Gå til innhold

Terri Schiavo saken

Anbefalte innlegg

petter smart
Skrevet

Pleierne ble faktisk nektet å utføre enhver form for fysisk terapi (bevegelighet osv) samt å behandle liggesår osv av mannen. Faktisk ble de sparket dersom de forsøkte seg på slike ting.

Alt pga den kjærlige ektemannens stående ordre.

Kilde?

Fortsetter under...

• Svar 127
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

31

• Mr Kahn

25

• flisa

15

• favn

10

Mest aktive i denne tråden

petter smart
Skrevet

«- det er mer vesentlig om legene bedømmer dette til å være et liv eller ikke.-»

Jeg fatter ikke at noen kan overlate til en "proffesjon" å bedømme verdien av et menneskeliv, uansett hvor usselt det måtte være. For alt disse hvite frakkene vet, så kan Terri trygle i sitt stille sinn om å få leve litt til, bare noen dager, timer, minutter...

Ikke engang mordere i amerikanske fengsler blir sultet ihjel.

Terri har ingen målbar hjerneaktivitet. Store deler av hjernen er erstattet av væske. Det er dermed umulig at hun tenker noe som helst i sitt stille sinn.

petter smart
Skrevet

Vi kan ikke snakke om hva Terri vil eller ikke vil, det har vi ingen mulighet til å vite. Men at hun fortsatt lever viser jo tegn på en livskraft og livsvilje som ikke tyder på at hun gir opp første dagen.

Det burde i seg selv sende noen signaler til de rette personene.

Men det vet ektemannen hennes og da burde vi respektere det valget hun har tatt og som han videreformidler.

At hun ikke dør umiddelbart er logisk og har ikke noe med livskraft og livsvilje å gjøre. Det vil uansett ta tid før en person dør av mangel på vann og mat.

Gjest jolanda
Skrevet

'Men du besitter muligens noe særskilt kunnskap om hjernefunksjoner og hjerneoppbygging som du kan dele med oss andre DOLere?'

Ikke gjør deg dum, er du snill.

Uansett bekrefter du altså at > for lite hjerne > mangel på verdi som menneske > bør avlives > her: ved å sultes ihjel.

Jeg kan ikke se at du har andre svar.

Synes du det er riktig at en person som er hjernedød skal holdes kunstig i live, bare fordi foreldrene nekter å innse at datteren er borte?

Burde ikke folk som henne få lov å slippe å miste sin verdighet på den måten de gjør ved å ligge der som en grønnsak?

Selvsagt er det helt horribelt at de ikke kan hjelpe henne med en raskere død enn å sulte ihjel.

petter smart
Skrevet

Så lenge hun puster, smiler, beveger seg, så lever hun. Når omgivelsene begynner å vurdere livskvalitet med formål å styre over liv og død, da er vi ille ute å kjøre.

Europa var overstrødd med leire der denne ideologien ble satt i system. La oss ikke lure dette inn igjen bakveien. Husk hva som står i Auschwitz: den som glemmer historien, er dømt til å gjenoppleve den.

Eller dø av den.

Dette er så langt fra nazistene og deres forbrytelser som det er mulig å komme.

Det er her snakk om å kutte hjelpen, dvs mating og pleie, av en person som ikke har målbar hjerneaktivitet, som i praksis allerede er død, men kroppen lever videre. Hun vil aldri bli bedre. Hun har ingen bevissthet lenger, hun bare eksisterer. Og hun har tidligere sagt til sin mann at hun ikke ønsker å "leve" slik. Hvorfor ikke respektere hennes valg?

Å sammenligne dette med drap på helt vanlige mennesker kun ut fra religiøse og politiske hensyn (de færreste som ble drept av nazistene var fysisk/psyisks syke, så godt som ingen var i samme situasjon som Terri).

Skrevet

Synes du det er riktig at en person som er hjernedød skal holdes kunstig i live, bare fordi foreldrene nekter å innse at datteren er borte?

Burde ikke folk som henne få lov å slippe å miste sin verdighet på den måten de gjør ved å ligge der som en grønnsak?

