Gå til innhold

pollenallergi

Anbefalte innlegg

Hei,

Min sønn på 8 er svært plaget av pollenallergi. Vi bor på Østlandet. I fjor var det så ille at vi måtte dra på fjellet for å la ham slippe unna, til tross for at han tok allergitabletter, øyedråper og kortison-nesespray. Han lå og hostet og hostet om nettene og jeg var redd han skulle få astma, men han har ikke fått det enda.

Hva kan jeg gjøre når mai nærmer seg? Bør han begynne med tabletter før pollensesongen begynner og i tilfelle når? Er det andre medikamenter han kan bruke? Risikerer han å utvikle astma etter en hard pollensesong? Er det noen vits i å prøve alternativ medisin?

Jeg er særlig redd for at han skal utvikle astma og er interessert i forebyggende råd.

På forhånd tusen takk.

Hilsen mor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17908-pollenallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære mor

Bjørkepollensesongen starter gjerne for fullt i mai og gresspollensesongen ved St.Hanstider. Hvor plagsom sesongen blir er helt avhengig av mengden pollenutslipp som varierer fra år til år og været - regner det hele mai er plagene minimale.

Det er endel pollenallergikere som har astma eller astmatendens bare i pollensesongen. I såfall kan det være lurt å bruke forebyggende astmaspray i tillegg til de andre medisinene. Snakk med legen om det -hoste hele natten kan tyde på en liten tendens til astma. Det betyr ikke at han kommer til å ha astma ellers på året, men trenger medisin akkurat i pollensesongen.

Du bør starte med allergimedisiner med en gang det varsles begynnende pollenutslipp, før utslippene blir store. I praksis vil det si siste halvdel av april hvis vi ikke får en spesielt sen vår.

Det høres ut som sønnen din er ekstra sterkt plaget. Hvis plagene er like ille denne våren/sommeren kan du diskutere muligheten for pollenvaksine med legen din. Du må da ha henvisning til en spesialist. Og vaksine til barn er siste utvei hvis plagene er ille - ikke pga bivirkninger av vaksinen, men forsi det er en langvarig og tildels plagsom behandling (sprøyter).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17908-pollenallergi/#findComment-80595
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...