Gå til innhold

Er jeg en dårlig venn?

Anbefalte innlegg

Gjest Ei fra nord
Skrevet

Venninna mi fikk barn for 1 mnd siden. Vi to har hatt kjempe god kontakt iløpet av svangerskapet hennes. Jeg stilte opp 24 timer i døgnet, for henne. Det utviklet seg til et trygt og ekte vennskap.

Siden hun fikk barnet, har vi mista kontakten. Jeg har ikke sett barnet. Hun har aldri tid til meg lenger.

Jeg forstår veldig godt at hun vil ha fred og ro de første dagene etter hun kom hjem fra sykehuset. Jeg føler meg utnytta. Før barnet kom stillte jeg alltid opp, men nå blir jeg satt til side. Er dette takken, liksom?

Er jeg frykktelig egoistisk som tenker på denne måten?

Fortsetter under...

Gjest til du fra nord
Skrevet

Det har jo kun gått en mnd., så dere har nok ikke mistet kontakten. Når man får barn får man det veldig travelt. Man sover kanskje lite om nettene, og hviler litt innimellom om dagen. Dagene går i ett.... Du kan jo ringe en dag og spørre om dere skal gå en tur? Om det er noe du kan hjelpe med? Prøv å forstå om hun er sliten og vil hvile.. Du er da ingen dårlig venn.

Skrevet

Når venninna har fått barn, husk da på følgende:

Den første tiden vil hun være konstant trøtt og sliten. Ofte nattevåk, faste ammetider etc. Hun vil sjelden ha særlig mye mer enn en time eller to "til overs", og for mange vil det være naturlig at den tiden benyttes til avslapning.

Det vil gå noen måneder før hun kan forventes å stille opp på ting som skjer utenfor hjemmet (såfremt hun bor sammen med barnefar). Om hun er alene med barnet, vil det gå mye lenger tid.

Din venninne vil og ha et naturlig behov for å tilbringe en del tid sammen med andre småbarnsforeldre, og vil kunne prioritere dette foran å bruke tid med deg. Især om hun er ung, og dette er hennes første barn.

Avtal å komme hjem til henne; det blir den enkleste måten å holde kontakten på. Og respekter at hun kan trenge en del tid for seg selv. Les gjerne litt om hva en kvinnekropp gjennomgår ved en graviditet og fødsel - høres ut som om du ikke er veldig kjent med det aspektet av livet ut fra måten du skriver på.

Skrevet

Kasnkje ungen har kolikk og skriker halve døgnet. Uansett kan det vært utrolig slitsomt å få barn, kanskje hun har nok med de aller nærmeste akkurat nå.

Vet ikke om dere har snakket på tlf eller SMS, men det ordner seg nok når hun har kommet i orden med barnet. Gjør som den andre sier, spør om hun vil møte deg på trilletur eller om det er noe annet du kan hjelpe til med.

Gjest engel 49+
Skrevet

i tilleggg til det andre har skrevet: Ta med deg mat til deg og henne. Og kom når ungen er våken, hvis hun har søvnunderskudd! Hvis du kan stille på kort varsel, er det lettere å "time'e" riktig.

Gjest ikke lett nå
Skrevet

Noen får fødselsdepresjoner, kanskje hun har det?

Annonse

Skrevet

Hvor mange ganger har du ringt henne etter hun fikk babyern da?

Skrevet

Du sier at du ikke har sett barnet. Kanskje veninnen din sitter og er såret over at du ikke har gjort det?

Kjøp et fint lite baby-plagg. Så ringer du og forteller at du har en liten gave til barnet og spør når det passer at du stikker innom med det.

Skrevet

Det kan være ganske altoppslukende å få barn, særlig hvis det er første barnet.

Du kan jo selv tenke deg at det er mye nytt å ta hensyn til;

våkenetter, amming, bleieskift, man er litt sår og mørbanket i underlivet, man tyr kanskje lett til tårene pga hormoner og det store ansvaret man som nybakt mor føler..

Jeg synes ikke du skal føle deg fornærmet, det er heller andre ting som gjør at oppmerksomheten til venninnen din er rettet mot babyen og mindre mot deg.

Stikk innom en dag da vel. Det setter hun sikkert pris på.

Ta med mor og barn på en liten trilletur, da får dere pratet sammen og babyen får frisk luft.

Du må kanskje finne en annen måte å være sammen med venninna di på nå som hun har et lite barn.

Uteliv og festing og sånt kommer naturlig nok i bakgrunnen i den nye livssituasjonen hennes.