Selvsagt er det helt horribelt at de ikke kan hjelpe henne med en raskere død enn å sulte ihjel.

Hvordan kunstig i live?? Hun lever og puster uten maskiner, og har gjort det i alle disse 14 årene.

Det de har gjort i denne tiden, er imidlertid å sondemate henne. Men nå er altså sonden fjernet.

Annonse

Gjest papirtiger
Skrevet

Det at "hele" det medisinske fagmiljøet sier at dette er den rette beslutningen i saken, veier tungt for min del når jeg skal ha en formening om saken.

Et utall av eskperter er konsultert i mange (21 totalt tror jeg) rettsaker siden 1998, samt i rapporten utarbeidet til guvernør Jeb Bush.

Det har ikke vært antydning til profesjonsstrid i fagmiljøet hverken i USA eller i verden forøvrig på at dette er en korrekt avgjørelse.

At avslutningen på hennes liv uansett er grusom er det ingen som trekker i tvil.

Men jeg ser heller ikke at jeg innehar kunnskaper som gjør at jeg kan si at et helt fagmiljø tar feil i sin vurdering av saken.

Men du besitter muligens noe særskilt kunnskap om hjernefunksjoner og hjerneoppbygging som du kan dele med oss andre DOLere?

"Men du besitter muligens noe særskilt kunnskap om hjernefunksjoner og hjerneoppbygging som du kan dele med oss andre DOLere?"

Denne saken handler desverre ikke om reelle medisinske fakta, her er det emosjoner som råder... Man trenger bare bittelitt kunnskaper om hjernens strukturer og funksjoner for å forstå hvorfor Terri ikke innehar kognitive evner mer. Synd, men sant.

Gjest jolanda
Skrevet

Hvordan kunstig i live?? Hun lever og puster uten maskiner, og har gjort det i alle disse 14 årene.

Det de har gjort i denne tiden, er imidlertid å sondemate henne. Men nå er altså sonden fjernet.

Ja, uten sonden dør hun jo. Da holdes hun jo i live med maskiner. Det er da ganske klart at hun ikke greier å leve "alene".

Skrevet

Kilde?

Jeg leste det på en link som Dorthe la ut et eller annet sted i en Terri-diskusjon her. Se http://www.terrisfight.org/ - og Court documents.

Jeg er egentlig kommet til et punkt der jeg ikke lenger orker å diskutere denne saken, så jeg ønsker ikke å engasjere meg ytterligere. Av personlige årsaker er temaet for sårbart for meg. Ber om respekt for det.

Skrevet

Ja, uten sonden dør hun jo. Da holdes hun jo i live med maskiner. Det er da ganske klart at hun ikke greier å leve "alene".

Sonden tilfører næring fordi hun ikke er i stand til å spise og svelge selv.

Mener du at man bør fjerne matsonder fra alle mennesker som i dag mates på denne måten?

Gjest papirtiger
Skrevet

'Men du besitter muligens noe særskilt kunnskap om hjernefunksjoner og hjerneoppbygging som du kan dele med oss andre DOLere?'

Ikke gjør deg dum, er du snill.

Uansett bekrefter du altså at > for lite hjerne > mangel på verdi som menneske > bør avlives > her: ved å sultes ihjel.

Jeg kan ikke se at du har andre svar.

Fascinerende utsagn. Her har du mast om forskjellen på hjernedød og hjerneskadet i ørten tråder.

Det eneste som skiller hjernedøde og Terri, som er sterkt hjerneskadet, er hjernestammen og omliggende områder. Hadde disse vært ødelagt, så ville hun, etter din mening, vært hjernedød.

Så jeg kan ikke se annet enn at du også mener at for lite hjerne > mangel på verdi som menneske > bør avlives. (Hvordan hun skal avlives er irrelevant, da aktiv dødshjelp ikke er lov)

Alternativt mener du at man skal holde hjernedøde personer kunstig i live.

Gjest jolanda
Skrevet

Sonden tilfører næring fordi hun ikke er i stand til å spise og svelge selv.

