på" det media skriver om enkeltsjebner - det er de som setter ansikt på ting som skjer i verden, ting det er viktig at det debbateres om. Man kan ikke gå der og plutselig lure på om noen leger har tenkt å sulte ihjel folk om man ikke har hørt om det før. Når det skjer med flere er det jo enda mer avskyelig - og ikke "formidlende", syns jeg. Du vet sikkert med deg selv - i alle fall er jeg sånn - at det man ikke får helt innpå seg, det skyver man vekk som ikkeeksisterende. Jeg VET f.eks at utrolig mange mennesker sulter ihjel hver dag - men jeg klarer ikke å ta det innover meg på samme måte som når enkeltsjebner blir beskrevet. Jeg kjenner Rita Sletner, statsekretæren i Justis og hun jobber intenst med trafficing. Ei vanvittig tøff dame som gjør det hun sier hun skal gjøre. Hun blir ofte møtt med det at "det nytter ikke - det er for mange - håpløst - dråpe i havet, peanuts det hun får gjort etc." Da sier Rita: "Når jeg klarer å sende 2 15 år gamle jenter hjem igjen til mamma fra slavehelvetet, kaller jeg det en success." Det går an å begynne med 1! 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Det vet jeg, og jeg kjenner en liten gutt som trenger det samme. Skulle han dødd også? Nei. Vi bør ha råd til å ta oss av de ytterst få dette gjelder. Som nevnt noen ganger til andre her - jeg synes det er tryggest å overlate denne type avgjørelser til leger - såfremt de forfekter synspunkter og avgjørelser de får støtte for fra det brede flertall i sin profesjon. For min del er ikke økonomien i dette noe punkt - det er mer vesentlig om legene bedømmer dette til å være et liv eller ikke. Og det er det siste punktet der som har vært vanvittig vanskelig å finne ut av i denne saken - da de fleste "eksperter" som har ment noe har vært hyret av parter som har agendaer de vil forsvare, og dermed har synspunkter som ikke er objektive. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Argumentene er slett ikke dårlige, hverken de moralske eller de medisinske. Likevel er jeg jaggu ikke sikker på hva jeg ville ment hvis jeg var innvolvert på en eller annen måte. "......................................" Skal skrive under på den ja. 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Jeg er ikke flau for at jeg "går på" det media skriver om enkeltsjebner - det er de som setter ansikt på ting som skjer i verden, ting det er viktig at det debbateres om. Man kan ikke gå der og plutselig lure på om noen leger har tenkt å sulte ihjel folk om man ikke har hørt om det før. Når det skjer med flere er det jo enda mer avskyelig - og ikke "formidlende", syns jeg. Du vet sikkert med deg selv - i alle fall er jeg sånn - at det man ikke får helt innpå seg, det skyver man vekk som ikkeeksisterende. Jeg VET f.eks at utrolig mange mennesker sulter ihjel hver dag - men jeg klarer ikke å ta det innover meg på samme måte som når enkeltsjebner blir beskrevet. Jeg kjenner Rita Sletner, statsekretæren i Justis og hun jobber intenst med trafficing. Ei vanvittig tøff dame som gjør det hun sier hun skal gjøre. Hun blir ofte møtt med det at "det nytter ikke - det er for mange - håpløst - dråpe i havet, peanuts det hun får gjort etc." Da sier Rita: "Når jeg klarer å sende 2 15 år gamle jenter hjem igjen til mamma fra slavehelvetet, kaller jeg det en success." Det går an å begynne med 1! Godt sagt, Rita. Så du foressten dokumenteren på tv2 i kveld om gatebarna i Bolivia? Samme prinsippet det der. 0 Siter
flisa Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Som nevnt noen ganger til andre her - jeg synes det er tryggest å overlate denne type avgjørelser til leger - såfremt de forfekter synspunkter og avgjørelser de får støtte for fra det brede flertall i sin profesjon. For min del er ikke økonomien i dette noe punkt - det er mer vesentlig om legene bedømmer dette til å være et liv eller ikke. Og det er det siste punktet der som har vært vanvittig vanskelig å finne ut av i denne saken - da de fleste "eksperter" som har ment noe har vært hyret av parter som har agendaer de vil forsvare, og dermed har synspunkter som ikke er objektive. Om det er legene som avgjør så ville de vel avgjort det for 15 år siden? 0 Siter
