Gå til innhold

Eksem...?

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært plaget med eksem, og er livredd for at ungene skal få det etter meg. Hun eldste har sluppet unna, men den yngste bekymrer jeg meg litt for.

Da hun var nyfødt fikk hun "tusenvis" av prikker i leddene, og jeg tok henne med til legen. Han undersøkte henne, og sa at barneeksem startet som regel aldri i leddene, men på større hudflater som mage og rygg. Deretter ville det lokalisere seg til leddene. Han avskrev prikkene som "noe nyfødte ofte får".

Men de siste månedene (hun er nå 15 mnd) har hun hatt mye utslett og svært tørre flekker på mage og rygg. Huden hennes har alltid vært rødflammete og sensitiv, og jeg har gjort alt jeg kan for å hindre et eksemutbrudd (fullammet til hun var 8 mnd, fortsatte med amming til hun var 14 mnd, bruker aldri såper, skyllemidler, gir henne ikke allergifremkallende mat...). Den siste tiden har jeg lagt merke til at hun har ansamlinger av eksemlignende utslett i leddene. Hun klør ikke, det er jeg helt sikker på.

Noen har med atopikerbarn som kan svare meg på når og hvordan dette startet?

Setter også pris på svar fra lege.

Takk for svar :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17914-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Tullemor

Jeg er helt enig med legen din i at det utslettet datteren din hadde som nyfødt sannsynligvis ikke var eksem - atopisk eksem begynner nesten alltid i ansiktet for så å spre seg til bryst, mage og rygg. Dessuten starter det sjelden før 2-3 måneder.

Det høres ut som om du har gjort en kjempefin jobb med datteren din og at det har gått bra. Det er nemlig helt usannsynlig at hun har atopisk eksem når det ikke klør - kløe er et hovedsymptomved atopisk eksem. Sannsynligvis har hun ømfindtlig hud som krever god hudpleie, noe du har gjort veldig bra. Bare fortsett med det. Jeg kan selvfølgelig ikke love deg at hun ikke får eksem, men foreløbig høres det ut som dere har sluppet unna.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17914-eksem/#findComment-80596
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...