Mener du at man bør fjerne matsonder fra alle mennesker som i dag mates på denne måten?

Nei, ikke hvis det er "liv" i hjernen deres. Det er jo ganske klart at det ikke er det i hennes.

Mener du alle personer som er hjernedøde skal holdes i live?

Skrevet

Det er her snakk om å kutte hjelpen, dvs mating og pleie, av en person som ikke har målbar hjerneaktivitet, som i praksis allerede er død, men kroppen lever videre. Hun vil aldri bli bedre. Hun har ingen bevissthet lenger, hun bare eksisterer. Og hun har tidligere sagt til sin mann at hun ikke ønsker å "leve" slik. Hvorfor ikke respektere hennes valg?

Å sammenligne dette med drap på helt vanlige mennesker kun ut fra religiøse og politiske hensyn (de færreste som ble drept av nazistene var fysisk/psyisks syke, så godt som ingen var i samme situasjon som Terri).

Du forveskler kvantitet med kvalitet, og argumenterer for dette gjennom stråmenn. Dit får du gå alene.

Annonse

Skrevet

Nazistene drepte alle psykisk og fysiske funksjonshemmede de kom over de + alle med psykiske lidelser. Det kalles de glemte ofrene.

Skrevet

"Men du besitter muligens noe særskilt kunnskap om hjernefunksjoner og hjerneoppbygging som du kan dele med oss andre DOLere?"

Denne saken handler desverre ikke om reelle medisinske fakta, her er det emosjoner som råder... Man trenger bare bittelitt kunnskaper om hjernens strukturer og funksjoner for å forstå hvorfor Terri ikke innehar kognitive evner mer. Synd, men sant.

Jeg er bare nysgjerrig: Har du medisinsk bakgrunn?

Jeg kan ihvertfall ikke nok om hjernes funskjoner til å forstå noe som helst om Terri - jeg må bare legge til grunn det som eksperisen sier.

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg er bare nysgjerrig: Har du medisinsk bakgrunn?

Jeg kan ihvertfall ikke nok om hjernes funskjoner til å forstå noe som helst om Terri - jeg må bare legge til grunn det som eksperisen sier.

Jeg har det, men jeg er overbevist om at man kan lese hvilken som helst innføringsbok i fysiologi/hjernen og forstå omfanget av hjerneskaden til Terri.

Skrevet

Nei, ikke hvis det er "liv" i hjernen deres. Det er jo ganske klart at det ikke er det i hennes.

Mener du alle personer som er hjernedøde skal holdes i live?

Hehe, selv om jeg var Guds egen favorittutsendte, ville jeg ikke greid å holde en hjernedød i live.

Skrevet

Jeg har det, men jeg er overbevist om at man kan lese hvilken som helst innføringsbok i fysiologi/hjernen og forstå omfanget av hjerneskaden til Terri.

Sikkert! :-)

Men så har ikke jeg lest hvilken som helst innføringsbok heller, da! ;-)

men det høres unektelig ikke særlig lovende ut når man sier at 90% av hjernen er BORTE! Altså ikke at hjernekapasiteten (kan man si det??) er nedsatt med 90%, men at 90% av massen er erstattet med væske....

Gjest jolanda
Skrevet

Hehe, selv om jeg var Guds egen favorittutsendte, ville jeg ikke greid å holde en hjernedød i live.

? Ikke du personlig da, men du mener alle hjernedøde eller hardt hjerneskadde skal kobles opp til maskiner å holdes i live på denne måten?

Gjest sol etter regn
Skrevet

Det er synd. Utan å kjenne historien og dens feiltrinn, er det forskrekkande lett å snuble sjølv.

Har ikke sagt at jeg ikke kjenner til historien. Selvsagt gjør jeg det, om ikke i detalj, så i grove trekk iallefall.

Det jeg sa/mente var at jeg ikke gadd å lese linken midt på natta, i en diskusjon som i utgangspunktet ikke hadde noe med Hitler/rasetenkning å gjøre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...