Skrevet

Er selv nybakt mor til ei tulle på akkurat 3 uker, og jeg begynner nå å lure på om folk forventer at JEG skal ta kontakt og dra på besøk til folk. Jeg har tatt det som en selvfølge at de som vil har ringt eller sendt sms eller mail, og jeg har ikke oversikt over hvem jeg har snakket med og ikke. Så om folk sitter og er fornærmet for at jeg ikke har tatt kontakt så får det bare være.

Skrevet

Den første tiden vil hun være konstant trøtt og sliten. Ofte nattevåk, faste ammetider etc. Hun vil sjelden ha særlig mye mer enn en time eller to "til overs", og for mange vil det være naturlig at den tiden benyttes til avslapning.

Det vil gå noen måneder før hun kan forventes å stille opp på ting som skjer utenfor hjemmet (såfremt hun bor sammen med barnefar). Om hun er alene med barnet, vil det gå mye lenger tid.

Din venninne vil og ha et naturlig behov for å tilbringe en del tid sammen med andre småbarnsforeldre, og vil kunne prioritere dette foran å bruke tid med deg. Især om hun er ung, og dette er hennes første barn.

Avtal å komme hjem til henne; det blir den enkleste måten å holde kontakten på. Og respekter at hun kan trenge en del tid for seg selv. Les gjerne litt om hva en kvinnekropp gjennomgår ved en graviditet og fødsel - høres ut som om du ikke er veldig kjent med det aspektet av livet ut fra måten du skriver på.

Klokt svar, Hawkwind.

Jeg skriver bare under, jeg.

Skrevet

Du kan ikke bare legge et nyfødt barn på hylla for å ha tid til venninner. Dette skjønner du nok hvis du selv en gang får barn.

Hva med å ta med en gave til den nyfødte, blomster til mor og dra på besøk uten å forvente annet enn å få se din venninne og hennes nyfødte?

Skrevet

Man forventer jo at det er vennene som kommer på barselsbesøk da. Med medbrakt og en liten gave.

Men ring først og hør om det passer.

Annonse

Skrevet

Du - atte - dersom Blesha takker for seg så finner du e-postadressen min på DOL-galleriet... ;o)

Har lest en del innlegg fra deg de siste dagene og får mer og mer sansen for deg - du er et mannfolk etter min smak tror jeg! :o)

Skrevet

Du har ikke født barn selv skjønner jeg. :o)

Skrevet

"hun har aldri tid til meg lenger" - mener du med dette at du har prøvd å ta kontakt og fått avvisende svar når du har prøvd å spørre når dere kan møtes igjen?

Folk reagerer forskjellig når man får barn, noen takler "konstant" besøk, andre ønsker å begrense sånt i begynnelsen særlig når alt er nytt og om kanskje ungen ikke er like grei om nettene, eller man ikke helt får til amminga etc...har ikke vært sånn selv men forstår dem som ønsker å ha de første ukene helt for seg selv da ..

Du kan jo begynne med å ta kontakt og si du har lyst til å hilse på begge når det passer henne, at du gjerne tar med deg noe småmat/kake på besøk eller evt kan avtale noe ute (husk da at det må være noe i nærheten da, ikke alle orker kavet med å komme seg ut på byen om det er snakk om bussturer etc med baby alene) som både hun og babyen kan være med på, eller noe lignende....

rett og slett..du må nok tilrettlegge ting for henne og babyen da...om det er det hun ønsker..

Og om hun ikke kan akkurat nå, prøv igjen om et par uker da, gi henne litt tid så har du forsøkt iallefall! Har du ellers gratulert henne via tlf eller post/mail? Hyggelig med sånn oppmerksomhet, og en "forventer" liksom det om det er snakk om en nær venn da slik som du sier...

Skrevet

Du - atte - dersom Blesha takker for seg så finner du e-postadressen min på DOL-galleriet... ;o)

Har lest en del innlegg fra deg de siste dagene og får mer og mer sansen for deg - du er et mannfolk etter min smak tror jeg! :o)

Ut fra konas respons på komplimentet ditt (takk forresten), så blir nok det aldri aktuelt.

Men okke som - takk for komplimentet. Også menn er svake for litt smiger innimellom :-)

Skrevet

Ut fra konas respons på komplimentet ditt (takk forresten), så blir nok det aldri aktuelt.

Men okke som - takk for komplimentet. Også menn er svake for litt smiger innimellom :-)

Bare koselig. :o)

Skrevet

Bare koselig. :o)

begynner du å gå på de gifte DOLerne nå? *frykt^*

hehe

Skrevet

begynner du å gå på de gifte DOLerne nå? *frykt^*

hehe

*Ler* Ingen fare. Jeg skrev jo at "dersom Blesha takker for seg..." ;o)

Synes bare at Hawkwind virker som en riktig trivelig og oppegående fyr og ville gjerne gi ham et lite komplement da vet du. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...