flisa Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Godt sagt, Rita. Så du foressten dokumenteren på tv2 i kveld om gatebarna i Bolivia? Samme prinsippet det der. Ja! 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Synspunktene til den enkelte lege, eller en gruppe av leger, kan jeg godt trekke i tvil. Meningene til det store flertallet på verdensbasis i profesjonen trekker jeg ikke i tvil. Og i denne saken er det siste punktet som er aktuelt. Hvorvidt du synes de forfekter nazistiske ideologier eller er nazister er for min del ett fett - jeg var ikke den personen som bragte det elementet inn i diskusjonen okke som. «-Og i denne saken er det siste punktet som er aktuelt.-» Så du mener all verdens leger har undersøkt Terri? Interessant. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Jeg er ikke flau for at jeg "går på" det media skriver om enkeltsjebner - det er de som setter ansikt på ting som skjer i verden, ting det er viktig at det debbateres om. Man kan ikke gå der og plutselig lure på om noen leger har tenkt å sulte ihjel folk om man ikke har hørt om det før. Når det skjer med flere er det jo enda mer avskyelig - og ikke "formidlende", syns jeg. Du vet sikkert med deg selv - i alle fall er jeg sånn - at det man ikke får helt innpå seg, det skyver man vekk som ikkeeksisterende. Jeg VET f.eks at utrolig mange mennesker sulter ihjel hver dag - men jeg klarer ikke å ta det innover meg på samme måte som når enkeltsjebner blir beskrevet. Jeg kjenner Rita Sletner, statsekretæren i Justis og hun jobber intenst med trafficing. Ei vanvittig tøff dame som gjør det hun sier hun skal gjøre. Hun blir ofte møtt med det at "det nytter ikke - det er for mange - håpløst - dråpe i havet, peanuts det hun får gjort etc." Da sier Rita: "Når jeg klarer å sende 2 15 år gamle jenter hjem igjen til mamma fra slavehelvetet, kaller jeg det en success." Det går an å begynne med 1! Skulle da sørget for å få medieoppmerksomhet omkring en sak hvor den medisinske profesjonen var mer delt i sine synspunkter enn denne saken. Da hadde problemet kunnet bli belyst på en bredere måte - og man kunne kanskje unngått at mennesker som faktisk er tankemessig oppegående men ute av stand til å kommunisere blir tatt av dage på samme måten som denne dama. Slik det er nå, er jeg redd det, ihvertfall i USA, settes en svært skummel juridisk presedens for alle saker av denne typen - som vil kunne misbrukes. Om du greier å følge med på mine logiske (kort)slutninger i de sene nattetimer nå...? 0 Siter
flisa Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Skulle da sørget for å få medieoppmerksomhet omkring en sak hvor den medisinske profesjonen var mer delt i sine synspunkter enn denne saken. Da hadde problemet kunnet bli belyst på en bredere måte - og man kunne kanskje unngått at mennesker som faktisk er tankemessig oppegående men ute av stand til å kommunisere blir tatt av dage på samme måten som denne dama. Slik det er nå, er jeg redd det, ihvertfall i USA, settes en svært skummel juridisk presedens for alle saker av denne typen - som vil kunne misbrukes. Om du greier å følge med på mine logiske (kort)slutninger i de sene nattetimer nå...? Joda - og jeg er helt enig med deg! 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Om det er legene som avgjør så ville de vel avgjort det for 15 år siden? Det gjorde de vel og. Dog ikke for 15 år siden. I følge BBCs sin tidslinje for saken, var det først i 1998 at mannen ble fortalt av ekspertene at det ikke var noe håp om bedring - og at det var da saken havnet i rettssystemet; da foreldrene ikke var enige i legenes slutninger, og mannens avgjørelse grunnet dette. Da BBC pleier å ha nøyaktig info, har jeg ikke etterprøvet den informasjonen, så korriger meg gjerne om du har mer info om dette. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 «-Og i denne saken er det siste punktet som er aktuelt.-» Så du mener all verdens leger har undersøkt Terri? Interessant. Nei, ikke at de har undersøkt henne. Bare at det store flertall i profesjonen støtter avgjørelsen. Eller for å snu på den: Jeg har ikke lest om noen store debatter og utspill fra leger som er motstandere av avgjørelsen. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Joda - og jeg er helt enig med deg! Jaja, godt man kan være enige om noe og :-) 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Som nevnt noen ganger til andre her - jeg synes det er tryggest å overlate denne type avgjørelser til leger - såfremt de forfekter synspunkter og avgjørelser de får støtte for fra det brede flertall i sin profesjon. For min del er ikke økonomien i dette noe punkt - det er mer vesentlig om legene bedømmer dette til å være et liv eller ikke. Og det er det siste punktet der som har vært vanvittig vanskelig å finne ut av i denne saken - da de fleste "eksperter" som har ment noe har vært hyret av parter som har agendaer de vil forsvare, og dermed har synspunkter som ikke er objektive. «- det er mer vesentlig om legene bedømmer dette til å være et liv eller ikke.-» Jeg fatter ikke at noen kan overlate til en "proffesjon" å bedømme verdien av et menneskeliv, uansett hvor usselt det måtte være. For alt disse hvite frakkene vet, så kan Terri trygle i sitt stille sinn om å få leve litt til, bare noen dager, timer, minutter... Ikke engang mordere i amerikanske fengsler blir sultet ihjel. 0 Siter
flisa Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Jaja, godt man kan være enige om noe og :-) Er vel stort sett enig i alt du skriver jeg - du er veldig reflektert og nøyaktig 0 Siter
Mr Kahn Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Nei, ikke at de har undersøkt henne. Bare at det store flertall i profesjonen støtter avgjørelsen. Eller for å snu på den: Jeg har ikke lest om noen store debatter og utspill fra leger som er motstandere av avgjørelsen. Selvsagt ikke, "proffesjonen" ville vel ikke strides, ville de vel? Her ligger altså et hjelpeløst menneske og dør, uten forsvarer og med en hel "proffesjon" mot seg. Ikke engang barnemordere lider en slik skjebne. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Er vel stort sett enig i alt du skriver jeg - du er veldig reflektert og nøyaktig Ikke alltid - denne tråden er et eksempel på det: http://www.doktoronline.no/forum/18/215.ipg?view=thread&thread=2507963 Men i mer seriøse saker forsøker jeg å ha tenkt gjennom problemstillingene før jeg mener noe ja ;-) Selvsagt ikke alltid, men forsøker. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 «- det er mer vesentlig om legene bedømmer dette til å være et liv eller ikke.-» Jeg fatter ikke at noen kan overlate til en "proffesjon" å bedømme verdien av et menneskeliv, uansett hvor usselt det måtte være. For alt disse hvite frakkene vet, så kan Terri trygle i sitt stille sinn om å få leve litt til, bare noen dager, timer, minutter... Ikke engang mordere i amerikanske fengsler blir sultet ihjel. Så konklusjonen blir da: Jeg stoler på leger. Du stoler ikke på leger. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Skrevet 29. mars 2005 Selvsagt ikke, "proffesjonen" ville vel ikke strides, ville de vel? Her ligger altså et hjelpeløst menneske og dør, uten forsvarer og med en hel "proffesjon" mot seg. Ikke engang barnemordere lider en slik skjebne. Har vært en god del eksempler på profesjonsstrider i legestanden. Silikonimplantater og plastisk kirurgi er vel de to emnene som har vært mest offentlig omtalt. Forleden var det i Norge og en større sak om leger som jobber på si ved siden av fulltidsjobben sin - og en rekke leger som ytret seg for begge synspunkter i saken i den anledning. Vet også at det er en god del debatter i profesjonstidsskrifter - som tas frem av media i hete saker - enten ved direkte sitater, eller ved at meningsytrerne inviteres til TV-debatter og lignende. Dessuten - hadde det vært en svært delt mening i profesjonen i denne saken, ville forkjemperne for foreldrenes synspunkt i denne saken brukt dette i sin kampanje; og det ville også fremkommet i de rettssakene man har hatt om saken i USA. Meg bekjent er ikke leger særlig redde for profesjonsstrider - og i en sak som dette ville de vært på banen om det fra medisink hold var en omstridt sak. 0 Siter
flisa Skrevet 29. mars 2005 Skrevet 29. mars 2005 Ikke alltid - denne tråden er et eksempel på det: http://www.doktoronline.no/forum/18/215.ipg?view=thread&thread=2507963 Men i mer seriøse saker forsøker jeg å ha tenkt gjennom problemstillingene før jeg mener noe ja ;-) Selvsagt ikke alltid, men forsøker. Jeg var enig med deg i den tråden jeg! hehe 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.